Experience and Perceptions About Infographic With Educational Purposes in Teaching Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-1.23

Keywords:

infographics, perceptions, student teacher, teacher training, initial education

Abstract

Objective. This article presents the findings of a study that seeks to know the perceptions of a teacher and a group of student teachers from a Normal Superior School related to two experiences designing infographics for educational purposes. Methodology. This study was qualitative. The data was collected by implementing a focus group conformed by five students in their sixth semester and an interview with the teacher who implemented the strategy. Results. The findings suggest a positive perspective from both the teacher and the students regarding the experience of designing infographics. They declare it mainly contributed to the comprehension and organization of information, specifically providing comprehension of academic and disciplinary texts. In addition, the participants state that the design of infographics facilitates the organization of relevant information in a visual way, which proves to be innovative, creative, and useful for students in initial education. Conclusions and recommendations. Even though it is important to inquire about teachers and students’ perspectives on the use of infographics for educational purposes, it is recommended to conduct experimental or quasi-experimental studies which validate or refute the findings of this study and other similar studies which have been conducted from the perspectives of students and teachers. 

Author Biographies

Selenne Ríos-Higuera, Escuela Normal Superior

Licenciada en Enseñanza del Inglés por la Universidad de Sonora, Maestra en Educación Especial por la Escuela Normal Superior, Plantel Hermosillo y docente frente a grupo durante 10 años en esta institución. Sus líneas de investigación son la formación docente, la enseñanza del inglés y la comprensión lectora. Actualmente estudia el Doctorado en Humanidades en la Universidad de Sonora.

Isis Berenice Caro-Coronado, Escuela Normal Superior

Egresada de la Licenciatura en Educación Secundaria con Especialidad en Inglés por la Escuela Normal Superior de Hermosillo. Docente frente a grupo durante dos años en esta institución. Se centra en las líneas de investigación sobre formación docente, educación y enseñanza del inglés.

Rosa Ascención Espinoza-Cid, Escuela Normal Superior

Licenciada en Enseñanza del Inglés por la Universidad de Sonora, Maestra en Educación Especial por la Escuela Normal Superior, Plantel Hermosillo y docente frente a grupo durante ocho años en esta institución. Sus líneas de investigación son la formación docente, la enseñanza del inglés e inclusión en educación. Actualmente estudia el Doctorado en Humanidades en la Universidad de Sonora.

References

Abreu Sojo, C. (2002). Periodismo Iconográfico (y XI) ¿Es la infografía un género periodístico? Revista Latina de Comunicación Social, 5(51).

Aguirre, C. R., Menjívar Valencia, E. y Morales, H. L. (2015). Elaboración de infografías: Hacia el desarrollo de competencias del siglo XXI. Diá-logos, (15), 23-27. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i15.2207

Alyahya, D. (2019). Infographics as a learning tool in higher education: The design process and perception of an instructional designer. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(1), 1-15. https://orcid.org/10.26803/ijlter.18.1.1

Best, J. W. y Kahn, J. V. (2006). Research in education (10.a ed.). Pearson.

Bicen, H. y Beheshti, M. (2017). The psychological impact of infographics in education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 8(4), 99-108. https://www.edusoft.ro/brain/index.php/brain/article/view/733/821

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2000). Enseñar lengua. Graó.

Creswell, J. W. (2012). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4.a ed.). Pearson.

Creswell, J. W. y Poth C. N. (2013). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five approaches (3.a ed.). Sage.

Damyanov, I. y Tsankov, N. (2018). The role of infographics for the development of skills for cognitive modeling in education. IJET International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(1), 82-92. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i01.7541

de Pablos, J. M. (1998). Siempre ha habido infografía. Revista Latina de Comunicación Social, 5, 1-5. https://studylib.es/doc/3006167/revista-latina-de-comunicaci%C3%B3n-social-siempre-ha-habido-i.

Echevarría Martínez, M. A. y Gastón Barrenetxea, I. (2000). Dificultades de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Implicaciones en el diseño de programas de intervención. Revista de Psicodidáctica, (10), 59-74. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/issue/view/31

García Madruga, J. J, Martín Cordero, J. I., Luque Vilaseca, J. L. y Santamaría Moreno, C. (1996). Comprensión y adquisición de conocimientos a partir de textos. Siglo Veintiuno.

Guzmán-Cedillo, Y., Lima-Villeda, N. y Ferreira-Rosa, S. (2015). An experience of elaborating didactic infographics on sexual diversity. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 961-981. https://orcid.org/10.4185/RLCS-2015-1080en

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.

Leavy, P. (2017). Research design. Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based participatory research approaches. The Guilford Press.

Maldonado Fuentes, A. C., Sandoval Rubilar, P. y Rodríguez Alveal, F. (2012). Comprensión lectora en la formación inicial docente: Estudiantes de educación general básica en una universidad del Consejo de Rectores. Folios, (35), 33-47. https://doi.org/10.17227/01234870.35folios33.47

Minervini, M. A. (2005). La infografía como recurso didáctico. Revista Latina de Comunicación Social, (59), 1-11. https://www.researchgate.net/publication/26527124_La_infografia_como_recurso_didactico

Muñoz García, E. (2014). Uso didáctico de las infografías. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 7(14), 37-43. https://doi.org/10.25115/ecp.v7i14.969

Palmucci, D. (2017). Las infografías, nuevos espacios de lectura para el discurso científico-pedagógico. Discurso & Sociedad, 11(2), 262-288. http://www.dissoc.org/ediciones/v11n02/

Ponce, A., Rangone, C. y Funes, M. (2015). Relato de experiencia: Diseño de infografías como estrategia de enseñanza en Educación para la Salud en Ciencias Naturales y su didáctica en profesorados para la educación primaria de la provincia de Córdoba. VIII Jornadas Nacionales y 1° Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado: Narración, Investigación y Reflexión sobre las Prácticas. Universidad Nacional de Mar del Plata. https://silo.tips/download/palabras-clave-educacion-para-la-salud-innovaciones-en-el-aula-infografias

Reinhardt, N. (2010). Infografía didáctica: Producción interdisciplinaria de infografías didácticas para la diversidad cultural. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 11(31), 119-191. http://www.scielo.org.ar/pdf/ccedce/n31/n31a03.pdf

Rincón Carvajal, O. A. (2016). La infografía educativa como herramienta didáctica. Una posibilidad de mediación del proceso formativo en el área de Educación Física de los estudiantes del grado décimo y undécimo de la Institución Educativa Federico Ángel del municipio de Caldas –Antioquia– [Tesis de maestría]. Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/2780

Shabak Alrwele, N. (2017). Effects of infographics on student achievement and students’ perceptions of the impacts of infographics. Journal of Education and Human Development, 6(3), 104-117. http://jehdnet.com/vol-6-no-3-september-2017-jehd

Solé, I. (1997). Estrategias de lectura. Graó.

Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk-Kravchuk, S. y Polyakova, V. (2016). Infographics and mathematics: A mechanism for effective learning in the classroom. PRIMUS, 26(2), 158-167. https://doi.org/10.1080/10511970.2015.1072607

Published

2022-01-01

How to Cite

Experience and Perceptions About Infographic With Educational Purposes in Teaching Training (S. Ríos-Higuera, I. B. Caro-Coronado, & R. A. Espinoza-Cid , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.23

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Experience and Perceptions About Infographic With Educational Purposes in Teaching Training (S. Ríos-Higuera, I. B. Caro-Coronado, & R. A. Espinoza-Cid , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.23

Comentarios (ver términos de uso)