Students with Attention Deficit Disorder Carrying out Tasks of Reading Comprehension and Text Production: A Comparative Study in 4th-Grade Students of Primary Education in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.7

Keywords:

Attention deficit disorder, reading comprehension, text production, learning disabilities.

Abstract

The present article aims to compare the performance in students with Attention Deficit Disorder to those who do not present it, in tasks of reading comprehension and text production carried out by students attending the fourth grade of primary education. This quantitative, non-experimental comparative study aims to provide evidence regarding the way in which this condition limits the learning outcomes in the tasks of comprehension and production of texts, language, and communication. One the main findings of this research was that students with attention deficit disorder showed lower reading comprehension performance than their peers who do not presented this diagnosis. This same tendency was observed in the results of the texts production tasks. This implies that the disorder affecting the attention in students with it interferes in the process of language learning. This generates challenges and new questions for those who do research in this topic; and for the case of teachers, it presents new challenges when planning the teaching in order to adapt it to the specific requirements of these students in the area of language.

Author Biography

Fabián Andrés Inostroza-Inostroza, Universidad Alberto Hurtado

icenciado en Educación, Profesor de Educación General Básica por la Pontificia Universidad Católica de Chile (2011), Magíster en Educación mención Dificultades del Aprendizaje por la Pontificia Universidad Católica de Chile (2015). Actualmente cursando estudios de Doctorado en Educación por las universidades Alberto Hurtado y Diego Portales (2016). Ejerció durante 5 años como profesor de primaria en establecimientos municipales y particulares de la ciudad de Santiago en Chile. Participó en proyectos de investigación estatales como ayudante y tesista de Magíster (proyectos FONDECYT). Actualmente es revisor de la revista Iberoamérica Social – Red de estudios Sociales en el área de educación. Ha publicado en temáticas como: educación y discapacidad, matemáticas y exclusión, dificultades de aprendizaje en el área de las matemáticas, proyectos de integración escolar y necesidades educativas especiales.

References

Aboitiz, F., López-Calderón, J., López, V. Galaburda, A. M. (2006). Neurobiología del déficit atencional: Endofenotipos y dinámica de los sistemas dopaminérgicos En I. López, V. Boehme, J. Förster (Eds.), Síndrome de déficit atencional (pp. 27-44). Santiago: Editorial Universitaria.

Agencia de Calidad, Gobierno de Chile. (2013). SIMCE 2012: Síntesis de Resultados 4° básica. Recuperado de http://www.agenciaeducacion.cl/wp-content/uploads/2013/06/SR_4%C2%BAbasico_2012_web.pdf

Agencia de Calidad, Gobierno de Chile. (2016). SIMCE 2013: Síntesis de Resultados 4° Educación básica. Recuperado de https://s3.amazonaws.com/archivos.agenciaeducacion.cl/resultados-simce-2013/SR_4basico_2013.pdf

Aron, A. y Aron, E. N. (2001). Estadística para psicología. Buenos Aires: Pearson Education.

Bisquerra, R. (Coord.). (2009). Metodología de la investigación educativa (2ª ed.). Madrid: La Muralla.

Brock, S. y Knapp, P. K. (1996). Reading comprehension abilities of children with Attention Deficyt/Hiperactivity. Journal of Attention Disorders, 1(3), 173-185. doi: https://doi.org/10.1177/108705479600100305

Cain, K., Oakhill, J. y Bryant, P. (2004). Children’s reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of Educational Psicology, 96(1), 31-42. doi: https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.1.31

Carvajal, M., Cabezas, M, y Valenzuela, G. (2006). Intervención a nivel escolar de niños y adolescentes con síndrome de déficit atencional. En I. López, V. Boehme, J. Förster (Eds.), Síndrome de déficit atencional (pp. 251-274). Santiago: Editorial Universitaria.

Condemarín, M., Gorostegui, M. E. y Milicic, N. (2008). Déficit atencional. Estrategias para el diagnóstico y la intervención psicoeducativa (5a ed.). Santiago: Ariel.

Cuetos, F. (2009). Psicología de la escritura (8a ed.). Madrid: Wolters Kluwer.

Edel, R. (2003). El rendimiento académico: Concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-16. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110208

Elías, J., Crespo, N. y Góngora, B. (2012). El desempeño sintáctico de niños con trastorno de déficit atencional e hiperactividad: Perspectiva comparativa y ontogenética. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 50(1), 95-117. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-48832012000100005

Faraone, S. V., Sergeant, J., Gillberg, C. y Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry, 2(2). 104-113. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1525089/

García, M. V., Alvarado, J. M. y Jiménez, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: Regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12(2), 248-252. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/558.pdf

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill.

López, I. (2006). Introducción. En I I. López, V. Boehme, J. Förster (Eds.), Síndrome de déficit atencional (3a ed., pp. 13-22). Santiago: Editorial Universitaria.

Medina, A. y Gajardo, A. M. (2010). Pruebas de comprensión lectora y producción de textos (CL-PT), Kínder a 4° Básico. Marco conceptual y manual de aplicación y corrección. Santiago: Ediciones UC.

Miranda-Casas, A., Fernández-Andrés, P., Robledo, P. y García-Castellar, R. (2010). Comprensión de textos de estudiantes con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: ¿Qué papel desempeñan las funciones ejecutivas? Revista Neurología, 50(3), S135-S142. Recuperado de http://www.revneurol.com/sec/resumen.php?id=2009768#

Rubio, M. (2011). Concepciones sobre la producción escrita en académicos que forman profesores básicos. Literatura y Lingüística, 23, 123-140. doi: https://doi.org/10.4067/S0716-58112011000100008

Universidad de Chile, Centro Micro Datos (2011). Estudio sobre el comportamiento lector a nivel nacional. Santiago, Chile: Autor.

Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, 11(11), 49-61 Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/liberabit/v11n11/v11n11a07.pdf

Published

2017-08-29

How to Cite

Students with Attention Deficit Disorder Carrying out Tasks of Reading Comprehension and Text Production: A Comparative Study in 4th-Grade Students of Primary Education in Chile (F. A. Inostroza-Inostroza , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Students with Attention Deficit Disorder Carrying out Tasks of Reading Comprehension and Text Production: A Comparative Study in 4th-Grade Students of Primary Education in Chile (F. A. Inostroza-Inostroza , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.7

Comentarios (ver términos de uso)