Predictors of Academic Performance among Entering Freshmen at a Private University in Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14283

Keywords:

Predictive measurement, college freshmen, psychological characteristics, academic achievement, higher education

Abstract

Introduction. One of the most significant indicators of quality in the academic endeavor of educational institutions is the academic performance of their student population. However, its study is complex, given its multi-causal nature. In view of the above, the general aim of this research was to identify those variables that could impact the academic performance (success or failure) of students admitted into a private university in Lima. Methodology. Two samples were taken corresponding to entrants of the two semesters of the academic year, for a total of 5040 participants (3515 from the first semester and 1889 from the second semester). The instruments applied were the Learning Strategies Questionnaire (Martínez Guerrero, 2004), the Vocational Self-Efficacy Scale (Carbonero Martín y Merino Tejedor, 2002), the Degree Maturity Questionnaire (Álvarez González et al., 2007), and the Test Anxiety Questionnaire (Valero Aguayo, 1999). Results. As part of the results of the logistic regression analysis, it was found that the variables that best predicted a failing weighted average were the following: a higher number of credits enrolled in leveling courses, male sex, lower score in self-efficacy beliefs, negative attitude towards the study program, a lower score in achievement motivation, and a higher score in exam anxiety. Discussion. It is concluded that academic performance can be explained from a set of motivational, emotional, and vocational variables, as well as some sociodemographic variables such as gender. Based on the results obtained, it is recommended to direct preventive actions toward those psychological and demographic aspects that are somehow associated with the performance of university entrants.

Author Biographies

Mirian Grimaldo, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Psicóloga y socióloga, docente de la carrera de Psicología (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC) e investigadora en la línea de Valores y Calidad de Vida. Maestría en Farmacodependencia y Violencia y Doctora en Salud Pública. Jefa de la Oficina de Investigación y Efectividad Institucional de UPC. Ha publicado artículos en revistas indizadas nacionales e internacionales y es ponente en congresos nacionales e internacionales.

Eduardo Manzanares-Medina, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Psicólogo, docente a nivel pregrado de la carrera de Psicología (cursos de Investigación y Estadística Aplicada) de la Universidad Peruana de Ciencia Aplicadas (UPC)  e investigador en la línea de validación y adaptación de instrumentos psicológicos (psicometría) aplicados en el campo educativo y factores asociados al rendimiento académico. Estudios de Maestría en Psicología con mención en Psicología Educativa y formación en Terapia Cognitiva y TREC. Ponente en eventos nacionales e internacionales.

References

Álvarez González, M., Bisquerra Alzina, R., Espín López, J. V. y Rodríguez Espinar, S. (2007). La madurez para la carrera en la Educación Secundaria. Evaluación e intervención. EOS.

Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Aulck, L., Velagapudi, N., Blumenstock, J. y West, J. (2017). Predicting student dropout in higher education. arXiv, 16-20. https://arxiv.org/pdf/1606.06364.pdf

Avendaño, C. A., Gutiérrez, K. A., Salgado, C. F. y Alonso-Dos-Santos, M. (2016). Rendimiento agcadémico en estudiantes de ingeniería comercial: Modelo por competencias y factores de influencia. Formación Universitaria, 9(3), 3-10. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300002

Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Estudio Pedagógicos, 40(1), 25-39. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002

Barahona, P. y Aliaga, V. (2013). Variables predictoras del rendimiento académico de los alumnos de primer año de las carreras de humanidades de la Universidad de Atacama. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 9(2), 207-220. http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v9n2/v9n2a04.pdf

Beck, H. P. y Davidson, W. B. (2015). Improving the retention of first-year college students: A temporal model of agssessment and intervention. Journal of The First-Year Experience & Students in Transition, 27(2), 83-99. https://eric.ed.gov/?id=EJ1102903

Campo, K., Escorcia, D., Moreno; M. y Palacio, J. (2016). Metacognición, escritura y rendimiento académico en universitarios de Colombia y Francia, Avances en Psicología Latinoamericana, 34(2), 233-252. https://doi.org/10.12804/apl34.2.2016.03

Carbonero Martín, M. A. y Merino Tejedor, E. (2002). La escala de autoeficacia vocacional: Desarrollo, análisis y aplicaciones del instrumento. Revista de Psicodidáctica, (14), 99-114. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/147/143

