CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A COMPETITIVE STRATEGY: THE CASE OF HUMAN COMPANY

Authors

  • Daniela Castro Murillo Estudiante Economía, Costa Rica

Keywords:

Corporate Social Responsibility (CSR), competitiveness, PRISMA method, CINBAGE matrix, SMEs, and Human Company.

Abstract

Human Company, a 100% Costa Rican business, through its brand Eco Sunrise has achieved to produce biodegradable goods under a socially responsible approach. This paper is aimed at evaluating how these practices influence the Company’s competitiveness levels using the PRISMA method and the CINBAGE matrix. Therefore, the general objective is to determine whether Corporate Social Responsibility (CSR) is a competitive strategy for Human Company, for which the Company must identify advantages and obstacles faced by SMEs in regards to CSR, evaluate each of the areas comprising the Company’s CSR, quantify the Company´s competitiveness, and determine how CSR influences competitiveness.

Author Biography

Daniela Castro Murillo, Estudiante Economía

Estudiante de la Maestría en Economía del Desarrollo, Escuela de Economía, Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Asociación Empresarial para el Desarrrollo. (s.f.). 15 años de compromiso con el bienestar de Costa Rica. Recuperado de

http://www.aedcr.com/Documentos/Publicacion_15_Aniversario_AED_Web.pdf

Argandoña, A. (2008). La responsabilidad social de las empresas pequeñas y medianas. España: IESE.

Flores, B. y González, F. (2009). La competitividad de las pymes morelianas. Cuadernos del CINBAGE, 11, 85-109. Recuperado de http://www.econ.uba.ar/www/institutos/matematica/CINBAGE/cuadreno11/flores_romero_85-104.pdf

Galilea, F. (2005). Situación de la responsabilidad social de la MiPyMe: El caso chileno. Chile: Fundes.

Proyecto PRISMA. (2009). Guía de buenas prácticas, responsabilidad social en las empresas. España: FAE (Federación Asturiana de Empresarios).

Rolando de Serra, A., Ulla, L. (2005). Responsabilidad social empresarial para pequeñas y medianas empresas. Argentina: Instituto Argentino de Responsabilidad Social. Recuperado de http://www.deres.org.uy/home/descargas/guias/Paso_a_paso_para_PyMES_IARSE.pdf

Downloads

How to Cite

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A COMPETITIVE STRATEGY: THE CASE OF HUMAN COMPANY. (2013). Economía Y Sociedad, 17(42), 53-65. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/5118

How to Cite

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A COMPETITIVE STRATEGY: THE CASE OF HUMAN COMPANY. (2013). Economía Y Sociedad, 17(42), 53-65. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/5118

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 42

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>