Corporate Social Responsibility in the context of sustainability
Keywords:
corporate social responsibility, sustainability, developmentAbstract
In the present scenario of globalization, has warned that companies are featured in large societies cope difficulties, due to the actions arising from its processes. Thus, the Corporate Social Responsibility registers as an instrument to strengthen sustainable development. In this review, is an account of the general concepts of Corporate Social Responsibility.
References
Añez, C. y Bonomie, M. E. (2010). Responsabilidad social empresarial: Estrategia de competitividad en el marco de la globalización. Formación Gerencial, 9(1), 144‐168. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3297019
Alea, A. (2007). Responsabilidad social empresarial. Su contribución al desarrollo sostenible.
Revista Futuros, 5(17). Recuperado de www.revistafuturos.info/futuros17/resp_soc_emp.htm
Cantú‐Martínez, P. (2008). Desarrollo sustentable. Conceptos y reflexiones. México: Universidad Autónoma de Nuevo León. (Ir al libro)
Cantú‐Martínez, P. C. (2013). Las instituciones de educación superior y la responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 17(3), 41‐55. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5239
Carroll, A. B. (1979). A three dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497‐505. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/257850?seq=1
Carroll, A. B. (September, 1999). Corporate social responsibility. Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268‐295. doi: 10.1177/000765039903800303 Recuperado de http://bas.sagepub.com/content/38/3/268.short
Centro de Recursos Ambientales de Navarra (2010). Guía para la realización de diagnóstico
RSE en PYMES de Navarra. Recuperado de http://www.mas‐business.com/documentos/guia_diagnostico.pdf
CEDICE (2005). Conceptos Básicos e indicadores de responsabilidad social empresarial. RSE. Manual de apoyo para periodistas. Recuperado de http://www.moverse.org/uploads/1/6/1/3/16135600/rse_manual‐apoyo‐periodistas‐_ethos.pdf
Centro Mexicano de la Filantropía. (2012). CEMEFI. Recuperado de http://www.cemefi.org/
Comisión de las Comunidades Europeas (2001). Libro verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Recuperado de http://eur‐lex.europa.eu/LexUriServ/site/es/com/2001/com2001_0366es01.pdf
Correa, M. E., Flynn, Sh. y Amit, A. (2004). Responsabilidad social corporativa en América Latina: Una visión empresarial. Serie Medio Ambiente, (85), 1‐79. Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/4/14904/lcl2104.pdf
Cox, S. y Dupret, X. (2004) La responsabilidad social corporativa como aporte a la ética y probidad públicas. Washington. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de http://www.oocities.org/transparenciachile/estudio_sobre_la_responsabilidad.htm
Dávila, A. y Gómez, J. L. (octubre‐diciembre, 2008). Responsabilidad social empresarial: Un reto para la industria química. Syntesis, 1‐7. Recuperado de http://www.uach.mx/extension_y_difusion/synthesis/2009/04/27/Responsabilidad_social_empresarial_un_reto_para_la_industria_quimica.pdf
De la Cuesta, M. y Valor, C. (del 20 al 26 de enero, 2003). Responsabilidad social de la empresa. Concepto, medición y desarrollo en España. Boletín económico de ICE, (2755), 7‐16. Recuperado de http://www.revistasice.info/cachepdf/BICE_2755_07‐19__843B2AFA16833BD45F65BF48332D2587.pdf
Demirdjian, M. H., Izaguirre, F., Sotelo, H. y García, D. (2010). Implicaciones socioeconómicas de la responsabilidad social empresarial en México, casos: Televisa y TV Azteca. Observatorio de la Economía Latinoamericana, (131). Recuperado de http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/mx/2010/plsu.htm
Fonteneau, G. (octubre, 2003). Responsabilidad social corporativa: Previendo sus implicaciones sociales. LAGJS/LISDINYS, 1‐12. Recuperado de http://www.jussemper.org/Inicio/Resources/RSCimplicacionessoc.pdf
Frederick, W. C. (1960). The growing concern over business responsibility. California Management Review, 2(4), 54‐61. Recuperado de http://www.williamcfrederick.com/articles%20archive/GrowingConcern.pdf
Guerra, A. (2007). De la responsabilidad social empresarial a la ética en el cambio organizacional. Compendium, (18), 77‐90. Recuperado de http://www.ucla.edu.ve/dac/compendium/revista18/05_aguerra.pdf
Larrain, S. (2002). Desafíos y prioridades para la sociedad civil En D. Korten, S. Larraín G. Gallopín, O. Godoy, J. Chonchol, A. Elizalde J. Mander, y W. Sachs (Eds), Globalización y sustentabilidad: Desafíos y alternativas (pp. 25‐36). Chile. Recuperado de http://bibliotecaverde.wikieco.org/wp‐content/plugins/downloads‐manager/upload/GyS.pdf
Leal, J. (2005). Ecoeficiencia: Marco de análisis, indicadores y experiencias. Serie Medio Ambiente, (105), 1‐82 Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/7/22987/105.pdf
Nieto, M. y Fernández, R. (2004). Responsabilidad social corporativa: La última innovación en management. Universia Business Review, 1er trimestre, 28‐39. Recuperado de http://ubr.universia.net/pdfs/ubr0012004028.pdf
Núñez, G. (2003). La responsabilidad social corporativa en un marco del desarrollo sostenible.
