Theoretical-methodological elements substantiating the role of investigation in the Professional Master’s Degree in Planning program of the Universidad Nacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.41-62.5

Keywords:

planning, profesional master, research, Research projects

Abstract

One of the main concerns expressed by students who are studying one of the two specializations of the Professional Master’s Degree in Planning (PMP)2 program is related, on the one hand, to the administrative and educational characteristics of the professional and academic master’s degrees, and on the other hand, to the scope and forms of the scientific research required in professional planning. As a result, in recent years, candidates for the master’s degree have experienced difficulties in clearly and successfully submitting their proposals for final graduation projects (FGP). This article presents the results of investigations on the relevance of scientific research in professional Planning contexts, carried out with students, curriculum experts and the faculty of the Professional Masters Degree in Planning (PMP). Using a qualitative methodology, important findings were obtained about the epistemological and technical difficulties encountered when proposing research in technical-professional environments. These findings can assist in improving the scientific-educational orientation of new students with regard to understanding the object of studying professional planning, and how applied research plays a fundamental role in the analysis of socio-political, economic and institutional contexts.

References

Ander-Egg, E. (1991). Introducción a la planificación. Siglo XXI.

Ander-Egg, E & Aguilar-Idáñez, J. (2013). Diagnóstico social. Conceptos y metodología. (Segunda ed.). Grupo editorial Lumen. Hvmanitas.

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. EDITORIAL EPISTEME.

Brenes-Chacón, A. (1987). Los Trabajos finales de Graduación: su elaboración y presentación en las ciencias sociales. EUNED.

Cerda, H. (1991). Los elementos de la investigación. El Búho.

Cervo, A. & Bervian, P. (1989). Metodología científica. McGraw-Hill.

Consejo Nacional de Rectores [CONARE] (2012). Compendio Leyes, decretos y convenios de la educación superior universitaria estatal. Oficina de Planificación de la Educación Superior.

Delgado, G. (2010). Conceptos y metodología de la investigación histórica. Revista Cubana de Salud Pública, 36 (1), 9-18.

Hernández, A. G., Saavedra, J. J., & Sanabria, M. (2006). La formación administrativa en Colombia: el caso de las maestrías. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 14(2), 21-38. Recuperado de:

https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/4572

Lira, L. (2006). Revalorización de la Planificación del Desarrollo. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES). Publicación de las Naciones Unidas.

Lozada, J. (2014). Investigación Aplicada: Definición, Propiedad Intelectual e Industria. CienciAmérica. Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 3 (1), 47-50.

Martín, J. (2005). Funciones básicas de la planificación económica y social. CEPAL.

Máttar, J., & Cuervo-González, L. (2017). Planificación para el desarrollo en América Latina y el Caribe: enfoques, experiencias y perspectivas. CEPAL.

MATUS, C. (1987). Política, planificación y gobierno. Segundo borrador.

Marco de Cualificaciones para la Educación Superior Centroamericana [MCESCA]. (2018). Resultados de aprendizaje esperados para los niveles técnico superior universitario, bachillerato universitario, licenciatura, maestría y doctorado. Editorial Serviprensa, Consejo Superior Universitario Centroamericano (CSUCA)

Nato, A. & Carbajal, L. (2011). La conflictividad social desborda el dispositivo jurídico/judicial. Hacia un modelo de intervención integral en conflictos sociales urbanos o territoriales. Revista Jurídica Mario Alario D’Filippo, 3 (2), 31-45

Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto informe estado de la educación. PEN.

Ríos, R. & Quiroz-Bañol, J. (2018). Aproximación a un concepto de objeto de estudio disciplinar y a sus elementos constitutivos [Artículo de presentación]. XI Encuentro de la Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe, Medellín, Colombia.

Sánchez-Buitrago, J. (2009). Un concepto emergente de planeación. Clío América, 3(5) 39-59.

Torres-Carrillo, A. & Jiménez-Becerra, A. (2004). La construcción del objeto y los referentes teóricos en la investigación social. UPN, Universidad Pedagógica Nacional.

Published

2021-06-28

How to Cite

Theoretical-methodological elements substantiating the role of investigation in the Professional Master’s Degree in Planning program of the Universidad Nacional. (2021). Revista ABRA, 41(62), 81-111. https://doi.org/10.15359/abra.41-62.5

How to Cite

Theoretical-methodological elements substantiating the role of investigation in the Professional Master’s Degree in Planning program of the Universidad Nacional. (2021). Revista ABRA, 41(62), 81-111. https://doi.org/10.15359/abra.41-62.5

Comentarios (ver términos de uso)