Academic Dialogue and Alternative Research at the Costa Rican State University of Distance Education

Authors

  • Roxana María Morales-Bonilla Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.20

Keywords:

Transformation, distance education, academic dialogue, alternative research, equality.

Abstract

The aim of this article is to reflect on alternative research, in order for academic researchers to develop an interest in understanding the various meanings and perspectives of higher education, promote the need to link the academic world with concrete reality in a permanent dialogue between complex epistemological positions and points of view, and rely on cooperation and reflection, envisioning a diverse world, in which all of us participate and make changes and transformations to reality. This article also incorporates the experience and practices developed by the Research Center for Culture and Development (Centro de Investigación en Cultura y Desarrollo - CICDE) of the Office of the Vice President for Research at the Costa Rican State University of Distance Education (Universidad Estatal a Distancia - UNED). In conclusion, the Costa Rican State University of Distance Education has the challenge of developing alternative research capabilities to promote a more humanistic, critical and sympathetic academia while seeking equality.

Author Biography

Roxana María Morales-Bonilla, Universidad Estatal a Distancia

Socióloga-Magister Scientae en Educación de Adultos. Docente Investigadora Centro de Investigación en Cultura y Desarrollo (CICDE) Vicerrectoría de Investigación-Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica.

References

Basarab, N. (febrero, 2010). IV Congreso Internacional de Transdisciplinariedad. Complejidad y Ecoformación [Conversatorio]. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.

Giroux, H. (1983). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: Un análisis crítico. (Trad. G. Morzade). Buenos Aires. Recuperado de http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/17_07pole.pdf

Grande, B. y Pemoff, J. (2002). Innovación educativa institucional. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.

Lucarelli, E. (2001). Teoría y práctica como innovación en docencia, investigación y actualización pedagógica (Serie Cuadernos de Investigación). Argentina: UBA.

McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación (Tercera parte: Pedagogía crítica: Un panorama general, 4a ed.). México: Siglo XXI Editores. Recuperado de http://www.uaeh.edu.mx/profesorado_honorario_visitante/peter_mclaren/material/LA VIDA EN LAS ESCUELAS.pdf

Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos. Nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. Buenos Aires: Biblos.

Vargas, L. P. (2009). Programa globalización, cultura y desarrollo. San José, Costa Rica: Vicerrectoría de Investigación. Universidad Estatal a Distancia. Manuscrito inédito.

Vargas, L. P., Zúñiga, X. y Hernández, J. L. (2010). Estudio de estructura del Centro de Investigación en Cultura y Desarrollo de la UNED. San José, Costa Rica: Vicerrectoría de Investigación. Universidad Estatal a Distancia. Manuscrito inédito.

Vargas, L. P. (2012). Presentación Centro de Investigación en Cultura y Desarrollo (CICDE). Para su adhesión y asociación con el Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales-CLACSO. UNED. Manuscrito Inédito.

Published

2015-01-01

How to Cite

Academic Dialogue and Alternative Research at the Costa Rican State University of Distance Education (R. M. Morales-Bonilla , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 375-388. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.20

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Academic Dialogue and Alternative Research at the Costa Rican State University of Distance Education (R. M. Morales-Bonilla , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 375-388. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.20

Comentarios (ver términos de uso)