SOCIO-SPATIAL INEQUITY IN DRINKING WATER ACCESS IN LAZARO CARDENAS, MICHOACAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rgac.74-1.6

Keywords:

Water, urbanization, socio-spatial inequity, Lázaro Cárdenas, México

Abstract

This article analyzes drinking water coverages in the six largest urban localities of Lázaro Cárdenas, Michoacán, Mexico, and identifies the factors that have contributed to aggravating inequity on the ground. Drawing on field visits, interviews, and surveys, this article finds that: (1) the greatest insufficiencies are concentrated in the peripheral areas, where the most recent urban development has taken place; (2) Buenos Aires and Playa Azul stand out due to the high number of households that are not connected to the public water system as well as Las Guacamayas due to the presence of irregular human settlements and its high vulnerability to natural disasters; (3) the absence of urban planning, a systemic vision for water management, and metropolitan governance structures, are the main factors that have contributed to creating and perpetuating socio-spatial inequity; however, they may also represent opportunities for possible solutions.

References

Akmouch, A; Clavreul, D; Glas, P. (2018). Introducing the OECD Principles on Water Governance. Water International, 43(1), 5-12. https://doi.org/10.1080/02508060.2017.1407561

Banco Interamericano de Desarrollo. (2018). Lázaro Cárdenas: Hacia un desarrollo urbano sostenible, conectado y productivo. BID. México. https://issuu.com/ciudadesemergentesysostenibles/docs/pub_2016__lcardenas_mex_ces_2018

Banco Mundial. (1978). Informe de evaluación. Proyecto de desarrollo de la zona de conurbación Lázaro Cárdenas. Estados Unidos.

Bryant, B. (1995). Environmental Justice: Issues, Policies and Solutions. Island Press. Estados Unidos.

Cárdenas, E. (2009). Educación, movilidad social y desarrollo local: el caso de Lázaro Cárdenas, Mich [Tesis doctoral, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo]. México. http://bibliotecavirtual.dgb.umich.mx:8083/xmlui/handle/DGB_UMICH/346

Comisión Nacional de Agua. (2010). Estadísticas del agua en la cuenca del río Balsas, 2010. CONAGUA y SEMARNAT.

Comisión Nacional de Agua. (2023). Actualización de la disponibilidad media anual de agua en el acuífero Lázaro Cárdenas (1617), Estado de Michoacán. CONAGUA. https://sigagis.conagua.gob.mx/gas1/Edos_Acuiferos_18/michoacan/DR_1617.pdf

Comisión Nacional para el Conocimiento y Uso de la Biodiversidad. (2019). La biodiversidad de Michoacán. Estudios de estado 2: Volumen II. CONABIO. https://bioteca.biodiversidad.gob.mx/janium-bin/detalle.pl?Id=20230202142245

Comisión Nacional para el Conocimiento y Uso de la Biodiversidad. (2019b). La biodiversidad de Michoacán. Estudios de estado 2: Volumen III. CONABIO. https://bioteca.biodiversidad.gob.mx/janium/Documentos/15107.pdf

Comité de agua potable y alcantarillado lázaro cárdenas. (2023). Agua en movimiento a tu servicio. CAPALAC. http://capalac.gob.mx/antecedentes.html

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2023). Pobreza a nivel municipio 2010-2020. Anexo Estadístico. CONEVAL. https://www.coneval.org.mx/Medicion/Paginas/Pobreza-municipio-2010-2020.aspx

Constitución Política de los Estados Mexicanos. (2023). Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Convention on Wetlands Secretariat. (2024). La convención sobre los Humedales. Países. Ramsar. https://www.ramsar.org/es/paises

EEXCO y Secretaria de Desarrollo Social. (2012). Lázaro Cárdenas. Atlas de Riesgos. SEDESOL. https://rmgir.proyectomesoamerica.org/PDFMunicipales/2011/vr_16052_AR_Lazaro_Cardenas.pdf

European Enviroment Agency. (2014). Spatial Analysis of Green Infrastructure in Europe. European Environment Agency.

García, J. (2018). La desembocadura del río Balsas (1947-2017). Transformaciones territoriales previas a la propuesta de la Zona Económica Especial de Lázaro Cárdenas – La Unión [Tesis de Maestría, Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora]. México. https://mora.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1018/401

Gobierno de México. (2020). Programa Hídrico Regional 2021-2024. Región Hidrológico-Administrativa IV Balsas. CONAGUA y SEMARNAT.

Gobierno de Michoacán. (2022). Programa de Desarrollo Urbano para el Municipio de Lázaro Cárdenas – 2022. Periódico Oficial del Gobierno Constitucional del Estado de Michoacán de Ocampo (32). México.

Graham, O. (2010). Environmental Politics and Policy, 1990’s. Penn State Press. Estados Unidos.

Hiernaux, D. (1993). Enclave moderno y contradicciones sociales de la apertura: Ciudad de Lázaro Cárdenas, Michoacán. En V, Muro (Ed). Ciudades provincianas de México: Historia, modernización y cambio cultural (pp.253-268). El colegio de Michoacán.

Husata, R. (2014). Conceptualización del término gobernanza y su vinculación con la administración pública. Encrucijada, 18, 1-18.

