Teachers’ Representations About the Teaching-Learning Process of the Subject Landscape and Sustainability in Secondary Classrooms in Galicia, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.24

Keywords:

teachers, civics, secondary education, educational innovation, social representations, teaching practice

Abstract

The short curriculum titled Landscape and Sustainability, a new optional subject implemented in Galicia (Northwest of Spain), allows teachers to design their didactic programs with an important degree of autonomy when they do not have to be subjected to normative prescriptions. This circumstance allows analyzing and seeing the influence of the teachers’ social representations (SR) in the classroom around their teaching practice, the subject, and the type of educational context that favors innovation. This research article aims to answer that, also to identify how three secondary teachers conceive the innovation possibilities offered by this new subject, and to what extent they believe that this develops innovative educational attitudes in the didactic practice. It is a qualitative study whose data was obtained by applying three semi-structured interviews with open questions organized in blocks. These blocks were analyzed using the constant comparison method. The three teachers coincided with (1) an integral and critical view of the educational context; (2) they gave importance to the use of active methods and a critical approach as the key to success in their proposals; (3) the possibility of providing specific knowledge around the landscape supported by an interdisciplinary perspective; (4) they primarily aimed to have the students identify with their surroundings as a way to promote their social responsibility with those places; and (5) in two cases explicitly, and more indirectly in the third, they linked their proposals about the surroundings with heritage elements, pursuing different learning objectives. The analysis of these representations allows advancing the pre-eminence of the teacher’s disciplines over their interdisciplinary intention. Furthermore, it can be observed a tendency to make up students’ identities with places or heritage elements linked to the aesthetic, historical, or traditional factors.

Author Biographies

Tania Riveiro-Rodríguez, Universidad de Santiago de Compostela

Licda. en Hª y magíster en Educación por la Universidad de Santiago de Compostela. Contratada pre-doctoral en la Facultad de Educación de dicha institución. Miembro del Grupo de Investigación RODA y del grupo de trabajo Competencias sociales para una ciudadanía democrática: análisis, desarrollo y evaluación. Líneas de investigación: procesos de identificación y apropiación patrimonial; paisaje y patrimonio; competencias sociales y cívicas.

Andrés Domínguez-Almansa, Universidad de Santiago de Compostela

Prof. en Didáctica de las CC.SS. en la Universidad de Santiago de Compostela. Doctor en Hª Contemporánea. Miembro del Grupo de Investigación RODA y del proyecto Competencias sociales para una ciudadanía democrática: análisis, desarrollo y evaluación. Líneas de investigación: competencias sociales y profesionales de profesorado en formación; procesos de identificación y apropiación patrimonial en contextos educativos diversos.

Ramón López-Facal, Universidad de Santiago de Compostela

Prof. titular de Didáctica de las CC.SS. en la Universidad de Santiago de Compostela. Doctor en Hª Contemporánea. Coordinador del Grupo de Investigación RODA. IP en 5 proyectos del Plan Nacional, actualmente de: Competencias sociales para una ciudadanía democrática: análisis, desarrollo y evaluación. Líneas de investigación: construcción de identidades y nacionalismos; conflictos sociales; paisaje y patrimonio; evaluación; desarrollo de competencias; argumentación.

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Published

2020-08-21

How to Cite

Teachers’ Representations About the Teaching-Learning Process of the Subject Landscape and Sustainability in Secondary Classrooms in Galicia, Spain (T. Riveiro-Rodríguez, A. Domínguez-Almansa, & R. López-Facal , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.24

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teachers’ Representations About the Teaching-Learning Process of the Subject Landscape and Sustainability in Secondary Classrooms in Galicia, Spain (T. Riveiro-Rodríguez, A. Domínguez-Almansa, & R. López-Facal , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.24

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