Reflecting on Basic Art Education in Aguascalientes, Mexico. Implications for Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-2.19

Keywords:

Art education in Mexico, weaknesses, basic education, higher education, research.

Abstract

The basic art education in Aguascalientes, Mexico, faces a significant number of challenges that must be overcome and problems that must be addressed. Among other challenges, the public education system must train a high number of teachers who lack professional qualifications. The system also has to promote the training of its whole teaching staff and satisfy the demand for sufficient pedagogical materials. Thus, the author proposes that higher education must actively get involved with basic education by implementing remedial programs for unqualified teachers. It also must propose continuous education programs to foster a better preparation of the teaching staff and develop research projects that generate knowledge to promote more comprehensive and better-quality art education. The contributions made to the improvement of art education will impact on more sensitive, creative and harmonious human beings.

 

Author Biography

Raúl Wenceslao Capistrán-Gracia, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Pianista, educador e investigador mexicano. Recibió la Licenciatura en Ejecución Pianística en la Escuela Superior de Música y Danza de Monterrey, la Maestría en Ejecución Pianística con distinción en Baylor University y el Doctorado en Pedagogía Pianística en Texas Tech University. Al graduarse recibió el reconocimiento de la Music Teachers National Association como alumno distinguido, así como el reconocimiento de la Universidad de Texas Tech como maestro sobresaliente. Recientemente llevó a cabo una estancia de investigación en el Institute of Education de la University College London. Su labor como investigador, docente y ejecutante lo ha llevado a presentarse en buena parte de la República Mexicana, los Estados Unidos, Centro y Sur América y Europa. Su producción incluye libros, capítulos de libro, artículos en revistas arbitradas e indexadas y en revistas de divulgación. En la actualidad el Dr. Capistrán trabaja como profesor investigador titular de la Universidad Autónoma de Aguascalientes en donde representa el Doctorado Interinstitucional en Arte y Cultura.

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Published

2018-03-08

How to Cite

Reflecting on Basic Art Education in Aguascalientes, Mexico. Implications for Higher Education (R. W. Capistrán-Gracia , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.19

Issue

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Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Reflecting on Basic Art Education in Aguascalientes, Mexico. Implications for Higher Education (R. W. Capistrán-Gracia , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.19

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