Repensar la educación y la pedagogía: algunas reflexiones críticas

Authors

  • Lode E. Cascante Gómez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Francisco González Alvarado Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.12-2.3

Keywords:

education, pedagogies, inter-culture, curricular flexibility, experiential culture

Abstract

Certainly it becomes necessary to reflect on the school not only as a place of permanent cultural construction, influenced by multiple relationships, but also on how it becomes the place where these connections band together and set up new ones.

In every analysis on education and pedagogies, it must not be left behind the fact that curricular designs explicit and condition the school practices. Likewise, these outlines also determine the intentionality of the teaching practices.

These ideas constitute the basis guiding the reflections of this investigation, which more than appearing as theoretical issues, are actually visualized like practical possibilities. The arguments that are expressed here gather the most significant concerns conveyed by the authors. They account for the approximate outcome of the reading and the reflection on the personal teaching practice gained within the university classrooms and the experience of working with high school students.

Author Biographies

Lode E. Cascante Gómez, Universidad Nacional

Master en Pedagogía de la Diversidad y Licenciada en la Enseñanza de los Estudios Sociales por la Universidad Nacional de Costa Rica. Coautora de libros de texto para la enseñanza de los Estudios Sociales y artículos relacionados con la educación y la pedagogía. Coordinadora académica de primaria en el Colegio Marista. Académica e investigadora de la UNA desde 1995.

Francisco González Alvarado, Universidad Nacional

Máster en Educación, Licenciado en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Bachiller en Historia por la Universidad Nacional de Costa Rica. Coautor de libros de texto para la enseñanza de los Estudios Sociales y artículos relacionados con la educación y la pedagogía. Subdirector de la División de Educología de la Universidad Nacional. Académico e Investigador de la UNA desde 1995.

References

Aguado, T. ( 2003). Pedagogía Interercultural. Madrid: Editorial McGraw Hill.

Carr, W. (1999). Una teoría para la educación. Madrid: Editorial Morata.

Gallegos, R. (2000). La educación holista. México: Editorial Pax.

Giroux, H. (2001). Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Editorial Graó. (Biblioteca de

aula).

Hargreves, A. (2003). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Editorial Morata.

López F. y Lleras J. (2002). Planteamientos de la pedagogía crítica: comunicar y transformar.

Barcelona: Editorial Graó.

Pérez Gómez, Á. (1999a). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Editorial Morata.

Pozo Municio, I. (2001). Aprendices y maestros. Madrid: Editorial Alianza.

Rodríguez, A. (1995). Paradigma interdisciplinario en la formación docente. Madrid: Editorial

Narcea.

Tünnermann C. (2005). La Globalización: Desafíos para la educación superior. Programa

Internacional de Gestión de la Calidad y del Cambio en la Educación Superior (UNICAMBIO

XXI). Módulo 5. GTZ‐CSUCA‐DAAD. León, Nicaragua.

Published

2008-12-15

How to Cite

Repensar la educación y la pedagogía: algunas reflexiones críticas (L. E. Cascante Gómez & F. González Alvarado , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 47-64. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Repensar la educación y la pedagogía: algunas reflexiones críticas (L. E. Cascante Gómez & F. González Alvarado , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 47-64. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.3

Comentarios (ver términos de uso)