Analysis of the Social Dimension in the Interactions in the UNED Hosting Forums and Its Implications for the Design of a Chatbot for Educational Guidance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.15844

Keywords:

Chatbot, induction virtual communities, social dimension, distance education

Abstract

Objective. To analyze the presence of the social dimension in the interactions of the hosting forums for new students at the UNED and to determine its implications in the design of a chatbot for initial educational guidance. Methodology. The presence of the social dimension in the interactions that took place in the virtual induction forums during the 2019/2020 academic year was analyzed and codified, specifically in the technical support forum, the orientation forum, and the mentoring forum in five of the degrees offered by the institution. The sample consisted of 1,461 messages sent through 12 virtual forums by a total of 570 people, to which the categorization proposed by Rourke et al. (1999) was applied deductively. Analysis of results. The data were processed with the help of computer-assisted qualitative data analysis software. Conclusions. It would be advisable for the initial educational guidance chatbot to show affect by expressing emotions, to be interactive by explicitly referring to the messages sent by the users, and to be cohesive by including greetings, encouragement, and vocatives.

Author Biography

Borja Guerrero-Bocanegra, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Licenciado en Psicología por la Universidad de Granada (UGR, España), con maestría en Educación Intercultural por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED, España). Actualmente es doctorando en la Escuela Internacional de Doctorado de la UNED en el Programa Educación con la tesis titulada “Detección de necesidades de orientación educativa de los estudiantes de nuevo ingreso en los estudios de Grado de la UNED y propuesta de un programa de apoyo académico basado en chatbots”.

References

Allen, E. y Seaman, J. (2017). Digital learning compass: Distance education enrollment Report 2017. Babson Survey Research Group e-Literate, and WCET. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED580868.pdf

Álvarez-Pérez, P. R., y López-Aguilar, D. (2017). Estudios sobre deserción académica y medidas orientadoras de prevención en la universidad de La Laguna (España). Revista Paradigma, 38(1), 48-71. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/600/597

Balasudarsun, N. L., Sathish, M. y Gowtham, K. (2018). Optimal ways for companies to use Facebook Messenger Chatbot as a marketing communication channel. Asian Journal of Business Research, 8(2), 1-17. https://doi.org/10.14707/ajbr.180046

BBC News Mundo. (2018, 3 junio). La sorprendente y poco conocida historia de Eliza, el primer bot conversacional de la historia. https://www.bbc.com/mundo/noticias-44290222

Berger, R., Ebner, M. y Ebner, M. (2019). Conception of a conversational interface to provide a guided search of study related data, International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 14(7), 37-47, 2019. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i07.10137

Boukricha, H. (2013). Simulating empathy in virtual humans [Tesis doctoral, Bielefeld: Bielefeld University]. https://pub.uni-bielefeld.de/download/2614281/2614309/DissertationHanaBoukricha_PUB.pdf

Cabrera Pérez, L. (2015). Efectos del proceso de Bolonia en la reducción del abandono de estudios universitarios: Datos para la reflexión y propuestas de mejora. Revista Fuentes, (16), 39-62. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2312

Carrión Arias, J. M. (2005). Una mirada crítica a la enseñanza a distancia (segunda parte). Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), 1-13. https://doi.org/10.35362/rie36122740

Chiecher Costa, A. C. (2013). Interacciones entre alumnos en entornos mediados por TIC. Un análisis de la dimensión social de los intercambios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(1), 85-107. https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2061

Chiecher, A. C., Paoloni, P. V. y Ficco, C. R. (2014). Ingreso a la Universidad en modalidad a distancia. El papel de aspectos motivacionales y cognitivos en la configuración de logros académicos. Revista de Educación a Distancia, (43), 1-25. https://revistas.um.es/red/article/view/236741

Cobb, S. C. (2009). Social presence and online learning: A current view from a research perspective. Journal of Interactive Online Learning, 8(3), 241-254. https://www.learntechlib.org/p/109399/

Cordero, J., Toledo, A., Guamán, F. y Barba-Guamán, L. (2020, 24-27 de junio). Use of chatbots for user service in higher education institutions. En 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (p. 1-6). IEEE. 10.23919/CISTI49556.2020.9141108

