Institutional Habitus Around the Evaluation. (Des)Encounter Between Measurement and Understanding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-1.2

Keywords:

Educational evaluation, institutional habitus, professorate, educational institution, Chile

Abstract

Objective. The goal is to understand the habitus that school organizations develop around educational evaluation. The work was done with special education, preschool, primary, and secondary teachers. The teachers’ own theoretical and practical perceptions and conceptions of the various areas of their pedagogical work are defined by the institution where they work and its influences. Method. The research was developed with qualitative methodology parameters of transeccional type with a level of exploratory-descriptive depth. Through an intensive approach, the semi-structured interview was applied to 40 teachers in postgraduate programs, seeking the meaning of the teaching staff’s experiences. The information was processed through narrative analysis. Discussion. The results show the presence of a paradoxical habitus around evaluation, which configures it as a culture of measurement, quantification, and control, subtracting opportunities to transform it into a space of debate, reflection, and collaboration. Conclusions. It is concluded that the evaluation developed in the organizational contexts of the school is debated between the (dis)agreement of its social functions and its pedagogical functions. The projection of results shows that the evaluation constitutes, in teachers’ initial and continuous training processes, one of the weaknesses of the educational practice. In the field of intentions, the urgent need to turn it into a process that enables pedagogical function is outlined, integrating the teaching, learning, and evaluation units.

Author Biographies

Gerardo Ignacio Sánchez-Sánchez, Universidad Católica del Maule

Doctor en Ciencias de la Educación. Académico del Departamento de Formación Inicial Escolar de la Facultad de Educación de la Universidad Católica del Maule. Posee una vasta experiencia en procesos de formación inicial y continua de profesores en el contexto chileno. Es autor de diversos artículos de investigación.

Ximena Elizabeth Jara-Amigo, Universidad Autónoma de Chile

Magister en Curriculum y Evaluación y actualmente se desempeña como Académica de la carrera de Pedagogía en Historia, Geografía y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Chile. Ha sido coordinadora de prácticas de dicha unidad académica, elaborado textos de apoyo a la docencia en áreas pedagógicas.

References

Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidos.

Assaél Budnik, J., Cornejo Chávez, R., González López, J., Redondo Rojo, J., Sánchez Edmonson, R. y Sobarzo Morales, M. (2011). La empresa educativa chilena. Educação & Sociedade, 32(115), 305-322. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200004

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus.

Castillo Arredondo, S. (2002). Compromisos de la evaluación educativa. Pearson Educación.

Chaviano Herrera, O., Baldomir Mesa, T., Coca Meneses, O. y Gutiérrez Maydata, A. (2016). La evaluación del aprendizaje: Nuevas tendencias y retos para el profesor. EduMecentro, 8(4), 191-205. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v8n4/edu14416.pdf

Corbin, J. y Strauss, A. (2008) Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781452230153

Esquivel, J. M. (2009) Evaluación de los aprendizajes en el aula: Una conceptualización renovada. En E. Martín y F. Martínez Rizo (Coord.), Avances y desafíos en la evaluación educativa (pp. 127-143). OEI.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Förster, C. E. (2017). Alfabetización evaluativa de los docentes. En C Förster (Ed.), El poder de la evaluación en el aula. Mejores decisiones para promover aprendizajes (pp. 13-42. Ediciones UC.

Hargreaves, A., Earl, L. y Ryan, J. (2000). Una educación para el cambio. Reinventar la educación de los adolescentes. Octaedro.

Pérez Gómez, A. I. (2005). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Morata.

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Colhlue.

Reay, D., David, M. y Ball, S. (2001). Making a difference?: Institutional habituses and higher education choice. Sociological Research Online, 5(4), 14-25. https://doi.org/10.5153/sro.548

Rioseco Pais, M. (2016). De la domesticación a una evaluación libertaria. Reflexiones en torno a la evaluación educativa. Virtual Ediciones.

Ruffinelli Vargas, A., Cisternas León, T. y Córdoba Calquín, C. (2017). Iniciarse en la docencia. Relatos de once experiencias. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Ruiz Olabuénaga, J. (2009). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Sánchez-Sánchez, G. I. y Jara-Amigo. X. E. (2019). Los docentes en formación y la comprensión de sus experiencias pedagógicas: La evaluación del aprendizaje. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(1), 62-82. https://doi.org/10.18004/riics.2019.junio.62-82

Santos Guerra, M. Á. (1999). Sentido y finalidad de la evaluación de la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (34), 39-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118004

Tarabini, A., Curran, M., y Fontdevila, C. (2015). El habitus institucional: Una herramienta teórica y metodológica para el estudio de la cultura escolar. Revista Témpora, (18), 37-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5427947

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.

Tenti Fanfani, F. (2004). Viejas y nuevas formas de autoridad docente. Revista Todavía, (7), 39-42. https://issuu.com/fundacionosde/docs/todavia-07

Valenzuela González, J. R., Ramírez Montoya, M. S. y Alfaro Rivera, J. A. (2011). Cultura de evaluación en instituciones educativas. Comprensión de indicadores, competencias y valores subyacentes. Perfiles educativos, 33(131), 42-63. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000100004

Vera Vila, J. (2007). Las relaciones escuela y comunidad en un mundo cambiante. En M. M. Castro, G. Ferrer, M. F. Majado, J. Rodríguez, J. Vera, M. Zafra y M. Zapico (Autores), La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela (pp. 11-37). GRAO.

Published

2022-01-01

How to Cite

Institutional Habitus Around the Evaluation. (Des)Encounter Between Measurement and Understanding (G. I. Sánchez-Sánchez & X. E. Jara-Amigo , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Institutional Habitus Around the Evaluation. (Des)Encounter Between Measurement and Understanding (G. I. Sánchez-Sánchez & X. E. Jara-Amigo , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.2

Comentarios (ver términos de uso)