Instituto Municipal de Planeación Hermosillo. (2017). Manual de lineamientos de diseño de infraestructura verde para municipios mexicanos. COCEF, IMPLAN Hermosillo y BDAN.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (2020). Censo de Población y Vivienda – 2020 – INEGI. https://www.inegi.org.mx/app/indicadores/

Ley General de Asentamientos Humanos, Ordenamiento Territorial y Desarrollo Urbano. (2016). Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGAHOTDU_010621.pdf

Martínez-Aparicio, J. (2012). Micros, pequeñas y grandes empresas, dos circuitos económicos separados. Lázaro Cárdenas, Michoacán. Economía, Sociedad y Territorio, XII(40), 751-791. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-84212012000300008&script=sci_abstract

Mas, F; Cortés, F; Molina, B. (2018). Infraestructuras verdes y azules: Estrategias de adaptación y mitigación ante el cambio climático. Ingeniería Civil, 191, 105-112.

Oliva, C; García, J. (1987). Encauzamiento del delta del río Balsas. Ingeniería Hidráulica en México, 52-58.

Pineda, N; Salazar, A. (2008). De las juntas federales a las empresas de agua: La evaluación institucional de los servicios urbanos de agua en México 1948-2008. En: R, Olivares; R, Sandoval (Eds.). El agua potable en México. Historia reciente, actores, procesos y propuestas (pp. 70-88). ANEAS.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2012). Informe sobre desarrollo humano Honduras 2011. Reducir la inequidad: Un desafío impostergable. PNUD.

Programa de las Naciones Unidas para los Asentamientos Humanos. (2018). Índice básico de las ciudades prósperas. Lázaro Cárdenas, Michoacán, México. ONU-HABITAT.

Quiroz, D. (2018). Implementación de infraestructura verde como estrategia para la mitigación y adaptación al cambio climático en ciudades mexicanas, hoja de ruta. SEDATU, SEMARNAT y GIZ.

Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press. Estados Unidos.

Secretaría de Hacienda y Crédito Público. (2017). Dictamen de la Zona Económica Especial de Lázaro Cárdenas-La Unión. SHCP. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/372085/Dict_men_acrb.pdf

Secretaría de Urbanismo y Medio Ambiente. (2012). Plan de protección ambiental Laguna Costera El Caimán. Morelia, Michoacán: Secretaría de Urbanismo y Medio Ambiente. SEMARNAT.

Sen, A. (1995). Inequality Reexamined. Harvard University. Estados Unidos.

Sillanpaa, M; Chaker, N. (2019). The Circular Economy: Case Studies about the Transition from the Linear Economy. Elsevier. Londres.

Toledo, A; Bozada, L. (2002). El delta del río Balsas: Medio ambiente, pesquerías y sociedad (1. ed). INE-SEMARNAT.

Turton, A; Hattingh, H; Maree, G; Roux, D; Classen, M. (2007). Governance as a Trialogue: Government-Society-Science in Transition. Springer. Alemania

U.S. EPA. (1992). Environmental Equity: Reducing Risk for All Communities: Report. U.S. Environmental Protection Agency, Office of Policy, Planning and Evaluation.

Valdovinos, J. (2011). De la gestión local a la gobernanza global. Actores e interacciones multi-niveles en la gestión del agua en la Ciudad de México. Berghahn Journals, 1(3), 34-66. https://www.berghahnjournals.com/view/journals/regions-and-cohesion/1/3/reco010303.xml

Valdovinos, J. (2021). Transnational Corporations in Urban Water Governance: Public-Private Partnerships in Mexico and the U.S. Routledge. Londres.

Valdovinos, J; Yañez, K. (2022). Urban Water Governance in Mexico During the COVID-19 Pandemic. International Journal of Water Resources Development. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07900627.2022.2147149

Whitehead, M. (1992). The concepts and principles of equity and health. International Journal of Health Services: Planning, Administration, Evaluation, 22(3), 429-445. https://doi.org/10.2190/986L-LHQ6-2VTE-YRRN

Zaar, M. (2017). El análisis del territorio desde una ‘totalidad dialéctica’. Más allá de la dicotomía ciudad-campo, de un ‘par dialéctico’ o de una ‘urbanidad rural’. Espaço e Economia. Revista brasileira de geografia econômica, 10, 25. https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.2981

Zapata, F; Padua, J; Pucciarelli, A. (1983). Aspectos sociales del desarrollo en el municipio de Lázaro Cárdenas. Comercio exterior, 33(11), 1055-1064.

Published

2025-01-28

How to Cite

Valdovinos Ortega, J. (2025). SOCIO-SPATIAL INEQUITY IN DRINKING WATER ACCESS IN LAZARO CARDENAS, MICHOACAN. Revista Geográfica De América Central., 1(74). https://doi.org/10.15359/rgac.74-1.6

How to Cite

Valdovinos Ortega, J. (2025). SOCIO-SPATIAL INEQUITY IN DRINKING WATER ACCESS IN LAZARO CARDENAS, MICHOACAN. Revista Geográfica De América Central., 1(74). https://doi.org/10.15359/rgac.74-1.6

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>