Active Methodology for the Implementation of Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.5

Keywords:

Innovation, inclusion, primary school, evaluation, indicators

Abstract

Introduction. Inclusive education is currently consolidated in terms of its approaches and theoretical bases. Still, the implementation of inclusion in ordinary educational centers requires a different performance of the teaching-learning process, which is not yet consolidated. Objective. To determine how the implementation of active methodologies within primary education favors the process of educational inclusion, showing how the presence, participation, and progress of all students can be a reality in schools and classrooms. Methodology. An explanatory qualitative study is described. Eight primary school teachers from different schools in Mallorca participated in the study, with whom six discussion group sessions were held to collect the information. Later, an analysis was conducted with NVIVO data analysis software based on the deductive method. Results. The results show how active methodologies can be inclusive if they attend to certain factors such as the need for a physical and emotional presence linked to the group identity of the classroom, the real participation in planning, communication, and cooperative teams’ processes, and the development of a competency learning. Conclusions. The teaching role and its intervention are highlighted as key elements of good inclusive practices in schools, where the presence, participation, and progress of students are three progressive links of teaching performance and a starting point for improvement and professional development.

Author Biographies

Joan Jordi Muntaner-Guasp, Universitat de les Illes Balears

Doctor en Pedagogía, Catedrático de Universidad del área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación de la Universitat de les Illes Balears. Sus investigaciones hacen referencia al proceso de inclusión educativa. Ha publicado diversos libros, artículos y ponencias sobre la atención a la diversidad y la educación inclusiva.

Bartomeu Bartomeu Mut-Amengual, Universitat Illes Balears

Doctor europeo por la Universitat de les Illes Balears. Profesor del Departamento de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la UIB. Miembro del Grup de Recerca Educació i Ciutadania. Sus líneas de investigación se centran en los Usos Sociales y Educativos de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Alfabetización Informacional, además de la innovación educativa y las estratégias metodológicas.

Carme Pinya-Medina, Universitat Illes Balears

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de las Islas Baleares. Profesora del departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación en la UIB. Impartiendo docencia en asignaturas relacionadas con estratégias didácticas e innovación docente. Actualmente trabajando en líneas de investigación sobre formación del profesorado, educación inclusiva, metodologías docentes e innovación educativa.

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Published

2022-01-31

How to Cite

Active Methodology for the Implementation of Inclusive Education (J. J. Muntaner-Guasp, B. Bartomeu Mut-Amengual, & C. Pinya-Medina , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.5

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Active Methodology for the Implementation of Inclusive Education (J. J. Muntaner-Guasp, B. Bartomeu Mut-Amengual, & C. Pinya-Medina , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.5

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