The Self-Efficacy Scale in Academic Life: Psychometric Properties in New Students to the University Level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.1

Keywords:

Academic life, academic performance, academic self-efficacy, scale

Abstract

This research article aimed to develop an instrument for measuring self-efficacy in academic life (SAL) of students, defined as the set of psychological, social, economic, and academic aspects directly or indirectly associated with the students’ academic life. Under a non-experimental, descriptive, correlational design, and with a sample of 2926 new students (55.1% women) to university education, the psychometric qualities of a set of SAL indicators were explored. The information was collected using a questionnaire form implemented via computer. This instrument comprised 102 items distributed in 14 factors that explained 59.5% of the variance with alpha reliability between .77 and .90 for the factors and .89 for the whole structure. The scale obtained an adequate concurrent validity with respect to the Self-efficacy scale in academic conduct when reaching favorable correlations between .40 and .60. The self-efficacy scale in academic life (SSAL) results also has percentile values in each of its subscales and cut-off values with high reliability set at the 25th percentile, which allows identifying subjects at risk. Low levels of self-efficacy have been reported associated with school dropouts and low academic performance. Focused as a diagnostic support instrument for university tutoring, the SSAL can help prevent adaptive problems in new students at the university level.

Author Biographies

Rosa María García-Méndez, Universidad Latina

Doctora en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional de México. Investigadora, docente del programa de doctorado en Educación, y Directora de Investigación de la Universidad Latina. Responsable de las líneas de investigación Evaluación educativa, Educación Matemática, Formación docente.

Armando Rivera-Ledesma, Universidad Latina

Doctor en psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigador y docente en el programa de doctorado en educación de la Universidad Latina con cede en la Ciudad de México. Responsable de las líneas de investigación en Autoeficacia académica, Tutoría académica y Evaluación de la satisfacción del alumnado.

References

Acosta Muñoz, J. F. (2013). Las actitudes investigativas en la formación escolar. Praxis & Saber, 4(8), 109-133. https://doi.org/10.19053/22160159.2654

Alina Karouei, R., Borjali, A., Jomehri, F. y Sohrabi, F. (2008). Relationship between general self-efficacy and psychopathological symptoms in high school students, Journal of Psychology, 12(2), 122-135 https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=152445

Álvarez, D.A. y Pons, F.E. (2013). Educar para transformar. Universidad Europea Madrid.

Babío Galán, M. (2011). Orientación y transición entre etapas. En E. Martín e I. Solé (Coords.), Orientación educativa: Modelos y estrategias de intervención (pp. 151-167). Graó. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=466791

Bados, A. y García Grau, E. (2014). Resolución de problemas. Universidad de Barcelona. Facultat de Psicologia Departament de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/54764/1/Resoluci%C3%B3n%20problemas.pdf

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psichologist, 37(2), 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122

Bandura, A. (1995). 1. Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. En A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 1-45). Cambridge University Press. https://www.researchgate.net/profile/Barry_Zimmerman/publication/247480203_Self-efficacy_and_educational_development/links/549b67770cf2b80371371ad5/Self-efficacy-and-educational-development.pdf

Barraza Macías, A. (2010). Validación del inventario de expectativas de autoeficacia académica en tres muestras secuenciales e independientes. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 10, 1-30. https://www.uv.mx/cpue/num10/inves/completos/barraza_validacion.pdf

Bereziartua, J., Zubiri, A., Intxausti, N.y Odriozola, A. (2017). Acción tutorial en la transición del alumnado de las escuelas del medio rural a la educación secundaria. Tendencias Pedagógicas, 29, 189-210. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.008

Blanco Vega, H., Martínez Marín, M., Zueck Enríquez, M. del C. y Gastélum Cuadras, G. (2011). Análisis psicométrico de la escala Autoeficacia en conductas académicas en universitarios de primer ingreso. Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v11i3.10214

Borzone Valdebenito, M. A. (2017). Autoeficacia y vivencias académicas en estudiantes universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 20(1), 266-274. https://doi.org/10.14718/ACP.2017.20.1.13

Burris, J. L., Brechting, E. H., Salsman, J. y Carlson, C. R. (2009). Factors associated with the psychological well-being and distress of university students. Journal of American College Health, 57(5), 536-544. https://doi.org/10.3200/JACH.57.5.536-544

Caamaño Silva, C. (2018). Claves para potenciar la atención/concentración. Guía de orientación para universitarios. Universidad de Chile.

