Decolonizing Education or Accepting the Challenge of Taking a Different Path

Authors

  • José Solano-Alpízar Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.7

Keywords:

Educational decolonization, epistemological decolonization, liberating education, socio-cultural emancipation, Sumak Kawsay or good living.

Abstract

This paper discusses the importance of decolonizing education as one of the strategies to help create a new, more human, more caring and more critical vision of the world.  It directs the reader’s attention to a territory of which much has been written –education– but still has many pending discussions regarding the possibility of thinking about another type of education: a type of education that allows us to see ourselves as historical subjects that give meaning to our existence by breaking the ideological attachment to the epistemic, cultural, axiological and ontological frameworks that were used and are still being used to base the current matrix of neocolonial domination.

Author Biography

José Solano-Alpízar, Universidad Nacional

Es historiador y pedagogo costarricense. Catedrático de la Universidad Nacional con estudios de Licenciatura en Historia por la Universidad Nacional de Costa Rica, Maestría en Ciencias con Especialidad en Investigaciones por el Centro de Investigación y Estudios Avanzadas (CINVESTAV) del Instituto Politécnico Nacional, México y Doctorado en Ciencias Humanas, Mención Discurso y Cultura por la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral, Chile. Ha sido profesor de historia en la Escuela de Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica y del Centro de Investigación y Perfeccionamiento de la Educación Técnica; y profesor e investigador en el Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional y el Centro de Investigación y Docencia en Educación de la UNA. Además ha fungido como vicerrector de Docencia de la Universidad Nacional, director a.i y subdirector de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional e investigador y coordinador de diferentes proyectos y programas de investigación. Dentro de sus publicaciones se pueden mencionar: Las narrativas del desarrollo en América Latina y la nueva gramática social del capitalismo avanzado. En Solano, J, Henríquez, C, Tesche, P y Palencia, C. (Eds.) (2011). Colonialidad/decolonialidad del poder-saber. Miradas desde el Sur. Valdivia, Chile: Ediciones Universidad Austral de Chile; Educación y Desarrollo en América Latina. Heredia: EUNA; Educación y Aprendizaje. San José, Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana; El docente rural en Costa Rica: Radiografía de una profesión. Heredia: EUNA; Elementos de continuidad y cambio en el discurso educativo latinoamericano. En Miradas a lo Educativo: exploraciones en los límites. México, Plaza y Valdés; entre otros.

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Published

2015-01-01

How to Cite

Decolonizing Education or Accepting the Challenge of Taking a Different Path (J. Solano-Alpízar , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 117-129. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Decolonizing Education or Accepting the Challenge of Taking a Different Path (J. Solano-Alpízar , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 117-129. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.7

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