Insights on the Meaning of Life in the Classroom

Authors

  • Giselle Miranda-Cervantes Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-3.16

Keywords:

Learning, classroom, biopedagogy, complexity, coexistence, uncertainty, language creation, purpose, transformation, life.

Abstract

This article is based on the premise that coexistence in classrooms must be an emotional dynamic shared within a space of mutual respect for oneself, one another, and each other’s activities. The paper proposes that the transformation of the participants must be developed in these healthy spaces, based on a complex perspective, in which the vital and learning processes are nestled in one single process. It also strives to alert on the urgent need to recover education’s true charm, by reconsidering the concept and meaning of life, in order to savor existence from a new paradigm where people work with their intellect, their heart, and life itself, in a higher state of harmony.

Author Biography

Giselle Miranda-Cervantes, Universidad Nacional

Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Bachiller, licenciada y máster en Psicología de la Universidad de Costa Rica. Labora como académica e investigadora desde 1990 en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional de Costa Rica, unidad académica en la que ocupó los cargos de directora, miembro del Consejo Académico y coordinadora de las carreras de Educación Especial y de Enseñanza del Inglés para I y II ciclos. Su interés en el campo de la investigación destaca las áreas de diversidad, seguimiento a egresadas de la carrera de Educación Especial, relaciones interpersonales, clima social de aula y pedagogía saludable.

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Published

2014-08-22

How to Cite

Insights on the Meaning of Life in the Classroom (G. Miranda-Cervantes , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 263-271. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.16

How to Cite

Insights on the Meaning of Life in the Classroom (G. Miranda-Cervantes , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 263-271. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.16

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