Education with Ecological Roots

Authors

  • José Alberto Rubí Barquero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-2.13

Keywords:

Modernity, paradigm, mechanistic, ecological, education, context.

Abstract

This paper explains how modernity develops its own form of education to achieve its objective of conquering nature, and the related environmental consequences.  In this context, this paper proposes a new education nurtured from ecological knowledge, leaving behind the fragmentary and mechanic mission of the world –a characteristic of modernity– to promote an alternative awareness focused on a new way of relationships with our natural environment and other individuals.

References

Bacon, F. (2006). La nueva Atlántida. Madrid: Ediciones AKAL.

Damián, V. (1997). Educación holista para una conciencia planetaria. En R. Gallegos (Comp.), El

destino indivisible de la Educación. Propuesta holística para redefinir el diálogo humanidadnaturaleza

en la enseñana (pp. 9-32). México: Pax.

Dyson, F. (1998). Mundos del futuro. Barcelona: Grijalbo.

Gallegos, R. (Comp.). (1997). El destino indivisible de la Educación. Propuesta holística para redefinir

el diálogo humanidad-naturaleza en la enseñanza. México: Pax.

Lovelock, J. (2000). Las edades de Gaia. Una biografía de nuestro planeta vivo (3ª. ed.). Barcelona:

Tusquets Editores.

Morin, E. (2002). La cabeza bien puesta: Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires,

Argentina: Ediciones Nueva Visión. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/43009388/

Morin-1999-La-Cabeza-Bien-Puesta

Perry, T. (1970). Home, [Guión de película para serie de televisión] En J. Stevens (Productor).

Comisión de Radio y Televisión de los Bautistas del Sur.

Sheldrake, R. (1994). El renacimiento de la naturaleza. La nueva imagen de la ciencia y de Dios.

España: Paidos.

Snow, P. (1997). Educación holística y transformación humana. En R. Gallegos Nava, (Comp.). El

destino indivisible de la Educación. Propuesta holística para redefinir el diálogo humanidadnaturaleza

en la enseñana (pp. 140-141). Pax: México.

Published

2012-08-10

How to Cite

Education with Ecological Roots (J. A. Rubí Barquero , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(2), 207-215. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Education with Ecological Roots (J. A. Rubí Barquero , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(2), 207-215. https://doi.org/10.15359/ree.16-2.13

Comentarios (ver términos de uso)