Corominas Rovira, E. (2001). La transición a los estudios universitarios. Abandono o cambio en el primer año de universidad. Revista de Investigación Educativa, 19(1), 127-151. https://core.ac.uk/download/pdf/132556546.pdf

De Hann, H. (2018). Chatbot personality and customer satisfaction [Thesis de licenciatura, Utrecht University]. https://acortar.link/OvNCTo

De Visser, E. J., Monfort, S. S., McKendrick, R., Smith, M. B. A., McKnight, P. E., Krueger, F. y Parasuraman, R. (2016). Almost human: Anthropomorphism increases trust resilience in cognitive agents. Journal of experimental psychology. Applied, 22(3), 331-349. https://doi.org/10.1037/xap0000092

Duffy, B. R. (2003). Anthropomorphism and the social robot. Robotics and Autonomous Systems, 42(3-4), 177-190. https://doi.org/10.1016/S0921-8890(02)00374-3

Emmanuel, S. (2019, 21 de agosto). La línea de tiempo de la historia de los Chatbots: Antes, ahora y mañana. Planeta Chatbot. https://planetachatbot.com/linea-tiempo-historia-de-chatbots-antes-ahora-y-manana/#Los_chatbots_no_han_viajado_en_el_tiempo_han_evolucionado

Engati (2022, 18 de agosto). 6 types of chatbots -which is best for your business? https://www.engati.com/blog/types-of-chatbots-and-their-applications

Feliz Murias, T. (2012). Análisis de contenido de la comunicación asíncrona en la formación universitaria. Revista de Educación, (358), 282-309. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-358-079

Galve-González, C., Ayala-Galavís, I., Blanco, E., Esteban, M. y Tuero, E. (2022). Variables que influyen en la intención de abandono. ¿Existen diferencias entre la intención de abandonar los estudios universitarios y el cambio de titulación? Revista E-Psi, 11(1), 157-178. https://artigos.revistaepsi.com/2022/Ano11-Volume1-Artigo9.pdf

García Aretio, L. (2009). ¿Por qué va ganando la educación a distancia? UNED.

García Aretio, L. (2019). El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 245-270. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22433

García Reina, L. F. (2018). Asistente virtual tipo ChatBot [Proyecto de grado, Universidad Católica de Colombia].

Garrison, D. R., Anderson, T., y Archer, W. (1999). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2/3), 87-105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6

Gregori, P., Martínez, V. y Moyano-Fernández, J. J. (2018). Basic actions to reduce dropout rates in distance learning. Evaluation and Program Planning, 66, 48-52. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2017.10.004

Guerrero Bocanegra, B. (2021). Detección de necesidades de orientación educativa de los estudiantes de nuevo ingreso en el Grado de Psicología de la UNED. Un estudio piloto. En L. Carro Sancristóbal, M. Carabias Herrero y V. Morcillo Casas (Coords.), II congreso Internacional de Orientación Universitaria. Buena Orientación, buena elección (49-54). UVA. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47952

Gunawardena, C. N. y Zittle, F. J. (1997). Social presence as a predictor of satisfaction within a computer‐mediated conferencing environment. American Journal of Distance Education, 11(3), 8-26. https://doi.org/10.1080/08923649709526970

Holtgraves, T. M., Ross, S. J., Weywadt, C. R. y Han, T. L. (2007). Perceiving artificial social agents. Computers in Human Behavior, 23(5), 2163-2174. https://doi.org/10.1016/j.chb.2006.02.017

Huddar, A., Bysani, C., Suchak, C., Kolekar, U. D. y Upadhyaya, K. (2020). Dexter the College FAQ Chatbot. 2020 International Conference on Convergence to Digital World - Quo Vadis (ICCDW) (1-5). IEEE. 10.1109/ICCDW45521.2020.9318648

Jefatura del Estado. (2018, 6 de diciembre). Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de datos personales y garantía de los derechos digitales. BOE, 294, pp. 119788-119857. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2018-16673

Luque Pulgar, E., García Cedeño, F. y de Santiago Alba, C. (2013). El abandono y egreso en la UNED. UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:501063/Luque_et_al_Abandono_Egreso_VI_Redes_2014.pdf

Monge Mata, L. y Ávalos Dávila, C. (2020). BOT0210, una herramienta de apoyo a la docencia. Experiencia de la Cátedra Tecnologías de la Información de la UNED, Costa Rica. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 188-199. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3196

