Análisis de necesidades educativas curriculares en la educación primaria dirigida a niños (as) nicaragüenses migrantes en Costa Rica

Authors

  • Nidia Esperanza Mejía Arias Bluefields Indian and Caribbean University, Nicaragua

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.4

Keywords:

migrant children, migrant population profile, curricular needs of education for migrant children

Abstract

The intention of the article is to announce the needs of a curriculum Identified in the Nicaraguan migrant children that study at the rural primary school “Los Angeles” in the location of Los Chiles Costa Rica. They actually are in an exclusion, discrimination and indifference situation from the local institutions. There are strong obstacles for the effective learning and development of positive attitudes, lack of responsible participation of the educative community; the methodological procedure used at the classrooms and the curricular adjustment at the pedagogical official model from Costa Rica, divorced those, from the sociocultural conditions of the children, their families and the rural community where they live.

This situation affects the children motivation, for not achieve educational goals, the few that register at primary school doesn´t end it and those that complete it have academic difficulties to enter at high school.

The time has come for the educational systems from both countries –Nicaragua and Costa Rica– to consider joint educational strategies that can give an answer to the educational curricular needs that the Nicaraguan migrant children presents at the rural schools in Costa Rica.

Author Biography

Nidia Esperanza Mejía Arias, Bluefields Indian and Caribbean University

Maestra de Educación Primaria, Especialista en Educación de Adultos, Maestra en Planeación y Desarrollo/Investigadora profesional/Docente en la Universidad Nacional BICU de la Costa Caribe de Nicaragua; Especialista Curricular del MINED de Nicaragua/. Miembro activo de la Red de Educación Rural y de Formadores de Docentes Centroamericanos.

References

Castro, C. (2002). Migración nicaragüense en Costa Rica: población, empleo y necesidades básicas

insatisfechas. Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Comisión paara la Defensa de los Derechos Humanos en Centroamérica [CODEHUCA]. (2005).

Situación de la población migrante nicaragüense en Costa Rica. San José, Costa Rica.

Corea, A. (2006). Centro educativo Los Ángeles. Alajuela, Costa Rica: Dirección Regional de San

Carlos, Los Chiles.

Costa Rica. Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica [MIDEPLAN]. (2005). Plan

Nacional de Desarrollo 2002-2006. Las iniciativas relativas al acceso a la educación y a la

formación. San José: Autor.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia UNICEF’ (1989, noviembre). Convención sobre los

Derechos del Niño. UNICEF.

French, A. (2005). Informe: Los Derechos del niño en Nicaragua. Secretariado General-Oficina de

Asuntos Internacionales y Derechos Humanos. Consultado el 10 de juniode de: http:/www.

ochchr.org/english/bodies/crc/cres39.htm Ministerio de Educación de Costa Rica (2005).

Oficina de Estadística. San José, Costa Rica: Departamento de Estadística-MEP.

Published

2008-12-20

How to Cite

Análisis de necesidades educativas curriculares en la educación primaria dirigida a niños (as) nicaragüenses migrantes en Costa Rica (N. E. Mejía Arias , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12, 37-45. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Análisis de necesidades educativas curriculares en la educación primaria dirigida a niños (as) nicaragüenses migrantes en Costa Rica (N. E. Mejía Arias , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12, 37-45. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.4

Comentarios (ver términos de uso)