Caro, F. E. y Núñez, C. (2017). El desempeño académico y su influencia en índices de eficiencia y calidad educativa en el municipio de Santa Fe de Antioquia, Colombia. Revista Espacios, 39(15), 1-15. http://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p15.pdf

Chilca Alva, M. L. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios, Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145

Denle, D., Topuz, K. y Eryarsoy, E. (2020). Development of a Bayesian Belief Network-based DSS for predicting and understanding freshmen student attrition. European Journal of Operational Research, 281(3), 575-587. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2019.03.037

Echavarri, M., Godoy, J. C. y Olaz, F. (2007). Diferencias de género en habilidades cognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 6(2), 319-329. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64760211

Elias, M. y Sánchez-Gelabert, A. (2014). Relación entre actitudes y acciones de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1(1), 3-14. https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.17

Ewell, P. (2001). Observations on assessing. The first-year experience. En R. L. Swing (Ed.), Proving and improving: Strategies for assessing the first college year (Monograph Series No. 33, pp. 3-5). University of South Carolina, National Resource Center for The First-Year Experience and Students in Transition.

Freudenthaler H. H., Spinath B. y Neubauer, A. C. (2008). Predicting school achievement in boys and girls. European Journal of Personality, 22(3), 231-245. https://doi.org/10.1002/per.678

Froiland, J. M. y Oros, E. (2014). Intrinsic motivation, perceived competence and classroom engagement as longitudinal predictors of adolescent reading achievement. Educational Psychology, 34(2), 119-132. https://doi.org/10.1080/01443410.2013.822964

Froiland, J. M. y Worrell, F. (2016). Intrinsic motivation, learning goals, engagement, and achievement in a diverse high school. Psychology in the Schools, 53(3), 321-336. https://doi.org/10.1002/pits.21901

Ibarra, M. del C. y Michalus, J. C. (2010). Análisis del rendimiento agcadémico mediante un modelo Logit. Ingeniería Industrial, 9(2), 47-56. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/56/3297

Juárez Lugo, C.S., Rodríguez Hernández, G., Escoto Ponce de León, M. del C. y Luna Montijo, E. (2016). Relación de los estilos y estrategias de aprendizaje con el rendimiento académico en estudiantes universitarios, Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(17), 268-288. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1054

Li, N., Marsh, V., Rienties, B. y Whitelock, D. (2017). Online learning experiences of new versus continuing learners: A large-scale replication study. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(4), 657-672. https://doi.org/10.1080/02602938.2016.1176989

Martínez Guerrero, J. I. (2004). La medida de estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/7169/1/T28242.pdf

Matheu Pérez, A., Pérez González, C., Juica Martínez, P., Villagra Sánchez, C. y Cortés Cancino, R. (2021). Nivelación propedéutica y rendimiento académico en la Universidad “Bernardo O’Higgins” de Chile. Educación Médica Superior, 35(3), 1-17. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v35n3/1561-2902-ems-35-03-e2999.pdf

Pekrun, R., Elliot, A. J. y Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98(3), 583-597. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.3.583

Pucciarelli, F. y Kaplan, A. (2016). Competition and strategy in higher education: Managing complexity and uncertainty. Business Horizons, 59(3), 311-320. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.01.003

Sunder, V. (2016). Constructs of quality in higher education services. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(8), 1091-1111. https://doi.org/10.1108/IJPPM-05-2015-0079

Valero Aguayo, L. (1999). Evaluación de ansiedad ante exámenes: Datos de aplicación y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de Psicología, 15(2), 223-231. https://www.um.es/analesps/v15/v15_2pdf/08v97_10caex.PDF

Van Houtte, M. (2004). Why boys achieve less at school than girls: The differences between boys’ and girls’ academic culture. Educational Studies, 30(2), 159-173. https://doi.org/10.1080/0305569032000159804

Vélez van Meerbeke, A. y Roa González, C. N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 8(2), 74-82. https://doi.org/10.4321/S1575-18132005000200005

Wach, F.-S., Karbach, J., Ruffing, S., Brünken, R. y Spinath, F.M. (2016). University students’ satisfaction with their academic studies: Personality and motivation matter. Frontiers in Psychology, 7, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00055

Published

2023-01-01

How to Cite

Predictors of Academic Performance among Entering Freshmen at a Private University in Lima (M. Grimaldo & E. Manzanares-Medina , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14283

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Predictors of Academic Performance among Entering Freshmen at a Private University in Lima (M. Grimaldo & E. Manzanares-Medina , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14283

Comentarios (ver términos de uso)