Moore, K., Bartkovich, J., Fetzner, M. e Ison, S. (2003). Success in Cyberspace: Student Retention in Online Courses. Journal of Applied Research in the Community College, 10(2), 107-118. https://www.learntechlib.org/p/104016/

Navarro-Martínez, O. y Peña-Acuña, B. (2022). Technology Usage and Academic Performance in the Pisa 2018 Report. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 130-145. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2022.1.735

Nordheim, C. B. (2018). Trust in chatbots for customer service findings from a questionnaire study [Tesis de master, Universidad de Oslo]. https://tinyurl.com/2n2dxp7x

Ogosi Auqui, J. A. (2021). Chatbot del proceso de aprendizaje universitario: Una revisión sistemática. Alpha Centauri, 2(2), 29-43. https://doi.org/10.47422/ac.v2i2.33

Orozco González, M., Pytel, P., y Pollo-Cattaneo, M. F. (2020). Metodología de implementación de un chatbot como tutor virtual en el ámbito educativo para universidades en Latinoamérica. En E. Serna (Ed.), Investigación Formativa en Ingeniería (4.a ed., pp. 218-226). Editorial IAI. https://grupogemis.com.ar/blog/pubs/metodologia-de-implementacion-de-un-chatbot-como-tutor-virtual-en-el-ambito-educativo-para-universidades-en-latinoamerica/

Ouatik, F., Erritali, M. y Jourhmane M. (2020). Student orientation using machine learning under MapReduce with Hadoop. Journal of Ubiquitous Systems & Pervasive Networks, 13(1), 21-26. https://iasks.org/articles/juspn-v13-i1-pp-21-26.pdf

Paiva, A., Leite, I., Boukricha, H. y Wachsmuth, I. (2017). Empathy in virtual Agents and robots: A survey. ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems, 7(3), 1-40. https://doi.org/10.1145/2912150

Pereira, J., Medina, H., y Díaz, Ó. (2016). Uso de chatbots en la docencia universitaria. En A. Lago Ferreiro y M. G. Gericota (Eds.), TICAI 2016: TICs para el aprendizaje de la ingeniería (97-104).

Pérez, M., Subirá, M. y Guitert Catasús, M. (2007). La dimensión social del aprendizaje colaborativo virtual. Revista de Educación a Distancia, (18), 1-21. https://revistas.um.es/red/article/view/24171

Piedra-Illescas, G. P., y Cordero-Guzmán, D. M. (2019). Chatbot como herramienta de disminución de la intervención humana en la resolución de incidencias de ofimática en la Coordinación Zonal 7–Salud. Dominio de las Ciencias, 5(2), 376-401. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v5i2.907

Ranoliya, B. R., Raghuwanshi, N. y Singh, S. (2017, 13-16 de setiembre). Chatbot for university related FAQs. En 2017 International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics (ICACCI) (pp. 1525-1530). IEEE. 10.1109/ICACCI.2017.8126057

Reeves, B. y Nass, C. (1996). The media equation: How people treat computers, television, and new media like real people and places. Cambridge University Press.

Rourke, L., Anderson, T., Garrison, D. R. y Archer, W. (1999). Assessing social presence in asynchronous text-based computer conferencing. The Journal of Distance Education 14(2), 50-71. https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/153

Sánchez-Elvira Paniagua, Á. (2014). ¿Cómo iniciarse con éxito en el aprendizaje en línea? La experiencia de la UNED en el entrenamiento de estudiantes autorregulados. En F. Ramírez y C. Rama (Eds.), Los Recursos de aprendizaje en educación a distancia: Nuevos escenarios, experiencias y tndencias (144-173). Virtual Educa. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:501049/Sanchez-Elvira_Iniciarseexito.pdf

Sánchez-Elvira Paniagua, A. (2016). ¿Cómo desarrollar un sistema de apoyo al estudiante de calidad en entornos mediados por tecnología? Experiencias de la UNED de España. En M. Cruz y Á. Sánchez-Elvira (Eds.), Claves innovadoras para la prevención del abandono en instituciones de educación a distancia: Experiencias internacionales (195-264). Ediciones UAPA. https://www.researchgate.net/publication/307639782_Claves_innovadoras_para_la_prevencion_del_abandono_en_instituciones_de_educacion_abierta_y_a_distancia_experiencias_internacionales

