Indigenous populations: insertion, performance and didactic strategies in computing courses in the program for Office Management studies, Universidad Nacional - Sarapiquí Campus

Authors

  • Cristel Astorga Aguilar Universidad Nacional, Costa Rica
  • Norieth Guillén Cordero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.38-57.3

Keywords:

ICT, cultural identity, higher education, intercultural education, indigenous population

Abstract

This article presents the perceptions of indigenous students in the Sarapiquí Campus of the Universidad Nacional (UNA) about their insertion and performance in computer applications courses in the program for Office Management studies. The study shows that the lack of knowledge about computer use, and resistance of these cultures to technology, causes these students to begin their university studies at a disadvantage. It is therefore important to understand how the cultural and academic backgrounds of these students influences their university performance. In addition, the didactic strategies promoted by teachers of these courses to facilitate the learning and adaptation process of this specific population to the University are discussed. Finally, the importance of promoting initiatives to facilitate successful insertion and adequate performance of indigenous students to guarantee their continuation at the University is justified.

References

Amado M., García, A., Brito, R., Sánchez, B. y Sagaste, A. (2014). Causas de reprobación en ingeniería desde la perspectiva del académico y administradores. Ciencia y Tecnología, 14, 233-250. Recuperado de: http://www.palermo.edu/ingenieria/pdf2014/14/CyT_14_15.pdf

Barragán, J. y Vela, J. H. (2015). Impacto de las TICs en la Gestión de Negocios Internacionales. Daena: International Journal of Good Conscience, 10(3), 18-33. Recuperado de http://www.spentamexico.org/v10-n3/A3.10(3)18-33.pdf

Borge, C. (2012). Costa Rica estado de la educación en territorios indígenas. Cuarto Informe: Estado de la Educación en Costa Rica. San José, Programa Estado de la Nación.

Cabrera, I. y Gallardo, T. (2013). Educación intercultural del estudiante universitario: el enfoque de formación humanístico intercultural. Actualidades investigativas en educación, 13(3). doi: 10.15517/AIE.V13I3.12049

Czarny, G. (2007). Pasar por la escuela: metáfora que guarda distintas caras para abordar la relación comunidades indígenas y escolaridad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(34), 921-950. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003406

Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2013). Proyecto de Mejora de la Educación Superior, Marco de Planificación para Pueblos Indígenas (MPPI). Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/3290

Fallas Monge, I. y Trejos Trejos, I. (2015). Educación en la Sociedad de la Información y el Conocimiento. San José, Costa Rica: EUNED.

García, J. (2016). Influencia de las tics en la educación: inconvenientes, uso y aportes al sistema educativo. Revista Electrónica Campus Virtual de la Universidad Fermín Toro, 9(3), 104-125. Recuperado de http://www.uft.edu.ve/campusvirtual/revistacampusvirtual%20 Edi.%20IX%20(9)/edicion%20IX.pdf

Gay, A. (2008). Tecnología y sociedad. Latin American and Caribbean Journal of Engineering Education, 2(2), 47-50. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=d-372fd85-3ed1-43be-b26f-c7883f0cd0a8%40sessionmgr4008

González Oviedo, M. (2009). Educación e Interculturalidad: lo nuestro, lo propio, lo de todos. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Hernández, I. y Calcagno, S. (2003). Los pueblos indígenas y la sociedad de la información. Revista Argentina de Sociología, 1(1). 110-143.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Mandiola E. (s.f.). Educación e Interculturalidad. UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/quito/education/education-and-interculturality/#topPage

Luján, A. y Torres, J. (2014). Jóvenes indígenas y educación superior. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. VIII Jornadas de Sociología de la UNLP (La Plata). Objeto de conferencia llevadaa cabo en Chaco, Argentina. Recuperado de http://hdl.handle.net/10915/55919

Paladino, M. (2009). Pueblos Indígenas y educación superior en Argentina. Datos para el debate. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (06), 81-122.

Prada Ospina, R. (2016). Las TIC, factor de efectividad en la aplicación del mercadeo digital en negocios de retail. Revista Escuela Administración de Negocios, (80), 105-116. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n80/n80a08.pdf

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Estados Unidos: SM Ediciones.

Programa Estado de la Nación (2012). Reconocimiento y exigibilidad de derechos de los pueblos indígenas. Decimoctavo Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Programa Estado de la Nación.

Saavedra, L. E. (2017). Las TIC en el campo de la gestión administrativa empresarial. Multi-Ensayos, 2(4), 107-112. Recuperado de http://www.revistasnicaragua.net.ni/index.php/multiensayos/article/view/2977

Salazar, R. (2006). El indígena costarricense: una visión etnográfica. Cartago: Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Sánchez, A., Cabraca A., Odio, B., Torres, C., Chacón, D., Pérez, E., (…) y Rivera, Y. (2009). Reconstruyendo el concepto de interculturalidad. Boletín electrónico División de Educación Rural, Universidad Nacional (3). Recuperado de http://www.redrural.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=105:reconstruyendo-el-concepto-de-interculturalidad&catid=58:vol-3&Itemid=81

Seas, J. (2016). Didáctica General I. San José, Costa Rica: EUNED.

Solarte, M. F., Urbano, F. A., Triviño, G. L. (2007). B-Learning para Capacitación de Profesores en Alfabetización Digital: Una Estrategia para el Mejoramiento de la Inclusión Social en el Resguardo Indígena de Guambía. Revista Avances en Sistemas e Informática, 4(3), 65-76. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=133115019009

Viveros-Márquez, J. y Moreno-Olivos, T. (2014). El Enfoque Intercultural Bilingüe y su impacto en la calidad de la educación indígena. Estudio de Caso. Ra Ximhai, 10(3), 55-73.

Published

2018-12-07

How to Cite

Indigenous populations: insertion, performance and didactic strategies in computing courses in the program for Office Management studies, Universidad Nacional - Sarapiquí Campus. (2018). Revista ABRA, 38(57), 51-81. https://doi.org/10.15359/abra.38-57.3

How to Cite

Indigenous populations: insertion, performance and didactic strategies in computing courses in the program for Office Management studies, Universidad Nacional - Sarapiquí Campus. (2018). Revista ABRA, 38(57), 51-81. https://doi.org/10.15359/abra.38-57.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>