Caballo, V. E. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales (7.a ed.). Siglo XXI. https://cideps.com/wp-content/uploads/2015/04/Caballo-V.-Manual-de-evaluaci%C3%B3n-y-entrenamiento-de-las-habilidades-sociales-ebook.pdf

Caballo, V. E., Andrés, V. y Bas, F. (2007). 2. Fobia social. En V. E. Caballo (Dir), Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos (Vol. 1. Trastornos por ansiedad, sexuales, afectivos y psicóticos, pp. 25-87). Siglo XXI. https://www.academia.edu/20393082/Caballo_2007_manual_para_el_tratamiento_cognitivo_conductual_de_los_trastornos

Caprara, G. V., Alessandri, G., Di Giunta, L., Panerai, L. y Eisenberg, N. (2010). The contribution of agreeableness and self-efficacy beliefs to prosociality. European Journal of Personality, 24(1), 36-55. https://doi.org/10.1002/per.739

Caprara, G. V., Vecchione, M., Alessandri, G., Gerbino, M. y Barbaranelli, C. (2011). The contribution of personality traits and self‐efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 78-96. https://doi.org/10.1348/2044-8279.002004

de la Cruz Flores, G., Chehaybar Kury, E. y Abreu, L. F. (2011). Tutoría en educación superior: Una revisión analítica de la literatura. Revista de la Educación Superior, 40(157), 189-209. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v40n157/v40n157a9.pdf

Deffenbacher, J. L. y Lynch, R. S. (1998). 20. Intervención cognitivo-conductual para el control de la ira. En V. E. Caballo (Dir), Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos (Vol. 2. Formulación clínica, medicina conductual y trastornos de relación, pp. 639-674). Siglo XXI. https://cideps.com/wp-content/uploads/2015/04/CaballoV.-Manual-para-el-tratamiento-cognitivo-conductual-de-los-trastornos-psicol%C3%B3gicos-Vol.2-ebook.pdf

Derogatis, L. R. (1975). The SCL-90-R. Clinical Psychometric Research.

Derogatis, L. R. (1994). SCL-90-R. Administration, scoring and procedures manual (3.a ed.). National Computer Systems.

Dominguez-Lara, S. A. (2016). Valores normativos de una escala de autoeficacia académica en estudiantes universitarios de Lima. Interacciones, 2(2), 91-98. https://doi.org/10.24016/2016.v2n2.31

Fairstein, G. A. y Gyssels, S. (2003). ¿Cómo se aprende? Federación Internacional de Fe y Alegría. https://www.redec.es/sites/default/files/como_se_aprende.pdf

Fennell, M. J. V. (1998). Cognitive therapy in the treatment of low self-esteem. Advances in Psychiatric Treatment, 4, 296-304. https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/2E1AD8A59C47DE34887432D53D4C6B2A/S1355514600015893a.pdf/cognitive_therapy_in_the_treatment_of_low_selfesteem.pdf

Fosse, T. H., Buch, R., Säfvenbom, R. y Martinussen, M. (2015). The impact of personality and self-efficacy on academic and military performance: The mediating role of self-efficacy. Journal of Military Studies, 6(1), 1-19. https://doi.org/10.1515/jms-2016-0197

Galleguillos-Herrera, P. y Olmedo-Moreno, E. (2019). Autoeficacia y motivación académica: Una medición para el logro de objetivos escolares. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 119-135. https://formacionasunivep.com/ejihpe/index.php/journal/article/view/329/199

García Grau, E., Fusté Escolano, A., Ruiz Rodríguez, J., Arcos Pros, M., Balaguer Fort, G., Guzmán Pérez, D. y Bados

López, A. (2019). Entrenamiento en asertividad y habilidades sociales. Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/136063/1/ENTRENAMIENTO%20EN%20ASERTIVIDAD%20Y%20HABILIDADES%20SOCIALES.pdf

García-Méndez, R. M. y Rivera-Ledesma, A. (2020a). Autoeficacia en la vida académica y rasgos psicopatológicos. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 12(3), 41-58. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v12.n3

García-Méndez, R. M. y Rivera-Ledesma, A. (2020b). Escala de autoeficacia en la vida académica y distrés psicológico [En revisión].

