Literacy among Young People and Adults

Authors

  • Luz Emilia Flores-Davis Universidad Nacional Rectoría, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.22

Keywords:

Literacy, adults, reading and writing, proper name route

Abstract

This article aims to share experiences and reflections carried out during over twenty years of working in the literacy issue among young people and adults, as well as offering ideas that can foster new experiences. Literacy among adults is a practice of coexistence where both the mediator and the student learn. Each literacy learning mediation exercise is unique; therefore the path to the proper name shared here must be contextualized. The basic premises which are developed in this article have to do with the right of every person to learn how to read and write his/her own reality, depicted from their circumstances and dreams; in other words, from their experiences, ideas, expertise, feelings and hopes. The latter involves locating the learner person as the center of the learning process and, hence, respecting his/her interests, needs and learning pace.

Author Biography

Luz Emilia Flores-Davis, Universidad Nacional Rectoría

Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Máster en Educación Superior. Catedrática universitaria. Ha ocupado los cargos de directora de Docencia, directora de Desarrollo Profesional y Cooperación Universitaria, presidenta de la Junta de Becas y coordinadora de la Comisión Técnica de Admisión de la Universidad Nacional. Se desempeña como investigadora, extensionista y docente en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Actualmente es la rectora adjunta de la Universidad Nacional. Entre sus publicaciones destacan trabajos para la alfabetización de personas adultas.

References

Amador, L., Monreal, M. y Marco, M. J. (2001). El adulto: Etapas y consideraciones para el aprendizaje. España: Eúphoros, 3, 97-112. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1183063

Boff, L. (2008). Comensalidad: Rehacer la humanidad. Koinonia. Recuperado de http://www.servicioskoinonia.org/boff/articulo.php?num=272

Ferreiro, E. (1997). La construcción de la escritura en el niño. Lectura y Vida. Revista latinoamericana de lectura, 12(3), 5-14). Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a12n3/12_03_Ferreiro.pdf

Ferreiro, E. (2007). Alfabetización de niños y adultos. Textos escogidos. México: Paideia Latinoamericana.

Flores, L. E. (2010). El placer de aprender. Revista Electrónica Educare, 14 (extraordinario), 41-47. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1526

Frei Betto. (2006). Educar para la ciudadanía. ALAI, América Latina en Movimiento. Recuperado de http://alainet.org/active/13640&lang=es

Freire, P. (1991). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2004a). Cartas a quien pretende enseñar. Argentina: Siglo XXI.

Freire, P. (2004b). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Dolmen.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Ortiz, J. B. y Castro, M. (2009). Bienestar psicológico de los adultos mayores, su relación con la autoestima y la autoeficacia. Contribución de enfermería. Ciencia y Enfermería, 15(1), 25-31. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/cienf/v15n1/art04.pdf

Published

2015-11-17

How to Cite

Literacy among Young People and Adults (L. E. Flores-Davis , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.22

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Literacy among Young People and Adults (L. E. Flores-Davis , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.22

Comentarios (ver términos de uso)