Development of Moral Judgment according to Kohlberg as an Academic Performance Determining Factor in Social Sciences for a Group of Secondary Education Students

Authors

  • José Díaz-Serrano Universidad de Murcia, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.8

Keywords:

Moral development, proficiency-based teaching, Geography education

Abstract

This study aims at defining the relation between the students’ moral development level and their academic performance in the subject of Social Sciences-Geography, with the participation of twelve students enrolled in the third year of compulsory secondary education in school of Murcia, Spain. Kohlberg theorized the moral judgment development process in which people go through six stages, identifying in each one of them how we react when confronted with a moral dilemma; an instrument designed for this study, based on such theory, will allow us to know the stage of moral development of the participants. The results will reveal a tendency to a direct and positive relation, leading to the conclusion that it is interesting to examine the stage of moral judgment in the classroom. In addition, some educational and research recommendations are provided at the end of this paper.

Author Biography

José Díaz-Serrano, Universidad de Murcia

Licenciado en Geografía; Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional, Enseñanza de Idiomas y Enseñanzas Artísticas; Máster Universitario en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria; todos ellos por la Universidad de Murcia. Actualmente, inmerso en el Programa de Doctorado en Educación de la Escuela Internacional de Doctorado de la Universidad de Murcia, dentro de la línea “Investigación para la Mejora de la Educación en las Didácticas Específicas”, es contratado predoctoral (FPU) en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales y miembro del grupo de investigación de Didáctica de las Ciencias Sociales.

References

Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.

Barra, E. (1987). El desarrollo moral: Una introducción a la teoría de Kohlberg. Revista Latinoamericana de Psicología, 19(1), 7-18. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80519101

Gilligan, C. (1994). La moral y la teoría: Psicología del desarrollo femenino. México: Fondo de Cultura Económica.

Habermas, J. (2000). Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Península.

Hersh, R., Reimer, J. y Paolitto, D. (1984). El crecimiento moral de Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea Ediciones.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.

Lewis, A. E. (2007). The Moral Judgment of Gifted Adolescents [El juicio moral de los adolescentes superdotados] (Tesis doctoral). University of Minnesota. Recuperado de http://books.google.es/books?id=Py9AIQQ9TIgC&pg

Linde, A. (2010). Síntesis y valoración de la teoría sobre el desarrollo moral de Lawrence Kohlberg.Ágora, 29(2), 31-54. Recuperado de http://dspace.usc.es/bitstream/10347/7373/1/pg_032-055_agora29-2.pdf

Martínez, J. G. (2008). Desarrollo moral: Su medición y factores determinantes en un grupo de estudiantes de décimo grado (Tesis de maestría). Universidad Sergio Arboleda, Bogotá. Recuperado de http://www.usergioarboleda.edu.co/civilizar/ invedusa/desarrollo-etico-estudiantes.pdf

Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). (8 de diciembre de 2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la educación primaria. BOE, núm. 293, 43053-43102. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2006/12/08/pdfs/A43053-43102.pdf

Moreno, A. (2010). Los estudiantes de educación secundaria: Características y contextos de desarrollo y socialización. En C. Coll (Coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria (pp.11-29). Barcelona: Graó.

Narváez, D. (2003). Educación y desarrollo moral. Republicana Política y Sociedad, 2(2), 39-49. Recuperado de http://148.202.18.157/sitios/publicacionesite/pperiod/republicana/pdf/ActaRep02/articulos39.pdf

Narváez, D. y Gleason, T. (2007). The Relation of Moral Judgment Development and Educational Experience to Recall of Moral Narratives and Expository Texts [La relación del desarrollo del juicio moral y la experiencia educativa de recordar las narrativas morales y los textos expositivos]. The Journal of Genetic Psychology, 168(3), 251–276. doi: http://dx.doi.org/10.3200/GNTP.168.3.251-276

Palacios, S., Palacios, B. y Ruiz, S. (2003). Nuevas formas de medir el desarrollo sociomoral. Revista de Psicodidáctica, 14, 41-58. doi: http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.143

Palomo, A. M. (1989). Laurence Kohlberg: Teoría y práctica del desarrollo moral en la escuela. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 4, 79-90. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/117615.pdf

Peters, R. S. (1984). Desarrollo moral y educación moral. México: Fondo de Cultura Económica.

De Pro, A. y Miralles, P. (2009). El currículo de conocimiento del medio natural, social y cultural en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 27(1), 59-96. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/71101/68641

Quintana, J. M. (1995). Pedagogía moral. El desarrollo moral integral. Madrid: Dykinson.

Ramos, J. L. (2011). Investigación cuasiexperimental. En S. Cubo, B. Martín y J. L. Ramos (Coords.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (pp. 329-371). Madrid: Pirámide.

Revenga, M. (1992). Percepción de la educación familiar y desarrollo del razonamiento moral en el adolescente (Tesis doctoral). Recuperada de http://biblioteca.ucm.es/tesis/19911996/S/4/S4002001.pdf

Rubio, J. (1987). El hombre y la ética. Humanismo crítico, desarrollo moral, constructivismo ético. Barcelona: Anthropos

Published

2015-07-31

How to Cite

Development of Moral Judgment according to Kohlberg as an Academic Performance Determining Factor in Social Sciences for a Group of Secondary Education Students (J. Díaz-Serrano , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Development of Moral Judgment according to Kohlberg as an Academic Performance Determining Factor in Social Sciences for a Group of Secondary Education Students (J. Díaz-Serrano , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.8

Comentarios (ver términos de uso)