Healthy Academic Processes in the University Context

Authors

  • Ileana Castillo-Cedeño Universidad Nacional, Costa Rica
  • Luz Emilia Flores-Davis Universidad Nacional, Costa Rica
  • Giselle Miranda-Cervantes Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.24

Keywords:

Academic administration, healthy pedagogy, higher education

Abstract

This scientific article aims to identify the perceptions of healthy academic administrative processes in the university context. This contribution was directed by socio-educational research processes generated at the National University of Costa Rica (UNA), in the Center for Research and Teaching in Education (CIDE). The issue of health is part of the institutional plan and the Center. Whereas health, like education, is a fundamental human right that deserves responsibilities from pedagogy as educational science research, which analyzes and transforms. Therefore, it is urgent, in the face of new global challenges to address planetary crises linked to health. This research is based on the naturalistic paradigm and a methodology that assumes a type of joint research, where using a semi-structured interview achieves a deeper analysis that allows contrasting perceptions, theories and practices by comparing qualitative and quantitative data. From the results of impact the concept of Healthy Pedagogy is unknown in the university context. The connection between education and health as a holistic theoretical, epistemological and axiological construction, it includes the complexity theory that allows the university to take challenges with an enormous potential; promoting environments, styles and healthy organizations from healthy academic administrations from both individual and collective aspects. It is possible to construct new sense of orders, which assume in a responsible manner to re-dignify the university life in its various spaces and dimensions. Research has the valuable potential to become a dynamic element of institutional policies in favor of life.

Author Biographies

Ileana Castillo-Cedeño, Universidad Nacional

Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Egresada del Doctorado en Diseño Curricular y Evaluación Educativa de la Universidad de Valladolid, España. Magíster en Psicopedagogía. Magíster en Educación Preescolar. Especialista en didáctica de la educación del consumidor. Universidad de Valladolid, España. Profesora, bachiller y licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Educación Preescolar, Universidad Nacional de Costa Rica. Fue vicedecana del Centro de Investigación y Docencia en Educación durante el período 2008 al 2013.  Fue asesora  de la Vicerrectoría Académica en los programas de diseño y gestión curricular y en el programa de Evaluación Académica y Desarrollo profesional.  En el 2013 participó como candidata a Vicerrectora Académica de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente se desempeña como investigadora y ocupa el cargo de Decana del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica. Autora de varias publicaciones sobre educación, pedagogía, diversidad, liderazgo, educación superior  en revistas de su especialidad.

Luz Emilia Flores-Davis, Universidad Nacional

Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Máster en Educación Superior. Catedrática universitaria. Ha ocupado los cargos de directora de Docencia, directora de Desarrollo Profesional y Cooperación Universitaria, presidenta de la Junta de Becas y Coordinadora de la Comisión Técnica de Admisión de la Universidad Nacional. Se desempeña como investigadora, extensionista y docente en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación  de la Universidad Nacional, Costa Rica. Actualmente es la Rectora Adjunta de la Universidad Nacional. Entre sus publicaciones más recientes destacan trabajos para la alfabetización de personas adultas.

Giselle Miranda-Cervantes, Universidad Nacional

Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Bachiller, licenciada y máster en Psicología de la Universidad de Costa Rica. Labora como académica e investigadora desde 1990 en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional de Costa Rica, unidad académica en la que ocupó los cargos de directora, miembro del Consejo Académico y coordinadora de las carreras de Educación Especial y de Enseñanza del Inglés para I y II ciclos. Su interés en el campo de la investigación destaca las áreas de diversidad, seguimiento a egresadas de la carrera de Educación Especial, relaciones interpersonales, clima social de aula y pedagogía saludable.

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Published

2015-08-14

How to Cite

Healthy Academic Processes in the University Context (I. Castillo-Cedeño, L. E. Flores-Davis, & G. Miranda-Cervantes , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.24

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Healthy Academic Processes in the University Context (I. Castillo-Cedeño, L. E. Flores-Davis, & G. Miranda-Cervantes , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.24

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