Serie Medio Ambiente, (72), 1‐70. Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/4/13894/lcl2004p.pdf
ONU (2012). Pacto Mundial. Recuperado de http://www.un.org/es/globalcompact/index.shtml
Orsi, A. (2007). La responsabilidad social empresarial en los países en desarrollo. Revista Futuros 5(17). Recuperado de www.revistafuturos.info/futuros17/resp_soc_emp_ao.htm.
Preziosa, M.M. (2005). La definición de responsabilidad social empresarial como tarea filosófica. Cuadernos de Difusión., 10(18‐19), 39‐59. Recuperado de http://www.esan.edu.pe/paginas/publicaciones/cuadernos/18_19/Cuad18‐19‐Preziosa.pdf
Salazar, J. de J. (2006). La responsabilidad social de las empresas. Teoría y evidencia en México. (Tesis doctoral inédita). Universidad Autónoma de Nuevo León, Instituto de Investigaciones Sociales. Monterrey, N. L., México. Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/te/1020154718/1020154718_MA.PDF
Schroeder, K. & Kilian, B. (2007). San Cristóbal Coffee Importers y Cafés Sustentables de México apuntan al mercado de cafés diferenciados. En Flores, J., Ogliastri, E., Peinado‐Vara, E. y Petry, I. (Eds.), El argumento empresarial de la RSE: 9 casos de América Latina y el Caribe (pp 31‐47). Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.
Server, R. J. y Villalonga, I. (2005). La Responsabilidad social corporativa (RSC) y su gestión integrada. Revista de economía pública, social y cooperativa, 53, 137‐161. Recuperado de http://www.ciriec‐revistaeconomia.es/index.php?id_pagina=8&campo=‐1&buscar=&anyo=2005&numero=53&pagina=1
Server, R. J. y Capó, J. (2009).La responsabilidad social empresarial, en un contexto de crisis. Repercusión en las Sociedades Cooperativas. CIRIEC‐España, Revista de economía pública, social y cooperativa, 65, 7‐31. Recuperado de http://www.ciriec‐revistaeconomia.es/banco/6501_Server_y_Capo.pdf
Sulbarán, J.P. (1995). El concepto de responsabilidad social de la empresa. Economía, XX (10), 181‐199. Recuperado de ftp://iies.faces.ula.ve/Pdf/Revista10/Rev10Sulbaran.pdf
Valadéz, A. y Landa, P. (2003). Política y gestión ambiental. Características y lineamientos generales. Psicología y Ciencia Social, 5(2), 54‐61. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/314/31405205.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This publication is subject to the Creative Commons License; therefore, its attributions and restrictions must be respected.
Authors publishing in this Journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright ownership and give the Journal first publication right of the paper, which is registered with the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows third parties to use the published work provided it is sourced as firstly published in this Journal.
- Authors may enter into other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this Journal (e.g., to be included in an institutional repository or published in a book) provided it is clearly stated that the work was published in this Journal for the first time.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of work published.
The Economía & Sociedad Journal, published by Universidad Nacional, is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. Based on http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia.