Internal and External Perceptions About Quality of Online Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.24

Keywords:

Online learning, quality of education, university education, role of the teacher

Abstract

Objective. The main objective of the study was to know the quality of online education at the university level. Method. Methodologically, a mixed approach was used with a convergent analysis of qualitative and quantitative data. The qualitative data were obtained from students, teachers, and graduates of this educational modality through focus groups and in-depth interviews. The quantitative data were obtained from external inquiries through surveys. Results. As a result, external visions did not show credulity about the quality of online education and, without knowing its curricular dynamism, they exhibited distrust about the competencies of graduates. This explains why higher education continues to be predominantly face-to-face, even with the rise of the virtual world. On the other hand, the internal visions revealed confidence in the quality and confirmed theoretical concepts about learning in virtuality related to pedagogical mediations, educational, technological platforms, pedagogical competencies of teachers, construction of learning, and continuous participation of students. Conclusions. These findings can be applied in the renewal of educational quality systems focused on the positivist measurement of intrinsic factors; they can also be used to advance from a model of socialization and promotion based on flexibility and easy access to another focused on pedagogical potential and training advantages of online education.

Author Biography

José Eucario Parra-Castrillón, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Magister en Educación y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales (Colombia), Especialista en Pedagogía de la Virtualidad e Ingeniero de Sistemas. Profesor investigador de la Corporación Universitaria Minuto de Dios. En 2019 obtuvo la clasificación de investigador asociado otorgada por el Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Evaluador de programas académicos de pregrado y postgrado del Ministerio de Educación Nacional. 

References

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4.a ed.). SAGE. https://books.google.com.co/books?id=PViMtOnJ1LcC

De Benedetto, M. A. C. y Gallian, D. M. C. (2018). Narrativas de estudantes de medicina e enfermagen: Currículo oculto e desumanização em seúde. interface comunicação, saúde e educacação, 22(67), 1197-1207. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0218

Díaz Sandoval, M. (29 de enero de 2018). Una educación cada vez menos física. El Espectador. Sección educación. https://www.elespectador.com/educacion/una-educacion-cada-vez-menos-fisica-article-735695/

Escudero Escorza, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15-37. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.342521

Facundo, A. H. (2003). La educación superior a distancia virtual en Colombia. Digital Unesco. Observatory for Higher Education in Latin America and The Caribbean - IESALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139922

Ferreira Nobre, A. M., Vieira Barros, D. M., Chenoll Mora, A. y Setién Burgués, A. (2019). Tabla DK eLearning:

Optimización de la práctica docente en un ambiente online. RED. Revista de Educación a Distancia, 19(59), 1-15. https://doi.org/10.6018/red/59/03

García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: Calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9-25. http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.18737

Gómez, V. G., Tolozano, M. R. y Delgado, N. B. (2017). La acreditación institucional de la calidad en los institutos superiores técnicos y tecnológicos del Ecuador desde la perspectiva de un instituto acreditado. Formación Universitaria, 10(6), 59-66. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000600007

González-Castro, Y., Manzano-Durán, O. y Torres-Zamudio, M. (2017). Riesgos de deserción en las universidades virtuales de Colombia, frente a las estrategias de retención. Revista Libre Empresa, 14(2), 177-197. https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2017v14n2.3038

González Martínez, J. J. y Pradier Sebastián, A. (2019). La enseñanza artística superior de arte dramático y su sistema de garantía interna de calidad. Revista Complutense de Educación, 30(1), 307-321. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57349

Hernández Godoy, V., Fernández Morales, K. y Pulido, J. E. (2018). La actitud hacia la educación en línea en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 349-364. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.277451

Malagón Plata, L. A., Rodríguez, L. H. y Machado Vega, D. F. (2019). Políticas públicas educativas y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 21(32), 273-290. http://dx.doi.org/10.19053/01227238.4999

Marciniak, R. y Gairín Sallán, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: Revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.16182

Martínez, O., Steffens, E. J., Ojeda, D. C. y Hernández, H. G. (2018). Estrategias pedagógicas aplicadas a la educación con mediación virtual para la generación del conocimiento global. Formación Universitaria, 11(5), 11-18. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500011

Martínez-Rizo, F. (2018). La preocupación por la calidad de la educación y su valor social. Revista Fuentes, 20(2), 17-27. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.01

Ortega Jiménez, H. M., Anaya Saladén, L. C., Hernández Rojas, N. Y. y Valbuena Castillo, S. R. (2019). Introducción de la medida de calidad en la producción de aulas virtuales de la universidad EAN. Seis Sigma. Revista Estrategia Organizacional, 8(1), 59-83. https://doi.org/10.22490/25392786.3173

Parra, C. M., Castañeda, E., Restrepo, G., Usuga, O., Duque, P. y Mendoza, R. (2014). ¿La deserción y la graduación no diferencian a los programas de pregrado de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Antioquía? En D. N. Gómez Cifuentes (Comp.), IV Conferencia Latinoamericana sobre Abandono de la Educación Superior (pp. 71-82). Universidad de Antioquia. http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/issue/view/66

Pauccar Timpo, S. E. (2019). Factores que influyen en la elección de la escuela profesional en estudiantes de la Universidad Andina del Cusco, 2018 [Tesis de Maestría]. Universidad Andina del Cuzco. https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/2627

Pereira Puga, M. (2014). Educación superior universitaria: Calidad percibida y satisfacción de los egresados [Tesis doctoral]. Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12349/PereiraPuga_Manuel_TD_2014.pdf

Raimondi, G. A., Moreira, C. y de Barros, N. F. (2019). Gêneros e sexualidades na educação médica: Entre o currículo oculto e a integralidade do cuidado. Saude e Sociedade, 28(3), 198-209. https://doi.org/10.1590/S0104-12902019180722

Rivero López, M. A. (2018). Percepción estudiantil sobre la calidad de un ambiente de aprendizaje mixto apoyado por Moodle. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, (53), 193-205. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.13

Rodríguez, J. R. (2016). Exigencias éticas de la calidad de la educación virtual. En C. Rama y J. Domínguez Granda (Eds.). El aseguramiento de la calidad de la educación virtual (pp. 55-68). Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote, Observatorio de la Educación Virtual de América Latina y el Caribe de Virtual Educa. http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/6405/

Rodríguez Jerez, S. A. (2018). Calidad, educación y semiótica. Universidad Sergio Arboleda.

Sanmiguel Ruiz, C., Alemán de la Garza, L. Y. y Gómez Zermeño, M. G. (2019). Concepto de la calidad de la educación superior virtual desde el análisis del discurso: El caso de las políticas en Colombia. Revista Academia y Virtualidad, 12(1), 31-47. https://doi.org/10.18359/ravi.3719

Silva Carreño, W. H. y Mazuera Moreno, J. A. (2019). ¿Enfoque de competencias o enfoque de capacidades en la escuela? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e17.1981

Sistema Nacional de Información de Educación Superior. (2020). Módulo de consultas. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/ies

Yong Castillo, É., Nagles García, N., Mejía Corredor, C. y Chaparro Malaver, C. E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: Desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 80-105.

Published

2022-03-09

How to Cite

Internal and External Perceptions About Quality of Online Education (J. E. Parra-Castrillón , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.24

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Internal and External Perceptions About Quality of Online Education (J. E. Parra-Castrillón , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.24

Comentarios (ver términos de uso)