Resilience in Mathematics Learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.25

Keywords:

attitudes, Mathematics Education, Mathematics Resilience, adversity

Abstract

Introduction. A series of aspects related to learners’ resilience of mathematical content are characterized, considering that students can exhibit unfavorable attitudes towards Mathematics. These attitudes restrict the possibility of facing problem-solving in this subject, with cases of students abandoning homework or dropping out of school because they feel aversion towards Mathematics. Objective. To characterize the resilience associated with learners of mathematical content. Analysis. A documentary review was conducted, taking into account, mainly, what has been made visible in the last two decades. It was supported by a qualitative content analysis of issues related to the potentialities that Mathematics learners should have to face mathematical problems and solve them successfully. The study focused on students unable to overcome the difficult situations that usually arise in the mathematics classroom. Results. Among the findings, it is highlighted that resilience occurs in certain contextual conditions and that those who experience it show an impetuous inner compulsion supported by several pillars. These pillars include socio-affective factors such as self-efficacy, perseverance to solve mathematical problems, and, fundamentally, the value that marks the path for the correct action when learners face obstacles until they overcome the circumstance causing the difficulty. Conclusions. It is concluded that every learner of mathematical contents may be resilient if he/she decides to face the extreme situations that may occur in the teaching-learning process of Mathematics.

Author Biographies

Oswaldo Jesús Martínez-Padrón, Universidad Técnica del Norte

Profesor de Matemática, Magíster en Educación Superior: Matemática), Doctor en Educación. Postdoctorado en Investigación Educativa y Epistemología. Coordinador de la Red Internacional de Etnomatemática (Capítulo Venezuela). Profesor de la Universidad Técnica del Norte (Ecuador) y Universidad Pedagógica Experimental Libertador (Venezuela). Líneas de Investigación: Dominio Afectivo en Educación Matemática y Perspectivas Socioculturales en Educación Matemática. 

Miren Dunixe De Tejada-Lagonell, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Licenciada en Psicología, Mención Clínica. Magister Scientiae (MSc.) en Psicología del Desarrollo Humano. Doctora en Psicología (Universidad Central de Venezuela). Formación en Psicología Gestáltica e Investigadora en Psicología Educativa. Profesora Titular de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador- Instituto Pedagógico de Caracas-Venezuela. 

María del Socorro García-González, Universidad Autónoma de Guerrero

Doctora en Matemática Educativa por el CINVESTAV-IPN, México. Profesora invitada de la Facultad de Matemáticas de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Línea de investigación: Dominio Afectivo en Matemática Educativa. Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa, del Comité Latinoamericano de Matemática Educativa y de la Sociedad Mexicana de Investigación y Divulgación de la Educación Matemática. 

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Published

2022-03-10

How to Cite

Resilience in Mathematics Learners (O. J. Martínez-Padrón, M. D. De Tejada-Lagonell, & M. del S. García-González , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.25

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Resilience in Mathematics Learners (O. J. Martínez-Padrón, M. D. De Tejada-Lagonell, & M. del S. García-González , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.25

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