Teaching Reading Comprehension to School Children With Autism Spectrum Disorders: Secrets From Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.22

Keywords:

Education, reading comprehension, special educational needs, autism

Abstract

The essay reflects on the ways children with Autism Spectrum Disorders (ASD) can learn reading comprehension at school, based on the work experiences of the authors. It offers a set of ideas, from examples facilitating their use, that can help improve the work of teachers in charge of students with special educational needs due to ASD. Some novel ways offered are pairing and recoding from a visual pattern and structured routines based on the use of visual supports, based on the potential of the visual memory of these children.

Author Biographies

Giselvis Aguiar-Aguiar, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Docente e Investigadora del Departamento de Educación Especial, Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Cuba.

Débora Mainegra-Fernández, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciada en Pedagogía, especialidad Español-Literatura, Máster en Didáctica de la Lengua Española y la Literatura, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Directora de la Revista de Ciencias de la Educación Mendive. Investigadora y docente del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Olivia García-Reyes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Pedagogía, especialidad  Educación Especial, Máster en Psicología Educativa y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Investigadora, docente y jefa del Departamento de Educación Especial, Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

References

Escribano Burgos, L., González del Yerro Valdés, A., Ortiz García, M., Simón Rueda, C., Tarragona Roig, M. y Uribe Franco, E. (2010). La prevención de conductas desafiantes en la escuela infantil. Un enfoque proactivo. Fundación Educación y Desarrollo. https://www.orientacionandujar.es/2014/10/26/la-prevencion-de-conductas-desafiantes-en-la-escuela-infantil/

Chávez Rodríguez, J. A. (2011). Acercamiento necesario a la pedagogía general. Editorial Pueblo y Educación.

Guerra, S., Borges, S., Orosco, M., López, R. y Gayle, A. (2014). Actualidad de la atención educativa a los niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Editorial Pueblo y Educación.

Hernández Pérez, C., Berges Díaz, M., Aranda Cintra, B., Gayle Morejón, A., Rivera González, H. L. y Gracia Guerra, M. T. (2010). Básico curricular: Psicopedagogía. Educación Especial. III trayecto de formción especializada [Archivo en un blog]. http://ms-ubv-pnfe-girardot-edoaragua.blogspot.com/2010/12/basico-curricular-psicopedagogia.html

Labarrere Reyes, G. y Valdivia Pairol, G. E. (1988). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Manzano Díaz, M. (2007). Estilos de aprendizaje, estrategias de lectura y su relación con el redimiento académico en la segunda lengua (Tesis doctoral). Universidad de Ciego de Ávila, Cuba. http://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/1494/1665366x.pdf?sequence=1

Paz Aguilera, A. (2011). La filosofía de la educación en la escuela. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(25). http://www.eumed.net/rev/ced/25/apa.htm

Rivière, A. (1997). Desarrollo normal y autismo (1/2). Definición, etiología, educación, familia, papel psicopedagógico en el autismo. Universidad Autónoma de Madrid.

Roméu Escobar, A. (Comp.). (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y literatura. Editorial Pueblo y Educación.

Van Dijk, T. A.(2000). El estudio del discurso. En T. A. van Dijk (Coord.), El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Una introducción multidisciplinaria (pp. 21-66). Gedisa.

Vigotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico Técnica.

Published

2020-04-16

How to Cite

Teaching Reading Comprehension to School Children With Autism Spectrum Disorders: Secrets From Experience (G. Aguiar-Aguiar, D. Mainegra-Fernández, & O. García-Reyes , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.22

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teaching Reading Comprehension to School Children With Autism Spectrum Disorders: Secrets From Experience (G. Aguiar-Aguiar, D. Mainegra-Fernández, & O. García-Reyes , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.22

Comentarios (ver términos de uso)