Sánchez-Elvira Paniagua, A., González Birgnardello, M. P. y Santamaría Lancho, M. (2008). Diseño y uso de comunidades virtuales de acogida para estudiantes nuevos: El plan de acogida virtual (PAV) de la UNED, Tema 3. En I. Lozano Cabezas, F. y Pastor Verdú (Coords.), 6 Jornades d’Investigació en Docència Universitària. La participació de la comunitat universitària en el disseny de títols. Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/19962

Sánchez-Elvira Paniagua, A., González Brignardello, M. P. y Santamaría Lancho M. (2009). The benefits of the use of induction virtual communities in supporting new students in distance education universities. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:500804/MAstrich_Sanchez-Elvira.pdf

Sheehan, B., Jin, H. S. y Gottlieb, U. (2020). Customer service chatbots: Anthropomorphism and adoption. Journal of Business Research, 115, 14-24. 10.1016/j.jbusres.2020.04.030

Simpson, O. (2012). Supporting students for success in online and distance learning. Routledge.

Smutny, P. y Schreiberova, P. (2020). Chatbots for learning: A review of educational chatbots for the Facebook Messenger. Computers & Education, 151. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103862

Tamayo, P. A., Herrero, A., Martín, J., Navarro, C. y Tránchez, J. M. (2020). Design of a chatbot as a distance learning assistant. Open Praxis, 12(1), 145-153. https://doi.org/10.5944/openpraxis.12.1.1063

Thakkar, M. D., Sanghavi, C. U., Shah, M. N. y Jain, N. (2021, 25-27 de marzo). Infini – a keyword recognition chatbot. En 2021 International Conference on Artificial Intelligence and Smart Systems (ICAIS) (pp. 1036-1042). IEEE. 10.1109/ICAIS50930.2021.9395818

Toledo Cambizaca, A. F. (2018). Desarrollo de un chatbot que ayude a responder a preguntas frecuentes referentes a becas en la Universidad Técnica Particular de Loja [Tesis de grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21874

Tsai, W.-H. S., Liu, Y. y Chuan, C.-H. (2021). How chatbots’ social presence communication enhances consumer engagement: The mediating role of parasocial interaction and dialogue. Journal of Research in Interactive Marketing, 15(3), 460-482. https://doi.org/10.1108/JRIM-12-2019-0200

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). (2020, 18 de marzo). IO, el chatbot de la UNED para resolver dudas del Trabajo Fin de Grado de Psicología. http://portal.uned.es/portal/page?_pageid=93,70655502&_dad=portal&_schema=PORTAL

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). (2021a, 10 de junio). Nuestra historia. https://portal.uned.es/portal/page?_pageid=93,499271&_dad=portal&_schema=PORTAL

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). (2021b, 15 de junio). Apoyo al estudiante nuevo. http://portal.uned.es/portal/page?_pageid=93,54660685&_dad=portal&_schema=PORTAL

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). (2021c, 15 de junio). Portal estadístico - UNED. https://app.uned.es/evacaldos/

Vanek, J., King, K. y Bigelow, M. (2018). Social presence and identity: Facebook in an English language classroom. Journal of Language, Identity & Education, 17(4), 236-254. https://doi.org/10.1080/15348458.2018.1442223

Villasana, N. y Dorrego, E. (2007). Habilidades sociales en entornos virtuales de trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(2), (45-74). https://doi.org/10.5944/ried.2.10.993

Zahour, O., Benlahmar, E. A. Eddaoui, A., Ouchra, H. y Hourrane, O. (2020). A system for educational and vocational guidance in Morocco: Chatbot E-Orientation. Procedia Computer Science, 175, 554-559. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.07.079

Published

2023-01-01

How to Cite

Analysis of the Social Dimension in the Interactions in the UNED Hosting Forums and Its Implications for the Design of a Chatbot for Educational Guidance (B. Guerrero-Bocanegra , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.15844

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Analysis of the Social Dimension in the Interactions in the UNED Hosting Forums and Its Implications for the Design of a Chatbot for Educational Guidance (B. Guerrero-Bocanegra , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.15844

Comentarios (ver términos de uso)