Practice Teaching in Multicultural Contexts: Lessons to Training in Intercultural Teaching Skills

Authors

  • Cristina Escalante Rivera Profesional Independiente, Costa Rica
  • David Fernández Obando Profesional Independiente, Costa Rica
  • Marcelo Gaete Astica Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-2.4

Keywords:

Initial teaching training, teaching skills, intercultural education.

Abstract

This paper presents the results of a research project entitled Teaching Exercises in Multicultural Contexts: Lessons to Training in Intercultural Teaching Skills, which was conducted during 2011-2012 by the Department of Teaching Research and Studies from the Costa Rican Ministry of Public Education (Escalante, Fernández and Gaete, 2012), in order to explore cultural diversity in classrooms and educational institutions in Costa Rica. This multicultural phenomenon has forced authorities to pay special attention to the educational services provided, particularly in elementary. In addition, it has sparked a discussion regarding the teachers’ conceptual and pedagogical void and a gap in their teaching skills to deal with student populations of different origins. Similarly, it leads to a reflection about the basic national educational curriculum. The research was conducted in 12 elementary schools from different educational districts, which have a high cultural diversity among students. Using qualitative research techniques, the opinions of principals, teachers and students regarding this topic are explored. The most important conclusion reached in this study is the absence of an intercultural pedagogy in the country’s classrooms and the need to prepare teachers in this respect.

Author Biographies

Cristina Escalante Rivera, Profesional Independiente

Psicóloga. Licenciada en Psicología. Departamento de Estudios e Investigación Educativa (DEIE) Ministerio de Educación Pública. Participación en diversas investigaciones del DEIE no publicadas. Colaboración para  la ejecución  de diferentes estudios e investigaciones con enfoques cualitativos y cuantitativos en el área de mercadeo. Cruz Roja Costarricense en la Unidad de Soporte Psicológico 2008-2010, experiencia en apoyo psicológico, psicoterapia y elaboración de proyectos. Costa Rica.

David Fernández Obando, Profesional Independiente

Orientación. Licenciado en Educación con énfasis en Orientación. Investigador Departamento de Estudios e Investigación Educativa. Asesor de la Viceministra Académica de Educación en el período 2006-2010. Ejecución de distintos estudios en su actual departamento, no publicados. Costa Rica.

Marcelo Gaete Astica, Profesional Independiente

Antropología. Máster en Antropología. Investigador Departamento de Estudios e Investigación Educativa (DEIE) Ministerio de Educación Pública. Participación en diversas investigaciones del DEIE no publicadas. Costa Rica.

References

Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGraw-Hill.

Aneas, M. A. (2005). Competencia intercultural, concepto, efectos e implicaciones en el ejercicio de la ciudadanía. Revista Iberoamericana de Educación, 35(5), 1-9. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslecIncluyetores/920Aneas.PDF

Araya, G. y Hernández, S. (2011). La interculturalidad en escuelas costarricenses con población migrante. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(1)1-28. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/interculturalidad-escuelas-costarricenses-araya.pdf

Artavia, C. y Cascante, L. (2007). Competencias de las y los docentes para la atención de la diversidad intercultural dentro del proceso edcuativo en el Liceo Otilo Ulate Blanco de San isidro de Alajuela (Tesis de maestría inédita). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Campos, L., Castro, G., y Ceciliano, A. (2005). Estudios sobre la opinión de diversidad cultural de los niños y niñas de quinto grado de la escuela Juan Rafael Chacón ubicada en Boca Arenal, Cutris de San Carlos de Alajuela. (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Consejo Superior de Educación. (2008). El centro educativo de calidad como eje de la educación costarricense. Recuperado de http://dinamico.uned.ac.cr/ece/images/documents/doc2011_yrivera/un_centro_educativo_de_calidad.pdf

Coto, R., Ledezma, Y. y Vargas, K. (2009). Proyecto de estrategias metodológicas que puedan implementarse en el primer ciclo de la escuela de Santo Tomás de Santo Domingo de Heredia, para un abordaje de la diversidad cultural desde una perspectiva creativa (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Escalante, C., Fernández, D. Gaete, M. (2012). Ejercicios docentes en contextos multiculturales: Lecciones para la formación en competencias docentes interculturales. San José, Costa Rica: MEP. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/competencias_interculturales.pdf

García, F. J., Pulido, R. A. y Montes, Á. (enero-abril, 1997). La educación multicultural y el concepto de cultura. Revista Iberoamericana de Educación, 13. Recuperado de http://www.oei.org.co/oeivirt/rie13a09.pdf

Merino, J., y Muñoz, A. (mayo-agosto, 1998). Ejes de debate y propuestas de acción para una pedagógía intercultural. Revista Iberoamericana de Educación, 17. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie17a07.htm

Moya, R. (enero-abril, 1997). Interculturalidad y reforma educativa en Guatemala. Revista Iberoamericana de Educación, 13, 129-155 Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie13a06.pdf

Nuñez, I. (2009). La adaptación de currículo a la diversidad cultural. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-9. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/2861Nunez.pdf

Poder Legislativo (23 de octubre de 2011). Decreto Nº 36451-MEP. La Gaceta Nº 48. Recuperado de http://www.gaceta.go.cr/pub/2011/03/09/COMP_09_03_2011.html#_Toc287347865

Rehaag, I. (marzo-abril, 2010). La perspectiva intercultural en la educación. El Cotidiano, 160, 75-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32512766009

Vargas, M. (2011). Estrategias didácticas para la favorecer el desarrollo integral de niños y niñas de cuatro años, desde un enfoque de la educación intercultural, Cóbano Puntarenas. (Tesis de maestría), Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Published

2014-04-02

How to Cite

Practice Teaching in Multicultural Contexts: Lessons to Training in Intercultural Teaching Skills (C. Escalante Rivera, D. Fernández Obando, & M. Gaete Astica , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 71-93. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Practice Teaching in Multicultural Contexts: Lessons to Training in Intercultural Teaching Skills (C. Escalante Rivera, D. Fernández Obando, & M. Gaete Astica , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 71-93. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.4

Comentarios (ver términos de uso)