Psycho-Technical Study of a Digital Competence Assessment Tool for Problem-Solving Skills of Compulsory Education Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.2

Keywords:

Compulsory education students, competency assessment, digital competence, digital problem-solving

Abstract

Introduction. The assessment of students’ digital competence is essential as its results provide significant data to design and develop proposals for digital literacy instruments in the education system. Therefore, it is necessary to develop assessment procedures for individuals to overcome their self-limiting beliefs on digital competence and identify their knowledge, skills, and attitudes. Method. This article presents the results of a study aimed to analyze the psychometric characteristics of a tool to assess the digital competence of Compulsory Education students in the problem-solving competence area. The results were obtained by a descriptive and transversal methodology and a sample composed of 595 students aged 12-14 from 17 educational centers. The data analysis focused on the validity and reliability of the instrument. Results and conclusion. The main conclusion is that we are faced with an efficient and reliable tool that allows us to identify the level of observed digital competence in the area mentioned above.

Author Biographies

Marcos Cabezas-González, Universidad de Salamanca

Doctor en Pedagogía y Diplomado en Educación Social por la Universidad Pontificia de Salamanca. Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Universidad de Salamanca. Investigador en el Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Salamanca (GITE-USAL).

Sonia Casillas-Martín, Universidad de Salamanca

Doctora en Pedagogía y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Pontificia de Salamanca. Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Universidad de Salamanca. Investigadora en el Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Salamanca (GITE-USAL).

Ana García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, Universidad de Salamanca

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Pontificia de Comillas (Madrid). Catedrática de Tecnología Educativa de la Universidad de Salamanca. Directora del grupo de investigación GITE-USAL y Coordinadora del Máster en Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación que se imparte en la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca.

Verónica Basilotta-Gómez-Pablos, Universidad a Distancia de Madrid

Doctora en Ciencias de la Educación y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad de Salamanca. Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Educación, de la Universidad a Distancia de Madrid. Investigadora en el Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Salamanca (GITE-USAL).

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Published

2021-06-02

How to Cite

Psycho-Technical Study of a Digital Competence Assessment Tool for Problem-Solving Skills of Compulsory Education Students (M. Cabezas-González, S. Casillas-Martín, A. García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, & V. Basilotta-Gómez-Pablos , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Psycho-Technical Study of a Digital Competence Assessment Tool for Problem-Solving Skills of Compulsory Education Students (M. Cabezas-González, S. Casillas-Martín, A. García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, & V. Basilotta-Gómez-Pablos , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.2

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