Panorama de la gestión de la calidad académica universitaria

Authors

  • Albert Ypma Profesional Independiente, Netherlands

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.3

Abstract

Practical analysis of the role played by the staff in charge of the university's academic management. Three aspects are covered. First, a strategic view to discuss the Knowledge Society, the profile required of alumni in the work market and the European policy concerning Higher Education. Second, an outlook on quality, based on the management model from the European Foundation of Quality Management and the Deming cycle: planning, doing, measuring and improving. And finally, the stimulating role of academic management in developing an institutional pedagogical model to be applied in study programs, in the different teaching and learning methods, and developing an atmosphere of academic quality. The model is the result of exchanges carried out among coworkers of Universidad Nacional in the workshops organized by the MHO project Developing Institutional Quality , and also through other Dutch experiences.

Author Biography

Albert Ypma, Profesional Independiente

References

CEPAL. (2000) América Latina y el Caribe en la Transición hacia una

Sociedad del Conocimiento.

CHEPS (1999). From the Eye of the Storm, Higher Education's Changing Institution Holanda, University of Twente.

Club Gestión de Calidad. (1999). Método para mejorar la calidad de la

educación superior basado en el modelo de la EFQM. Madrid.

Courtright, C. y San Sebastián, C. (1999). Estrategia para la creación de una sociedad de aprendizaje. http://www.conectando.org.sv/Estrategia/index.htm

CSUCA. S.f. Acreditación: Documentos de SICEVAES.

EFQM: 'Introducción a la Excelencia' y 'Conceptos fundamentales de la

Excelencia', www.efqm.org.

James, P. (2001) Gestión de la Calidad Total, Un texto introductorio, Madrid. Pearson Educación

MatiruB;A. Mwangi yR. Schlette. (1995). Teach your best,AHandbookfor University Lecturers, German Foundation for International Development (DSE).

Nava, V.M. y Jiménez, A. R. ISO 9000:2000, Estrategias para implantar

la norma de calidad para la mejora continua. México. Limusa.

Picardo, O. J. Pedagogía informacional: enseñar a aprender en la sociedad

del conocimiento. El Salvador. Universidad Francisco Gavidia,

Quesada, M. A.; Cedeño, M. A. y Zamora, J. M. (2001). El diseño curricular en los planes de estudio: aspectos teóricos y guía metodológica. Heredia. Editorial Universidad Nacional.

Sociedad del Conocimiento. www.sociedaddelconocimiento.net

Universidad Nacional. (2002). Significados de Elementos. Taller Una visión compartida de la docencia en la Universidad Nacional. Heredia.

Universidad Nacional. (2003). Los estudiantes en elfaturo escenario de la Universidad Nacional. Memoria. Heredia.

Universidad Nacional. (2004). Plan Global Institucional 2004-2014. Heredia.

Universidad Politécnica Rótterdam. (2003) Positionpaper 2003 - 2007.

www.hogeschool-rntterdam.nl.

Zamorano. s.f. Aprender haciendo. http://www.zamorano.edu/estudios/index:html

Published

2004-12-20

How to Cite

Panorama de la gestión de la calidad académica universitaria (A. Ypma , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 65-77. https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Panorama de la gestión de la calidad académica universitaria (A. Ypma , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 65-77. https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.3

Comentarios (ver términos de uso)