THE TRIPOD OF STAGNATION IN SOCIAL SCIENCES: INADEQUATE TEACHING METHODOLOGY, POOR DEVELOPMENT OF RESEARCH COMPETENCE AND ALL BUT DISSERTATION SYNDROME

Authors

  • Willy Soto Acosta Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica

Keywords:

Social research culture, Thesis/Dissertation, University teaching

Abstract

Three closely interrelated elements in the Social Studies teaching and learning process are addressed in this paper: inadequate teaching strategies in methodology courses; poorly developed research skills in students, and the growing “All But Dissertation” (ABD) syndrome. As a final result, universities are preparing professionals who do not know how research. The above results from the objectification of the design methodology and the bureaucratic concept of research. The solution lies in having a research culture pervade the university curricula and in rethinking the teaching methodology.

 

Author Biography

Willy Soto Acosta, Universidad Nacional de Costa Rica

Escuela de Relaciones Internacionales y Doctorado en Ciencias Sociales, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

References

Ander‐Egg, E. (1983). Técnicas de investigación social. Argentina: Humanitas.

Berger, P. (1976). Introducción a la sociología. México: LIMUSA.

HComisión de Alto Nivel del Proyecto RLA/96/001. (1999). Los retos educativos del futuro. Estado de la educación en América Latina y el Caribe. Costa Rica: PNUD.

Ferrer, Y. y Malaver, M. (2000). Factores que inciden en el síndrome todo menos tesis (TMT) en las maestrías de la Universidad del Zulia. Opción, (16)31, 112‐119. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2474955.pdf

García‐Márquez, G. (1996). Noticia de un secuestro. Argentina: Editorial Sudamericana.

Gascón, Y. (2008). El síndrome de todo menos tesis TMT como factor influyente en la labor investigativa. Revista COPÉRNICO, (5)9, 46‐57. Recuperado de http://copernico.uneg.edu.ve/numeros/c09/c09_art05.pdf

Lévy‐Leboyer, C. (1997). Gestión de competencias. España: Gestión 2000.

Ontoria, A. (1997). Mapas conceptuales. Una técnica para aprender. España: Narcea.

Ir a este libro

Soto‐Acosta, W. (2004). Globalización y universidad: Los estudios humanísticos. Revista Comunicación, 13(2), 73‐77. Recuperado de http://www.tec‐digital.itcr.ac.cr/servicios/ojs/index.php/comunicacion/article/view/1135/1047

Soto‐Acosta, W. (2007). Globalización y formación de profesionales: Capital humano y competencias laborales. Revista Rhombus, (3)8. Recuperado de:

(http://www.ulacit.ac.cr/revista/rhombus12/AI.pdf).

Valarino, E., Yáber, G. y Cemborain, S. (2011). Diseño curricular por competencias, postgrado y TMT (todo menos tesis). Recuperado de http://apps.ucab.edu.ve/nap/recursos/Ponencia‐Nucleo‐Autoridades‐PG.pdf

Wright‐Mills, C. (1971). La imaginación sociológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Downloads

How to Cite

THE TRIPOD OF STAGNATION IN SOCIAL SCIENCES: INADEQUATE TEACHING METHODOLOGY, POOR DEVELOPMENT OF RESEARCH COMPETENCE AND ALL BUT DISSERTATION SYNDROME. (2013). Economía Y Sociedad, 18(43), 1-17. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/5114

Issue

Section

Articles (Arbitrated section)

How to Cite

THE TRIPOD OF STAGNATION IN SOCIAL SCIENCES: INADEQUATE TEACHING METHODOLOGY, POOR DEVELOPMENT OF RESEARCH COMPETENCE AND ALL BUT DISSERTATION SYNDROME. (2013). Economía Y Sociedad, 18(43), 1-17. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/5114

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>