Meaning of Teaching and Formative Processes of Teachers in the Area of Health: The Beginning of Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.14

Keywords:

Area of health, formation, teacher formation, meaning, higher level

Abstract

Beyond the processes of training, updating, or schooling, the teachers of the health area begin their processes of the formation when they assume themselves as such; no longer just health professionals, but teaching professionals. In this sense, their formative processes as teachers are linked to the meaning they give to teaching. For the article to analyze their formative processes based on this, it explores the meanings that the professors of the Iztacala Higher Studies School of the National Autonomous University of Mexico give to teaching. This paper is a qualitative research design that included the participation of 38 teachers from the health and biology area; they answered two questions of a narrative type: What does it mean for me to be a teacher? How did I become a teacher? The answers are grouped into three categories concerning the meaning they give to teaching. The first category refers to its action on the students. The second one, to the commitment and responsibility implied in the teaching work. And the third one, to a feeling of pride and satisfaction of carrying out teaching tasks. Teachers who mean teaching in the second or third category have assumed themselves as such; for this reason, they are in a formative process, they seek to transform themselves continually in their teaching work. Teaching is no longer just a job; it is a way of life.

Author Biography

Elí Orlando Lozano-González, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Profesor de tiempo completo en la Facultad de Estudios Superiores Iztacala (FESI) adscrito a la División de Investigación y Posgrado y con carga docente en las carreras de Enfermería y Psicología; profesor de asignatura en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM en la licenciatura en Pedagogía. Responsable de la línea de investigación “Cultura y Formación Docente” en la Unidad de Investigación Interdisciplinaria en Ciencias de la Salud y la Educación de la FES Iztacala.

References

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. México: Paidós.

Benavides-Caballero, T. de J., Isafrán-Sánchez, M. D. y Viniegra-Velázquez, L. (2006). La evolución de la formación docente en el área de la salud. Revista Médica del IMMS, 44(2), 105-112. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/imss/im-2006/im062c.pdf

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método. Barcelona: Hora.

Costa, N. M. S. C. (2010). La formación pedagógica de profesores de medicina. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 18(1), 1-7. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0104-116920100001&lng=en&nrm=iso

Díaz, A., Aguilar, E., Viniegra, L., Toribio, M. P.y Hernández, M. A. (2004). Formación de profesores para el área de la salud y epistemología de la educación. Revista Médica del IMMS, 42(4), 293-302. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/imss/im-2004/im044d.pdf

Ducoing, P. y Fortoul, B. (Coords.). (2013). Procesos de formación (Vol. 1, 2002-2011, Colección Estados del Conocimiento). México: COMIE, ANUIES.

Facultad de Estudios Superiores Iztacala (FESI), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (2019). Recuperado de www.iztacala.unam.mx

Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación: Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México: Paidós.

Gadamer, H.-G. (2012). Verdad y método (Vol 1). Salamánca: Sígueme.

Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. México: Gedisa.

Hegel, G. W. F. (1984). Propedéutica filosófica. México: UNAM.

Henao-Castaño, Á. M., Nuñez-Rodríguez, M. L. y Quimbayo-Díaz, J. H. (2010). El rol del profesional de la salud como docente universitario. Aquichan, 10(1), 34-42. doi: https://doi.org/10.5294/aqui.2010.10.1.4

Honoré, B. (1980). Para una teoría de la formación: Dinámica de la formatividad. Madrid: Narcea.

Lozano-Andrade, I. (2014). Debates y tensiones en torno a la formación docente: Notas para una sociología de la formación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-20. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v14i1.13382

Lozano-Andrade, I. (2017). Teoría y práctica en la formación docente. Una mirada sociológica. México: Newton.

Lozano-González, E. O. (2018). Teacher formation and teaching culture in everyday school life at university. The area of health case. The international journal of humanities education, 16(1-2), 33-43. doi: https://doi.org/10.18848/2327-0063/CGP/v16i01/33-43

Pérez, Á. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Pinilla, A. E. (2011). Modelos pedagógicos y formación de profesionales en el área de la salud. Acta médica Colombiana, 36(4), 204-218. doi: https://doi.org/10.36104/amc.2011.1451

QS World University Rankings. (2019). Who Rules? Recuperado de https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2019

Sáenz-Losada, M. I., Cárdenas-Muñoz, M. L. y Rojas-Soto, E. (2010). Efectos de la capacitación pedagógica en la práctica docente universitaria en salud. Revista de Salud Pública, 12(3), 425-433. doi: https://doi.org/10.1590/S0124-00642010000300008

Sebold, L. F. y Carraro, T. E. (2011). La práctica pedagógica del docente en enfermería: Una revisión integradora de la literatura. Enfermería Global, 10(22). 1-11. doi: https://doi.org/10.4321/S1695-61412011000200023

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (2017). Cultura y formación docente en la Facultad de Estudios Superiores (FES) Iztacala (IA401317). México: Autor.

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Portal de Estadística Universitaria. (2019). La UNAM en números. Recuperado de http://www.estadistica.unam.mx/numeralia/

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea.

Yurén, M. T. (1999). Formación, horizonte al quehacer académico (Reflexiones filosófico-pedagógicas). México: UPN.

Published

2020-01-01

How to Cite

Meaning of Teaching and Formative Processes of Teachers in the Area of Health: The Beginning of Teaching (E. O. Lozano-González , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.14

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Meaning of Teaching and Formative Processes of Teachers in the Area of Health: The Beginning of Teaching (E. O. Lozano-González , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.14

Comentarios (ver términos de uso)