Attitudes Towards Mathematics in Future Teachers: EAHM-U Scale Colombian Adaptation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14302

Keywords:

Attitudes towards mathematics, teachers, Teaching-Learning, Questionnaire

Abstract

Introduction. Positive and negative attitudes influence the teaching-learning processes of mathematics, so this study focused on analyzing the psychometric properties of the Attitudes Toward Mathematics Scale (EAHM-U) in Colombian university students to provide a context-adjusted and truly validated measurement tool. Method. An instrumental design was used with 446 undergraduate mathematics students to analyze the factor structure and internal consistency of the instrument scores. Results. a 13-item instrument with two dimensions called benefit from mathematics and difficulty in learning mathematics was obtained. Discussion. The modified scale presents adequate psychometric qualities, favorable levels of reliability in the scores, and indicators of replicability, suggesting that the items measure each dimension appropriately.

Author Biographies

José Hernando Ávila-Toscano, Universidad del Atlántico

Psicólogo (Universidad del Sinú, Colombia), Magíster en Psicología (Universidad del Norte, Colombia), Doctor en Ciencias Humanas y Sociales (Universidad Nacional de Misiones, Argentina), investigador adscrito al Grupo de Estudios Interdisciplinarios en Matemáticas, Educación y Desarrollo (GIMED). 

Leonardo José Vargas-Delgado, Universidad del Atlántico

Licenciado en Matemáticas (Universidad del Atlántico, Colombia), Magíster en educación (Universidad de Antioquia, Colombia), Coordinador programa de Licenciatura en Matemáticas de la Universidad del Atlántico. 

Marien Fernanda Alonso-Miranda, Universidad del Atlántico

Licenciada en Matemáticas (Universidad del Atlántico, Colombia), investigadora adscrita al semillero de investigación en educación estadística del programa de Licenciatura en Matemáticas de la Universidad del Atlántico. 

Jean Carlos De La Cruz-González, Universidad del Atlántico

Licenciado en Matemáticas (Universidad del Atlántico, Colombia), investigador adscrito al semillero de investigación en educación estadística del programa de Licenciatura en Matemáticas de la Universidad del Atlántico. 

References

Adelson, J. L. y McCoach, D. B. (2011). Development and psychometric properties of the math and me surven. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 44(4), 225-247. https://doi.org/10.1177/0748175611418522

Aiken, L. R. (1974). Two scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 5(2), 67-71. https://doi.org/10.2307/748616

Aiken, L. R. y Dreger, R. M. (1961). The effect of attitude on performance in mathematics. Journal of Educational Psychology, 52(1), 19-24. https://doi.org/10.1037/h0041309

Alemany Arrebola, I. y Lara, A. I. (2010). Las actitudes hacia las matemáticas en el alumnado de ESO: Un instrumento para su medición. Publicaciones, 40, 49-71. https://digibug.ugr.es/handle/10481/24720

Aparicio, A. S. y Bazán, J. L. (1997). Actitudes hacia las matemáticas en ingresantes a la Universidad Nacional Agraria la Molina. Más Luz. Revista de Psicología y Pedagogía, 3(2), 351-38. https://dokumen.tips/documents/actitudes-hacia-las-matematicas-en-ingresantes-a-jbazandownload-mas-luz.html?page=1

Auzmendi Escribano, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas media y universitaria. Características y medición. Mensajero.

Casas-Rosal, J. C., Villarraga Rico, M. E., Maz-Machado, A. y León-Mantero, C. (2018). Factores de influencia en las actitudes hacia la estadística de alumnos de educación media. Revista Espacios, 39(52), 1-12. https://www.revistaespacios.com/a18v39n52/18395233.html

Casis, M., Rico, N. y Castro, E. (2017). Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3), 181-203. https://doi.org/10.30827/pna.v11i3.6073

Cerda, G., Ortega Ruiz, R., Casas, J. A., del Rey, R., y Pérez, C. (2016). Predisposición desfavorable hacia el aprendizaje de las matemáticas: Una propuesta para su medición. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(1), 53-63. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000100004

Duarte-Sepúlveda, L. C., Ricardo-Quiñones, N. y Santos-López, L. V. (2018). Dominio afectivo de los estudiantes de educación media hacia las matemáticas. Revista Perspectivas, 3(2), 60-71. https://doi.org/10.22463/25909215.1589

Dutton, W. H. y Perkins Blum, M. (1968). The measurement of attitudes toward arithmetic with a Likert-type test. The Elementary School Journal, 68(5), 259-264. https://doi.org/10.1086/460443

Estrada Roca, A., y Diez-Palomar, J. (2011). Las actitudes hacia las matemáticas. Análisis descriptivo de un estudio de caso exploratorio centrado en la educación matemática de familiares. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 116-132. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/118

Fennema, E. y Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326. https://doi.org/10.2307/748467

Ferrando, P. J. y Lorenzo-Seva U. (2018). Assessing the quality and appropriateness of factor solutions and factor score estimates in exploratory item factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 78(5), 762-780. https://doi.org/10.1177/0013164417719308

Gairín Sallán, J. (1990). Las actitudes en educación. Un estudio sobre la educación matemática. PPU.

