High School Teachers in Mexico. Their heterogeneity and particularity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.7

Keywords:

Professors, high school, teaching, union, evaluation

Abstract

This paper aims to analyze the heterogeneity and particularity of high school teachers in Mexico. Our perspective is that the heterogeneity of high school subsystems is unevenly distributed. The sample comprised 24 teachers from three high schools belonging to different subsystems and geographical regions. Quantitative and qualitative information was obtained and analyzed from four axes: admission to teaching, teacher’s profile, working and salary conditions, and union participation. The main findings include the identification of three particular school spaces with their own school culture. In one institution, working positions are obtained through a knowledge exam; in another institution, they have exams for public service; in a third one, they consider influences and recommendations from groups of power. In two schools, teachers lead whichever subjects the institution requires, while in only one, they teach the subject for which they presented the exam. The heterogeneity and diversity of teachers need to be noticed by the educational policies considering that they tend to standardize their evaluations, and this reveals the lack of coherence between the educational policy, the diversity of regional, political and cultural contexts and the dynamics of each educational subsystem. In view of such fragmented operational and regulatory, institutional scenario (considering the 40 high school education subsystems), consensus, awareness, and coordination efforts of the federal educational authority are decisive for them to have - without giving up diversity- “communicating vessels” in strategic points of the national educational policy.

Author Biographies

César Darío Fonseca-Bautista, Subsecretaría de Educación Media Superior

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, donde ejerció docencia, administración y gestión en licenciatura, maestría y doctorado, en el Instituto de Ciencias de la Educación hasta su jubilación. Actualmente es docente-investigador adscrito a un plantel de bachillerato tecnológico, dependiente de la Subsecretaría de Educación Media Superior del gobierno federal en México, Es miembro del Sistema Estatal de Investigadores, posee artículos y capítulos publicados en revistas y libros nacionales e internacionales y ha coordinado un libro sobre el bachillerato en México.

Juan Manuel Piña-Osorio, Universidad Nacional Autónoma de México

Es investigador Titular C del Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE) y miembro del Sistema Nacional de Investigadores nivel II. Es profesor en el Programa de Posgrado de Pedagogía de la UNAM, en donde ha sido director de tesis de 35 estudiantes de posgrado. Ha coordinado los libros  “Ciudadanía y estudiantes universitarios (2009). Aceptación, estigma y discriminación. Estudiantes normalistas ante sectores vulnerables (2011) y coautor de los libros para bachillerato general de la asignatura Ética y valores 1 y Ética ya valores 2.

Luz Marina Ibarra-Uribe, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

 Luz Marina Ibarra Uribe: Doctora en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, profesora-investigadora en la Facultad de Estudios Superiores de Cuautla de dicha Casa de Estudios. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI) del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de México y al Sistema Estatal de Investigadores de Morelos (SEI). Posee artículos y capítulos en revistas y libros, nacionales e internacionales, ha coordinado 6 libros y es autora de 2. Sus líneas de investigación son: Educación, género y valores y Políticas educativas.

María de Guadalupe Pérez-Aguilar, Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca

Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO)  y Maestra en Pedagogía egresada de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Actualmente docente del Bachillerato Especializado en Contaduría y Administración de la UABJO. Artículos publicados en la Revista Academicus 02  y  la Revista Iberoamericana de Autogestión y Acción Comunal 64-65.

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Published

2020-03-01

How to Cite

High School Teachers in Mexico. Their heterogeneity and particularity (C. D. Fonseca-Bautista, J. M. Piña-Osorio, L. M. Ibarra-Uribe, & M. de G. Pérez-Aguilar , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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High School Teachers in Mexico. Their heterogeneity and particularity (C. D. Fonseca-Bautista, J. M. Piña-Osorio, L. M. Ibarra-Uribe, & M. de G. Pérez-Aguilar , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.7

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