Experiencia sobre educación rural en el municipio de Samacá, Boyacá. Colombia

Authors

  • María Cecilia Rodríguez Rueda Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia
  • Marco Antonio Piñeros Piñeros Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2-Ext.11

Keywords:

rural education, action-investigation, community

Abstract

The author describes the experience of working with rural communities and its educational institutions developed by the Rural Education Investigative. Group of Universidad Pedagógica y Tecnologica de Colombia, since 1999 at the municipality of Samaca, Boyacá. This experience had two stages; the first one gathered the socio cultural and pedagogical characteristics, in a holistic vision, of the families living in Guantoque, Páramo Central y Gacal areas. The second stage of the experience is based on the results obtained and searches through the investigation-social projection, the design and carrying out of an alternative proposal in pedagogy and health primary attention, which contributes to improve the living conditions of children and their families. The methodology used is based in the investigation-action paradigm, and has being adopted by teachers, parents, municipal institutions and organizations, as well as the administration and secretary of education of the municipality.

Author Biographies

María Cecilia Rodríguez Rueda, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciada en Enfermería de la Universidad Industrial de Santander, Colombia, Magíster en Desarrollo Educativo y Social de la Universidad Pedagógica Nacional-CINDE, Bogotá, Colombia; profesora titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Marco Antonio Piñeros Piñeros, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado en Psicología y Pedagogía de la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia, Magíster en Investigación Educativa y Análisis Curricular de la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia; especialista en Psicología Educativa de la Universidad Católica de Colombia; Docente Asociado de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

References

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (2003). Sentido y Cultura:

Realidad de la Escuela Rural. Colombia: UPT.

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revistas Pensamiento y Acción.

Colombia: UPT.

Universidad Nacional. (2004). Revista de Enfermería. Colombia.

Published

2007-12-15

How to Cite

Experiencia sobre educación rural en el municipio de Samacá, Boyacá. Colombia (M. C. Rodríguez Rueda & M. A. Piñeros Piñeros , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 2, 155-166. https://doi.org/10.15359/ree.2-Ext.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Experiencia sobre educación rural en el municipio de Samacá, Boyacá. Colombia (M. C. Rodríguez Rueda & M. A. Piñeros Piñeros , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 2, 155-166. https://doi.org/10.15359/ree.2-Ext.11

Comentarios (ver términos de uso)