Sources of Knowledge in Preferences and Identification of Fauna in Children of Rural and Urban Contexts

Authors

  • Nidia Yaneth Torres-Merchán Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia http://orcid.org/0000-0003-4813-6428
  • Luis Alfonso Salcedo-Plazas Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia http://orcid.org/0000-0001-6246-014X
  • Ángela Becerra-Niño Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia
  • Wilson Valderrama Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-3.4

Keywords:

Conservation, charismatic, not charismatic, media, education.

Abstract

This article analyzes the influence of mass media on primary school students when studying animal species. Images on taxonomic groups of wildlife transmit perceptions. Therefore, these transmitted perceptions are examined in 249 children from rural and urban elementary school aged 7 to 13 years old. This analysis used two PowerPoint presentations with images of endemic and non-endemic species. It is found that in urban and rural contexts, television and Internet are the means for further identification of the species presented. Concerning the perceptions, students have a preference for mammals and birds species. These data allow inferring the influence media can have on the knowledge of biodiversity and the promotion of care towards nature.

Author Biographies

Nidia Yaneth Torres-Merchán, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciada en Biología y Química por la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Magister en Docencia de la Química de la Universidad Pedagógica Nacional y Doctora en Didácticas Específicas Ciencias A partir del año 2010, trabaja como docente de planta en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia en el programa de Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, que se centra en la preparación de profesorado de ciencias para el nivel de educación básica. Ha desarrollado investigaciones en dos líneas básicas: Cuestiones socio-científicas y pensamiento crítico. Pertenece al grupo de investigación WAIRA escalonado y reconocido por COLCIENCIAS en Colombia. En este grupo trabaja en la línea de investigación innovación e investigación en didáctica de las ciencias.

Luis Alfonso Salcedo-Plazas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado en Matemáticas y Física con especialización en Estadística y candidato a magister en la misma área. Trabaja como docente de planta en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia en el programa de Matemáticas, del cual ha sido director. Ha publicado en revistas como Ciencia en Desarrollo; Salud Historia y Sanidad. Pertenece al grupo de investigación GAMMA, avalado por la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Ángela Becerra-Niño, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciada en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Semillero de investigación grupo WAIRA Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Wilson Valderrama, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Semillero de investigación grupo WAIRA Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

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Published

2018-06-15

How to Cite

Sources of Knowledge in Preferences and Identification of Fauna in Children of Rural and Urban Contexts (N. Y. Torres-Merchán, L. A. Salcedo-Plazas, Ángela Becerra-Niño, & W. Valderrama , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Sources of Knowledge in Preferences and Identification of Fauna in Children of Rural and Urban Contexts (N. Y. Torres-Merchán, L. A. Salcedo-Plazas, Ángela Becerra-Niño, & W. Valderrama , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.4

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