Gempp, R. y Saíz, J. L. (2014). El coeficiente K2 de Livinston y la fiabilidad de una decisión dicotómica en un test psicológico. Universitas Psychologica, 13(1), 217-226. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-1.eckl

Gil-Monte, P. R. (2014). Coaching cognitivo conductual: Una herramienta para los psicólogos. Información Psicológica, 107, 34-46. http://www.informaciopsicologica.info/OJSmottif/index.php/leonardo/article/view/204

Gómez, V., Villegas de Posada, C., Barrera, F., Cruz, J. E. (2007). Factores predictores de bienestar subjetivo en una muestra colombiana. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(2), 311-325. https://www.redalyc.org/pdf/805/80539208.pdf

González Cabanach, R., Valle Arias, A., Freire Rodríguez, C. y Ferradás Canedo, M. (2012). Relaciones entre la autoeficacia percibida y el bienestar psicológico en estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Psicología, 29(1), 40-48. https://www.academia.edu/5828344/Relaciones_entre_la_autoeficacia_percibida_y_el_bienestar_psicol%C3%B3gico_en_estudiantes_universitarios

González Maura, V., Blández Ángel, J., Sierra Zamorano, M. Á. y López Rodríguez, A. (2007). Educar la responsabilidad profesional a través de la investigación-acción. Una experiencia en la formación del profesorado en Educación Física. Tiempo de Educar, 8(15), 113-138. https://www.redalyc.org/pdf/311/31181505.pdf

Guerra Morales, E. y Forero Baena, C. (2015). Estrategias para el desarrollo de la comprensión de textos académicos. Zona Próxima, 22, 33-55. https://www.redalyc.org/pdf/853/85339658004.pdf

Guido Williamson, L. (2012). Aprender a aprender. Red Tercer Milenio. http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/Educacion/Aprender_a_aprender.pdf

Haro Soler, M. del M. (2017). ¿Cómo desarrollar la autoeficacia del estudiantado? Presentación y evaluación de una experiencia formativa en el aula de traducción. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(2), 50-74. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.567

Ibáñez-Tarín, C. y Manzanera-Escartí, R. (2012). Técnicas cognitivo-conductuales de fácil aplicación en atención primaria (I). Semergen, 38(6), 377-387. https://www.elsevier.es/es-revista-medicina-familia-semergen-40-pdf-S113835931200069X

Ibáñez-Tarín, C. y Manzanera-Escartí, R. (2014). Técnicas cognitivo-conductuales de fácil aplicación en atención primaria (Parte 2). Semergen, 40(1), 34-41. https://pdfslide.net/documents/tecnicas-cognitivo-conductuales-de-facil-aplicacion-en-asistencia-primaria.html

Kohler Herrera, J. (2009). Rendimiento académico asociado a la autoeficacia de estudiantes de 4to. y 5to. año de secundaria de un colegio nacional de Lima. Cultura, 23, 101-119. http://www.revistacultura.com.pe/imagenes/pdf/23_18.pdf

Kolubinski, D. C., Frings, D., Nikčević, A. V., Lawrencea, J. A. y Spada, M. M. (2018). A systematic review and meta-analysis of CBT interventions based on the Fennell model of low self-esteem Psychiatry Research, 267, 296-305. https://www.researchgate.net/publication/325681747_A_Systematic_Review_and_Meta-Analysis_of_CBT_Interventions_Based_on_the_Fennell_Model_of_Low_Self-Esteem

López Martín, I., Blanco Fernández, A., Pagán Marín, R. M., Gazapo Andrade, B., de Arana del Valle, J. M., Pizarro Juanas, E. A. y Martínez Pascual, B. (2014). Estudio cualitativo sobre tutoría universitaria a través del método de panel de expertos. Higher Learning Research Communications, 4(1), 73-90. http://dx.doi.org/10.18870/hlrc.v4i1.197

