The interactive dynamics in the university context: the classroom environment

Authors

  • Zulay Pereira Pérez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.1

Keywords:

interactive dynamics, university context, classroom, classroom environment

Abstract

Interpersonal relationships in human communities gained a great value since the begging of mankind, these relationships are constructed on interaction and socialization. The educational context is not exempt of these interactive and communicative processes, and it is specifically in the classroom where they can be found. The classroom can be identified as a physical and a humane space, in which dynamics are developed from the interactions between teachers and students, learning content, learning strategies and the class environment. All of these aspects are presented in the classroom as part of the teaching and learning processes. It is interesting to analyze the classroom environment and the interactive dynamics that are developed in it, regardless of the student’s age, wether in the case of infants, adolescents or adults. In this particular case, we analyze the classroom environment at the university level. Understanding the interactive dynamics that are being developed in the classroom, determine whether or not an environment is appropriate for the teaching and learning processes, which must be considered, if someone chooses an integral and quality of education.

Author Biography

Zulay Pereira Pérez, Universidad Nacional

) Doctora en Educación, de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Catedrática de la Universidad Nacional, Costa Rica. Máster y Licenciada en Psicología, de la Universidad de Costa Rica. Adscrita al Colegio Profesional de Psicólogos de Costa Rica. Ex coordinadora del Programa de Investigación en Epistemología Genética y Educación del IIMEC, actualmente el Instituto de Investigación en Educación (INIE) de la Universidad de Costa Rica (UCR). Ex Directora y docente de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Investigadora del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Tiene publicaciones en el campo de la Psicología y la Pedagogía.

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Published

2010-10-30

How to Cite

The interactive dynamics in the university context: the classroom environment (Z. Pereira Pérez , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14, 7-20. https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.1

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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The interactive dynamics in the university context: the classroom environment (Z. Pereira Pérez , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14, 7-20. https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.1

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