Teaching Strategies to Promote Self-Reflection of Pedagogical Praxis in Teacher Training Processes

Authors

  • Isabel Badilla Zamora Universidad Nacional, Costa Rica
  • Anthia Ramírez García Universidad Nacional, Costa Rica
  • Laura Rizo Cuadra Universidad Nacional, Costa Rica
  • Kattia Rojas Acevedo Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-2.11

Keywords:

Praxis, teaching practices, metacognition, action research, didactic strategies, practical-pedagogical axis.

Abstract

As part of a reflection process by the academic staff of the Basic Education Division (DEB) on the conceptualization and implementation of the praxis processes in the DEB student community, the research project entitled “Professional Praxis of Practice Teachers and Senior Teachers” was created in 2013.  The main objective of this project is to provide spaces to reflect and/or take action on the practice teaching of the participants involved in the DEB academic programs through action-research processes aimed at strengthening pedagogical praxis.  In addition, results obtained are shared by the academic team in order to know the reflections made by the students of the four DEB academic programs during their supervised practice teaching, and to identify the most significant aspects experienced during such practice teaching.  A teaching unit was designed to collect and reflect on aspects regarding their practicum experiences in elementary schools.  Finally, thanks to the project there was consistency between the theory students receive in classes and the practical-pedagogical axis in the curricula of the DEB academic programs, based on the practice teaching conducted by the student community.

Author Biographies

Isabel Badilla Zamora, Universidad Nacional

Máster en Educación General de Framingham State College. Bachiller en la Enseñanza del Inglés de la Universidad Nacional de Costa Rica. Docente de la División de Educación Básica del Centro de Investigación en Docencia y Educación en la carrera de Enseñanza del Inglés para I y II Ciclos. Experiencia como docente en instituciones educativas costarricenses, tanto en primaria como preescolar. Actualmente realiza estudios sobre la pedagogía Waldorf en la ciudad de Cuernavaca, México.

Anthia Ramírez García, Universidad Nacional

Máster en  Psicopedagoga Profesional de la Universidad Latina. Licenciada en Educación Especial con Énfasis en Integración, de la Universidad Nacional. Cargos: Profesora de la División de Educación Básica del Centro de Investigación en Docencia. Universidad Nacional y directora de trabajos finales de graduación. Experiencia como docente en instituciones educativas costarricenses en centros de educación especial y  aula integrada.

Laura Rizo Cuadra, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia. Licenciada en Pedagogía con Énfasis en Educación Preescolar, graduada en la Universidad Nacional, Costa Rica. Tiene experiencia docente en jardines infantiles privados y públicos, en los que ha trabajado con  niños y niñas del Nivel Preescolar. Actualmente labora para un jardín infantil del Ministerio de Educación Pública, Costa Rica, como docente del ciclo de transición. Además, labora en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica, como académica de la carrera de Pedagogía con Énfasis en Educación Preescolar, así como integrante del equipo del proceso de Intervención pedagógica del II nivel de diplomado y, actualmente, del equipo del proceso de Proyecto pedagógico en el aula preescolar del IV nivel de bachillerato.

Kattia Rojas Acevedo, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con Énfasis en Diversidad en los Procesos Educativos. Licenciada en Ciencias de la Educación Básica I y II Ciclos con Énfasis en Administración Educativa.  Actualmente, se desempeña como profesora de educación general básica (MEP) y académica de la Carrera de Pedagogía con Énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), en la carrera de Pedagogía con Énfasis en I y II Ciclo de la Educación General Básica.

References

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Published

2014-04-02

How to Cite

Teaching Strategies to Promote Self-Reflection of Pedagogical Praxis in Teacher Training Processes (I. Badilla Zamora, A. Ramírez García, L. Rizo Cuadra, & K. Rojas Acevedo , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 209-231. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teaching Strategies to Promote Self-Reflection of Pedagogical Praxis in Teacher Training Processes (I. Badilla Zamora, A. Ramírez García, L. Rizo Cuadra, & K. Rojas Acevedo , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 209-231. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.11

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