Influence of the Perceived Autonomy Support, Self-Efficacy, and Academic Satisfaction in the Intentions of Permanence of University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.5

Keywords:

Permanence, academic satisfaction, path analysis, mediation analysis

Abstract

Several studies show the need to investigate the psychological processes involved in university dropout. The study aimed to estimate the influence of perceived autonomy support and academic self-efficacy perception on the intention of permanence of university students, evaluating the mediating role of academic satisfaction. The participants were 273 first-year students from a private university in Bio Bio, Chile. The influence of cognitive-motivational factors was assessed through path analysis. The mediating effect was evaluated through the Mplus program. Results show that academic satisfaction fully mediates the effect of the perceived autonomy support  and the perception of academic self-efficacy on the intention of permanence. It is concluded that the positive levels of academic satisfaction positively influence the intention to continue studying a university degree. 

Author Biographies

Paulina Barrientos-Illanes, Universidad de Concepción

Psicóloga, Magíster(c) en Psicología, mención Psicología Educativa. Actualmente se desempeña como Coordinadora Metodológica de la Facultad de Psicología de la Universidad San Sebastián, Chile. Dentro de sus funciones desarrolla análisis estadísticos de las evaluaciones nacionales transversales (ENT) de las carreras de Psicología y Trabajo Social, además de asesorías para la construcción de instrumentos de evaluación de ENT. 

María Victoria Pérez-Villalobos, Universidad de Concepción

Psicóloga, Doctora en Psicología. Profesora Asociada de la Universidad de Concepción (Chile), Departamento de Psicología. Línea de Investigación: Determinantes cognitivo motivacionales del aprendizaje.

 

Jorge Vergara-Morales, Universidad de Las Américas

Sociólogo, Magíster en Investigación Social y Desarrollo, Doctor en Psicología. Académico de la Universidad de Las Américas, Sede Concepción (Chile), Escuela de Psicología. Línea de Investigación: Cognición, motivación y emoción en el aprendizaje. 

Alejandro Díaz-Mujica, Universidad de Concepción

Psicólogo, Doctor en Psicología. Profesor Titular de la Universidad de Concepción (Chile), Departamento de Psicología. Línea de Investigación: Determinantes cognitivo motivacionales del aprendizaje.  

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Published

2021-03-06

How to Cite

Influence of the Perceived Autonomy Support, Self-Efficacy, and Academic Satisfaction in the Intentions of Permanence of University Students (P. Barrientos-Illanes, M. V. Pérez-Villalobos, J. Vergara-Morales, & A. Díaz-Mujica , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.5

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Influence of the Perceived Autonomy Support, Self-Efficacy, and Academic Satisfaction in the Intentions of Permanence of University Students (P. Barrientos-Illanes, M. V. Pérez-Villalobos, J. Vergara-Morales, & A. Díaz-Mujica , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.5

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