Thinking Skills, Reading Comprehension, and Working Memory in Normal-School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.17

Keywords:

Student-teacher training, reading, memory, motivation, reasoning

Abstract

Objective. This work aimed to evaluate thinking skills, reading comprehension, and working memory in pre-service teacher students from Veracruz, Mexico, and analyze the possible relationships between them, in order to have the bases to prevent possible deficiencies and correct them from the teacher training stage. Methodology. It is a study with a quantitative approach and a descriptive, cross-sectional, observational, and prospective design in which 45 students from two institutions in the area participated. Different tests and a Likert scale with 19 items were used to measure thinking skills. For reading comprehension, a cloze-type test was used; and for working memory in its verbal and visuospatial domain, complex span tasks were used. Results analysis. Serious deficiencies in thinking skills were found. Those corresponding to inductive verbal and figurative reasoning had a positive and significant association with some verbal and visuospatial working memory measures. Furthermore, the reading comprehension level was low and positively associated with thinking skills tests requiring little or no reading effort. Conclusions. Firstly, this work allows recognizing the worrying condition of future teachers of children in basic cognitive skills. Secondly, it proposes ways of developing thinking skills through training working memory and strengthening comprehension reading and vocabulary.

Author Biographies

Ismael Esquivel-Gámez, Universidad Veracruzana

En el campo profesional, se ha desarrollado en el ámbito de la tecnología de información, como empleado, consultor, empresario e investigador. Actualmente, se desempeña como profesor-investigador de tiempo completo en las áreas de Multimedia Educativa y Modelos y ambientes educativos de la Universidad Veracruzana Región Veracruz.

Karina Estela Gálvez-Buenfil, Centro Educativo Siglo XXI, Las Ánimas, S. C.

Doctoranda en Sistemas y Ambientes Educativos de la Universidad Veracruzana, posgrado incorporado al Programa Nacional de Posgrados de Calidad del CONACYT. Maestra en Comunicación y Tecnologías Educativas. Ha trabajado como docente y directora en todos los niveles educativos desde hace 25 años. Actualmente se desempeña como Directora Académica de Estudios Superiores y Educación Continua del Centro Educativo Siglo XXI, Las Ánimas, S. C. Posee publicaciones que se pueden consultar en: http://memoworkout.com/Publicaciones/

Flora Lilia Barrios-Martínez, Centro de Actualización del Magisterio

Doctoranda en Sistemas y Ambientes Educativos de la Universidad Veracruzana, posgrado incorporado al Programa Nacional de Posgrados de Calidad del CONACYT. Maestra en Redes y Telecomunicaciones. Ha trabajado como docente y coordinadora en el nivel de bachillerato y licenciatura desde hace 20 años. Actualmente se desempeña como coordinadora de capacitación en el Centro de Actualización del Magisterio, Veracruz, México. Posee publicaciones que se pueden consultar en: http://memoworkout.com/Publicaciones/

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Published

2022-08-22

How to Cite

Thinking Skills, Reading Comprehension, and Working Memory in Normal-School Students (I. Esquivel-Gámez, K. E. Gálvez-Buenfil, & F. L. Barrios-Martínez , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.17

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Thinking Skills, Reading Comprehension, and Working Memory in Normal-School Students (I. Esquivel-Gámez, K. E. Gálvez-Buenfil, & F. L. Barrios-Martínez , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.17

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