University, construction of social identity and development of autonomy: social representation regarding a university degree

Authors

  • Laura Andrea Bustamante Universidad Siglo 21, Argentina
  • Martina Fernández Universidad Siglo 21, Argentina
  • Victoria Demo Di Giuseppe Universidad Siglo 21, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.34-49.1

Keywords:

University, Youth, Study, Representations

Abstract

This paper will report on the obtained results from our actual research project whose overall objective is to analyze the social representations of young entrants to university about college and university study. To get this objective we had been used a qualitative methodological design using as a research technique the interview on a population of admitted students at major universities in the city of Córdoba, Argentina. Data were analyzed through the constant comparative method, which allowed building a semantic mapping of the main concepts associated with the University. What is distinctive in this paper is the deepening of the category representations college degree, which has been interpreted in relation to the concept of identity. We can anticipate that the title becomes a means of identity construction of young university, and as a positive element in their independence. However, we found that the establishment of the autonomy of the young man is a budding process, which is necessary to work from the universities, since it becomes a determinant for university transit psychosocial process.

 

References

Abric, J. (2001). Las representaciones sociales. Aspectos teóricos. En J. Abric, (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Araya, S. (2002). Las Representaciones Sociales: ejes teóricos para su discusión. Recuperado de: http://www.flacso.or.cr/index.php/publicaciones-jb-br-jb-i-labor-editorial-jb-i/cuadernos/336-cuaderno-no-127

Bustamante, L.; Depetris, J.; Fernández, M.; Demo, V.; Crisafulli, A. (2013) Representaciones de los Jóvenes acerca de la Universidad: Proceso de Selección de la Institución Universitaria. Astrolabio Nueva Época, (10) 462-491. Recuperado de: http://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/2811/4538

Castillo, J. (1999) De la autonomía a la identidad: La lucha por el reconocimiento. Thémata: Revista de Filosofía, (22), 33-39. Recuperado de: http://institucional.us.es/revistas/themata/22/03%20castillo.pdf

Dubet, F. (1989). De la sociología de la identidad a la del sujeto. Estudios Sociológicos. 7(21), 519-545. Recuperado de: http://institucional.us.es/revistas/themata/22/03%20castillo.pdf

Duschatzky, S. y Corea, C. (2013). Chicos en banda. Los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires: Paidós. Recuperado de: http://www.libreriapaidos.com/9789501245158/CHICOS+EN+BANDA+%28CAMINOS+DE+LA+SUBJETIVIDAD+EN+EL/

Guimelli, Ch. (2001). La función de enfermera. Prácticas y representaciones sociales. En J. Abric, (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Jones, D., Manzelli, H. y Pecheny, M. (2007). La teoría fundamentada: su aplicación en una investigación sobre vida cotidiana con VIH/SIDA y con Hepatitis C. En A. Kornblit (Ed.), Metodologías cualitativas en Ciencias Sociales. Modelos y procedimientos de análisis (2a. ed.)(pp. 47-74). Buenos Aires: Editorial Biblos. Recuperado de: http://www.editorialbiblos.com.ar/ficha-de-libro/?bid=9370

Mendel, G. (2004). Sociopsicoanálisis y educación (2a ed). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Novedades Educativas. Recuperado de: http://www.noveduc.com/index.php

Mercado, L. (2007) Posmodernismo y resiliencia juvenil: subjetivación y comportamientos resilientes ante la crisis estructural en adolescentes de la ciudad de Córdoba en 2004-2005. Córdoba, Argentina: Editorial de la Universidad Católica de Córdoba. Recuperado de: http://books.google.co.cr/books/about/Posmodernismo_y_Resiliencia_Juvenil.html?id=o5fuMQAACAAJ&redir_esc=y

Morin, E. (1994). La noción de sujeto. En D. Fried (Ed.), Nuevos Paradigmas, Cultura y Subjetividad. Bueno Aires: Paidós Iberica. Recuperado de: http://www.libreriapaidos.com/9789501270235/NUEVOS+PARADIGMAS,+CULTURA+Y+SUBJETIVIDAD/

Moscovici, S. y Marková, I. (1998). La Presentación de las representaciones sociales: Diálogo con Serge Moscovici. En Castorina, J. A. Representaciones Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (pp. 111-152). Barcelona: Ediciones Gedisa. Recuperado de: http://www.gedisa.com/ficha.aspx?cod=233004&titulo=Representaciones-sociales#.U-mTr6Md0XU

Oliva, A. (2006). Relaciones familiares y desarrollo adolescente. Anuario de Psicología, 37(3), 209-223. Recuperado de: http://personal.us.es/oliva/Oliva1.pdf

Romero, H. y Pereyra, A. (2003, marzo). Elección vocacional e ingreso a la universidad. Ponencia presentada en el III Coloquio Internacional sobre gestión universitaria en América del Sur. La Universidad Sudamericana Frente a la crisis, la integración regional y el futuro. Universidad Nacional de Río Cuarto, Facultad de Ciencias Humanas. Recuperado de: http://rapes.unsl.edu.ar/Congresos_realizados/Congresos/III%20Encuentro/Completos/ROMERO.pdf

Santa Cruz, I. (1992). Sobre el concepto de igualdad: algunas observaciones, Isegoría, (6), 145-152. Recuperado de: http://isegoria.revistas.csic.es/index.php%20/isegoria/%20article/viewFile/329/330

Sennett, R. (2004). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagramas. Recuperado de: http://www.anagrama-ed.es/titulo/A_239

Steinberg, L. (1999). Autonomy. En L. Steinberg (Ed.), Adolescence (5ª ed.) (pp. 275-284). Estados Unidos: McGraw-Hill College.

Svampa, M. (2009). Desde abajo. La transformación de las identidades sociales (3a ed). Buenos Aires, Argentina: Biblos. Recuperado de: http://www.editorialbiblos.com.ar/ficha-de-libro/?bid=8735

Tiramonti, G (2005). La escuela en la encrucijada del cambio epocal. Educação & Sociedade, 26 (92), 889-910. Recuperado de: http://cev.org.br/biblioteca/la-escuela-en-la-encrucijada-del-cambio-epocal

Tiramonti, G. (2010). La fragmentación educativa y los cambios en los factores de estratificación. En G. Tiramonti (Ed.), La trama de la desigualdad. Mutaciones recientes en la escuela media (pp. 15-46). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Manantial. Recuperado de: http://www.emanantial.com.ar/editorial/libros/detalles.aspx?IDL=10

Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos Cualitativos I. Los problemas teórico-epistemológicos. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina. Recuperado de: http://books.google.co.cr/books/about/M%C3%A9todos_cualitativos_I.html?id=Lc5fAAAACAAJ&redir_esc=y

Vieytes, R. (2004). Metodología de la Investigación Social. México: Editorial Mc. Graw Hill. Recuperado de: http://books.google.co.cr/books?id=suCbOwAACAAJ&dq=Metodolog%C3%ADa+de+la+investigaci%C3%B3n+en+organizaciones,+mercado+y+sociedad:+epistemolog%C3%ADa+y+t%C3%A9cnicas&hl=es&sa=X&ei=KnvpU9WPMIXYoASCwIL4Dw&ved=0CBsQ6AEwAA

Published

2014-08-21

How to Cite

University, construction of social identity and development of autonomy: social representation regarding a university degree. (2014). Revista ABRA, 34(49), 1-12. https://doi.org/10.15359/abra.34-49.1

How to Cite

University, construction of social identity and development of autonomy: social representation regarding a university degree. (2014). Revista ABRA, 34(49), 1-12. https://doi.org/10.15359/abra.34-49.1

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>