Gamboa Araya, R. y Moreira-Mora, T. E. (2017). Actitudes y creencias hacia las matemáticas: Un estudio comparativo entre estudiantes y profesores. Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-45. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i1.27473

Ingram, N., Hatisaru, V., Grootenboer, P. y Beswick, K. (2020). Researching the affective domain in Mathematics Education. En J. Way, C. Attard, J. Anderson, J. Bobis, H. McMaster y K. Cartwright, (Eds.), Research in mathematics education in Australasia 2016-2019 (pp. 147-175). Springer.

Itter, D. y Meyers, N. (2017). Fear, loathing and ambivalence toward learning and teaching mathematics: Preservice teachers’ perspectives. Mathematics Teacher Education and Development, 19(2), 123-141. https://eric.ed.gov/?id=EJ1160848

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Lorenzo-Seva, U. (1999). Promin: A method for oblique factor rotation. Multivariate Behavioral Research, 34(3), 347-365. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3403_3

Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P. J. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavioral Research Methods, Instruments and Computers, 38, 88-91. https://doi.org/10.3758/BF03192753

Mato Vázquez, M. D. y Muñoz Cantero, J. M. (2010). Efectos generales de las variables actitud y ansiedad sobre el rendimiento en matemáticas en alumnos de educación secundaria obligatoria. Implicaciones para la práctica educativa. Ciencias Psicológicas, 4(1), 27-40. https://doi.org/10.22235/cp.v4i1.109

Mejía Saldaña, A., Sánchez Ruiz, J. G. y Juárez López, J. A. (2018). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios de ingeniería y matemáticas. En C. Dolores Flores, G. Martínez Sierra, M. S. García González, J. A. Juárez López y J. C. Ramírez Cruz (Eds.), Investigaciones en dominio afectivo en matemática educativa (pp. 225-242). Ediciones Eón; UAG.

Michaels, L. A. y Forsyth, R. A. (1977). Construction and validation of an instrument measuring certain attitudes toward mathematics. Educational and Psychological Measurement, 37(4), 1043-1049. https://doi.org/10.1177/001316447703700429

Palacios, A., Arias, V. y Arias, B. (2014). Las actitudes hacia las matemáticas: Construcción y validación de un instrumento para su medida. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 67-91. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.8961

Ramírez Cruz, J. C., Verduzco Montes, M., y García Rosales, A. (2018). Validez y confiabilidad de una escala para medir actitudes hacia las matemáticas en educación especial. En C. Dolores Flores, G. Martínez Sierra, M. S. García

González, J. A. Juárez López y J. C. Ramírez Cruz (Eds.), Investigaciones en dominio afectivo en matemática educativa (pp. 243-260). Ediciones Eón; UAG.

Rodríguez Jiménez, O. y Mora Mojija, S. (2016). Análisis psicométrico del instrumento actitudes hacia las matemáticas mediante el modelo de respuesta graduada de Samejima. Actualidades en Psicología, 30(120), 7-30. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v30i120.18722

Sandman, R. S. (1980). The Mathematics Attitude Inventory: Instrument and user’s manual. Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 148-149. https://doi.org/10.2307/748906

Tapia, M. y Marsh, G. E. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8(2), 16-21.

Tran, D. y Javed, S. (2017). Examining non-traditional pathway preservice teachers’ attitudes towards mathematics. En A. Downton, S. Livy y J. Hall (Eds.), 40 yearson: We are still learning! Proceedings of the 40th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 506-513). MERGA.

Ursini, S., Sánchez, G. y Orendain, M. (2004). Validación y confiabilidad de una escala de actitudes hacia las matemáticas y hacia las matemáticas enseñadas con computadora. Educación matemática, 16(3), 59-78. https://www.revista-educacion-matematica.org.mx/revista/vol16-3-en/

Ventura-León, J. L. y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente omega: Un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627039

Verdugo, M., Asún, R. y Martínez, S. (2017). Validación de la escala de creencias de eficacia en la enseñanza de la matemática (ECEEM) y caracterización de las creencias de estudiantes de pedagogía básica. Calidad en la Educación, (47), 145-178. https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000200145

Published

2023-01-01

How to Cite

Attitudes Towards Mathematics in Future Teachers: EAHM-U Scale Colombian Adaptation (J. H. Ávila-Toscano, L. J. Vargas-Delgado, M. F. Alonso-Miranda, & J. C. De La Cruz-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14302

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Attitudes Towards Mathematics in Future Teachers: EAHM-U Scale Colombian Adaptation (J. H. Ávila-Toscano, L. J. Vargas-Delgado, M. F. Alonso-Miranda, & J. C. De La Cruz-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14302

Comentarios (ver términos de uso)