Digitization: its contribution to business management development

  • Mario González Arencibia Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba
  • Dagmaris Martínez Cardero Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba
Keywords: Digitization, business management, world of ones and zeros, Information and Communications Technology (ICT).

Abstract

This paper presents the main trends and discussions regarding the world ofones and zeros, with the understanding that many of the points addressedcould be subject to a detailed analysis. Based on the above, the objective of this paper is to promote critical reflection on the possibilities offered bydigitization for business management development. Results obtained indicatethat digitization, being a basis for innovative cultural practices, has becomea key strategic factor for business management competitiveness. This isdetermined due to its relevance in the production processes or new products,the competitor’s structure, the company’s competitive positions, as well asits organizational structure, human resources, and communications methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badrinath, R. (2003). El impacto digital. Fórum de Comercio Internacional. Recuperado de http://www.forumdecomercio.org/El-impacto-digital/

Berra, M. (Enero-Junio, 1996). Innovación tecnológica y nuevas formas organizacionales. Gestión y Estrategia, (9). Recuperado de: http://www.azc.uam.mx/publicaciones/gestion/num9/doc8.htm

Betto, F. (Diciembre 2002 -Febrero 2003). Socializar los bienes materiales y privatizar el sueño. En Paradigmas y Utopías. La reformulación del proyecto socialista. Revista de Reflexión Teórica y Política del Partido del Trabajo.

Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información Ginebra 2003-Túnez 2005 (2014). Página Principal. Recuperado de: http://www.itu.int/wsis/index-es.html

Declaración final del 1er Congreso ONLINE del OCS. (s.f.). Manifiesto por el ejercicio de una ciberciudadanía activa, responsable y comprometida. Recuperado de: http://www.cibersociedad.net/congreso/declaracion2.htm

Domeisen, N. (2003). Evolución del mercado: Los recursos digitales. Fórum de comercio internacional, 3. Recuperado de http://www.forumdecomercio.org/news/fullstorys.php/aid/541/ .

Drucker. P. (1997). La sociedad postcapitalista (4ta ed). Colombia: Grupo Editorial Norma. Recuperado de: http://www.librerianorma.com/producto/producto.aspx?p=Mw0CB2eBImnzw0uhHR1vSg

Duncombe, R. & Heeks, R. (1999). Information, ICTs and Small Enterprise: Findings from Botswana. Recuperado de: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/nispacee/unpan015541.pdf

Gates, B. (1995). Camino al futuro. McGraw-Hill Interamericana: España. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=242028

Gates, B. (1999). Los negocios en la era digital. Cómo adaptar la tecnología informática para obtener el mayor beneficio. Barcelona: Plaza & Janés Editores.

Gibson, W. (1984). Neuromante. España: Editorial Minotauro. Recuperado de: http://books.google.ca/books/about/Neuromante.html?id=q_WnHAAACAAJ

González-Arencibia, M. y Martínez, I. (2012). La Ciudadanía em el Escenario de La Sociedad Digital. Revista Direito & Paz, 1(1), Recuperado de: http://www.revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/15/8

Kapor, M. (July/August, 1993). Where is the Digital Highway Really Heading. Wired, 1.03. Recuperado de: http://archive.wired.com/wired/archive/1.03/kapor.on.nii.html

Kelly, K. (September, 1997). New Rules for the New Economy. Wired, 5.09. Recuperado de http://archive.wired.com/wired/archive/5.09/newrules.html

Madanmohan, R. (2003). Indicadores de la capacitación digital. Fórum de Comercio Internacional. Recuperado de http://www.forumdecomercio.org/Indicadores-de-la-capacitaci%C3%B3n-digital/

Negroponte, N. (1995). El mundo digital y ser. España: Ediciones B, S.A. Recuperado de: http://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/INV/serDigital.pdf

Schiller, H. I. (1996). Information Inequality: Deepening Social Crisis in America. New York: Routledge.. Recuperado de: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0415907640

Shannon, E. (July, 1948). The Bell System Technical Journal, 27(3), 379–423. Recuperado de: http://www3.alcatel-lucent.com/bstj/vol27-1948/articles/bstj27-3-379.pdf

Weidenfeld, W. (June, 2000). The World of Ones and Zeros Social Consequences of Digitalization. Recuperado de: http://mercury.ethz.ch/serviceengine/Files/ISN/43842/ipublicationdocument_singledocument/7eb738bc-4d03-44c6-9231-484904b79a41/en/2000_June_01_c.pdf

Published
2014-06-26
How to Cite
González Arencibia, M., & Martínez Cardero, D. (2014). Digitization: its contribution to business management development. Economía Y Sociedad, 19(45), 41-71. https://doi.org/10.15359/eys.19-45.2
Section
Articles (Arbitrated section)

Comentarios (ver términos de uso)