Lucio, E., Reyes-Lagunes, I. y Scott, R. L. (1994). MMPI-2 for México: Translation and adaptation. Journal of Personality Assessment, 63(1), 105-116. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa6301_9

Maglio, N., Fatelevich, M., Luque, A. E., Biasella, R. y Melillo, O. (2010). Frases incompletas de J. Sacks y S. Levy: Relación materna. II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XVII Jornadas de Investigación. Sexto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. https://www.aacademica.org/000-031/935.pdf

Martínez Licona, J. F., Torres Padilla, M. Á. y Huerta Mata, R. M. (2005). Los planes de acción tutorial en la UASLP. La trayectoria académica como eje de construcción. REMO. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 3(5), 34-37. http://remo.ws/remo-5/

Morales Vallejo, P. (2012). El tamaño del efecto (effect size): Análisis complementarios al contraste de medias. Universidad Pontificia Comillas. http://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%C3%B1oDelEfecto.pdf

Muris, P. (2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of anxiety disorders and depression in a normal adolescent sample. Personality and Individual Differences, 32(2), 337-348. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886901000277

Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo Industrial. (2020). Innovación y creatividad en la búsqueda de opciones, análisis de viabilidad, fuentes de información. Autor. https://www.unido.org/sites/default/files/2008-06/5-Textbook_0.pdf

Pita Fernández, S. y Pértegas Díaz, S. (2003). Pruebas diagnósticas: Sensibilidad y especificidad. Cadernos de Atención Primaria, 10, 120-124. https://www.fisterra.com/mbe/investiga/pruebas_diagnosticas/pruebas_diagnosticas.asp

Rice, P. L. (1998). 9. El afrontamiento del estrés: Estrategias cognitivo-conductuales. En V. E. Caballo (Dir), Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos. Vol. 2. Formulación clínica, medicina conductual y trastornos de relación (pp. 323-358). Siglo XXI. https://cideps.com/wp-content/uploads/2015/04/CaballoV.-Manual-para-el-tratamiento-cognitivo-conductual-de-los-trastornos-psicol%C3%B3gicos-Vol.2-ebook.pdf

Sabogal, L. F. (2004). Pruebas proyectivas: Acerca de su validez y confiabilidad. Duazary, 1(2), 134-137. doi.org/10.21676/2389783X.595

Sanjuán Suárez, P., Pérez García, A. M. y Bermúdez Moreno, J. (2000). Escala de autoeficacia general: Datos psicométricos de la adaptación para población española. Psicothema, 12(2), 509-513. http://www.psicothema.com/pdf/615.pdf

Sneiderman, S. (2006). Las técnicas proyectivas como método de investigación y diagnóstico. Actualización en técnicas verbales: El cuestionario desiderativo. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8, 296-331. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630247014.pdf

Tahmassian, K. y Jalali-Moghadam, N. J. (2011). Relationship between self-efficacy and symptoms of anxiety, depression, worry and social avoidance in a normal sample of students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 5(2), 91-98. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3939966/

Tejada Zabaleta, A. (2005). Agenciación humana en la teoría cognitivo social: Definición y posibilidades de aplicación. Pensamiento Psicológico, 1(5), 117-123. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4800697.pdf

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2012). Fácil guía 2. Liderazgo y organización. UNESDOC Biblioteca digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000228344

Universidad de Granada (s.f.). Hábitos de estudio: Planificación y organización del tiempo. Universidad de Granada. Vicerrectorado de Estudiantes y Empleabilidad. https://ve.ugr.es/sites/vicerrectorados_files/vic_ve/public/ficheros/extendidas/2018-12/Ha%CC%81bitos%20de%20Estudio.pdf

Villarroel Zuazua, A. L. y González Ramírez, M. T. (2015). Intervención cognitivo-conductual y centrada en soluciones para disminuir el estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 18(4), 1363-1387. https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2015/epi154d.pdf

Published

2021-02-28

How to Cite

The Self-Efficacy Scale in Academic Life: Psychometric Properties in New Students to the University Level (R. M. García-Méndez & A. Rivera-Ledesma , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Self-Efficacy Scale in Academic Life: Psychometric Properties in New Students to the University Level (R. M. García-Méndez & A. Rivera-Ledesma , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.1

Comentarios (ver términos de uso)