Una necesidad curricular ante los procesos homogeneizantes de la educación contemporánea

Authors

  • Rafael Jiménez Corrales Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.1

Keywords:

Educative processes, diversity, Curricular proposals, teaching, social processes

Abstract

This article is an attempt to analyze the creation of new curricular proposals as a product of the convergence of institutional and personal micro processes as well as social macro processes, which are know in sociological theory as synthetic developments. This article starts on the idea that the creation of solid curricular products departs from previous historical processes, wich are then systematized and interpreted by the social actors involved, usually since opposite academic sceneries. In order to illustrate these processes, the author makes use of the construction of the Master’s Degree Program in Pedagogy of Diversity in Educational Processes Basic Education Division of the Investigation and Teaching Center of Education in the National University of Costa Rica. emphasizing the impact that social changes have on academic discussions as well as its influence on the curricular design and career development.

Author Biography

Rafael Jiménez Corrales, Universidad Nacional

Máster en Evaluación Educativa y Licenciado en Historia. Ha ocupado cargos de Subdirector de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y Coordinador de la Maestría en Pedagogía con énfasis en Diversidad en los procesos Educativos. Además, formó parte del equipo de Diseño Curricular de la Dirección de Docencia en esa misma institución. Actualmente, se desempeña como docente, investigador en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Ayuste, A., Flecha, R., López, F. y Lleras J. (1998). Planteamientos de la Pedagogía

Crítica. Barcelona, España: GRAO.

Florez, R. y Tobón, A. (2001). Investigación Educativa y Pedagogía. Bogotá, Colombia:

Me Graw Hill.

Bowles, S. y Gintis, H. (1981 ). La instrucción escolar en la América Capitalista.

Madrid, España: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2004). Cartas A Quien pretende Enseñar. Buenos Aires, Argentina: Siglo

XXI Editores.

Mc Laren, P. (2003). Pedagogía, Identidad y Poder. Los Educadores frente al Multiculturalismo.

Rosario, Argentina: Horno Sapiens Ediciones.

Posner, G. (1998). Análisis del Currículo. Bogotá, Colombia: Me Graw Hil1.

Ritzer, G. (2000). Teoría Sociológica Moderna. Madrid, España: Me Graw Hill.

Shifter, J. (1998) Amor de Machos. Lo que la abuela nunca nos contó sobre las

cárceles. San José, Costa Rica: ILPES.

Shifter, J. (1999). Caperucita Rosa y el Lobo Feroz. Sexo Público Latino. San José,

Costa Rica: ILPES.

Shifter, J. (1998). De Ranas a Princesas. Sufridas, atrevidas y travestidas. San José,

Costa Rica: ILPES.

Torres, J. (2001). Eduración en tiempos de neoliberalismo. Madrid, España: Morata

Editores.

Published

2007-07-01

How to Cite

Una necesidad curricular ante los procesos homogeneizantes de la educación contemporánea (R. Jiménez Corrales , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 1, 11-26. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Una necesidad curricular ante los procesos homogeneizantes de la educación contemporánea (R. Jiménez Corrales , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 1, 11-26. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.1

Comentarios (ver términos de uso)