Historical and geospatial reconstruction of a sector of the alternative route of the railway to the Atlantic (years 1871-1873), called: "Fajardo line", in a geographical area associated with the valleys of Orosi and Ujarrás, Cartago, Costa Rica

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.15359/rgac.69-2.4

Palabras clave:

Railway, reconstruction, heritage, Atlántico, Costa Rica

Resumen

This work consists of a historical and geospatial reconstruction, using Geographic Information Systems (GIS), of a sector of the alternative route of the Costa Rican Atlantic railway called: "Fajardo line", built between 1871-1873 and later abandoned. It was promoted by the government of Tomás Guardia Gutiérrez and executed by the North American contractor Henry Meiggs Keith. At the time, this work included, geographically, the north and west of the colonial valleys of Orosi and Ujarrás respectively, in the province of Cartago. This research covered the compilation of documents (historical), and geospatial inputs, as well as the identification, analysis, and integration, through GIS, of construction traces of civil works and evidence of associated anthropic activity, within the study area. As a result, it was possible to geospatially reconstruct the original railway route in the geographic sector of interest, through a reliable, methodological integration of the different identified evidence.Este trabajo consiste en una reconstrucción histórica y geoespacial, mediante Sistemas de Información Geográfica (SIG), de un sector de la ruta alternativa del ferrocarril al Atlántico de Costa Rica denominada: “línea de Fajardo”, construida entre los años 1871-1873 y posteriormente abandonada.

Biografía del autor/a

Iván J. Sanabria-Coto, Investigador independiente

Investigador independiente. Máster en Gestión de Recursos Naturales y Tecnologías de Producción del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Licenciado en Geología de la Universidad de Costa Rica.  Correo electrónico:  isanac81@gmail.com   https://orcid.org/0000-0002-8281-298X

Maureen A. Bonilla-Hidalgo, Investigadora independiente

Investigadora independiente. Licenciada en Geología de la Universidad de Costa Rica. Correo electrónico:
maureenbh2007@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-0680-626X

Adolfo Quesada-Román, Universidad de Costa Rica

Ph.D. Doctorado en Ciencias Ambientales por la Universidad de Ginebra. Escuela de Geografía de la Universidad de Costa Rica. Correo electrónico: adolfo.quesada@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-
6601-5254

Referencias

Alvarado, G. & Gans, P. (2012). Síntesis geocronológica del magmatismo, metamorfismo y metalogenia de Costa Rica, América Central. Revista Geológica de América Central, (46), 7-122. doi: https://doi.org/10.15517/rgac.v0i46.1836

Alvarado, G. & Pérez, W. (1999). The Doán formation (Pliocene) of Costa Rica: An overview on its description, origin, lateral equivalents, and further implications on the closing of the Central America seaway. Sixth International Congress on Pacific Neogene Stratigraphy and IGCP, 355: 150-167.

American Planning Association. (2001). Fundamentos de Planificación de Sitios. Recuperado de: https://www.planning.org/publications/document/9149225/

Benavides, M. (1999). De Ujarrás a Paraíso: análisis del traslado de una población 1821-1850, (Tesis de licenciatura). Escuela de Historia, Universidad de Costa Rica.

Bergoeing, J. & Malavassi, V. (1981a). Carta geomorfológica del valle central de Costa Rica. Hoja Tapantí, a escala 1:50 000 Map 3445 –III. Costa Rica: Ed. Inst. Geof. Nac.

Bergoeing, J. & Malavassi, V. (1981b). Carta geomorfológica del Valle Central de Costa Rica. Hoja Istarú, a escala 1:50000. Costa Rica: Ed. Inst. Geof. Nac.

Bolaños, R., Quirós, M., Alvarado, S., Quirós, E., Orozco, C., Solano, J. & Rojas, C. (1993). Ayer Ujarrás, hoy Paraíso. Texas: Ed. Servitex Flores, Universidad de Texas.

Campos, A., Castro, J., & Santos, P. (1998). Geotecnia ferroviaria-una experiencia reciente. Ferroviaria ‘98: Congreso Nacional de Ingeniería Ferroviaria, 115-128. Recuperado de http://hdl.handle.net/2183/10624

Carballo, M. & Fischer, R. (1978). La formación San Miguel (Mioceno, Costa Rica). Instituto Geográfico Nacional, informe semestral, septiembre, 45-144.

Casey, J. (1976). El ferrocarril al Atlántico en Costa Rica, 1871-1874. Anuario de Estudios Centroamericanos, (2), 291-344.

Denyer, P., Montero, W. & Alvarado, G. (2009). Atlas Tectónico de Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Escalante, G. (1966). Geología de la cuenca superior del río Reventazón, Costa Rica. Trabajos presentados en la primera reunión de geólogos de América Central. Instituto Centroamericano de Investigación y Tecnología Industrial (ICAITI) 1, 59-70.

Escario, V. (1981). Terraplenes y pedraplenes: estado actual de la técnica. Dirección General de Carreteras. Ministerio de Obras Públicas y Urbanismo. España: Ministerio de Obras Públicas y Transportes.

Granados, C. & Morales, G. (2019). Análisis del Potencial Turístico del cantón de Paraíso en el 2019, (Informe de la Práctica Profesional). Escuela de Ciencias Sociales, Instituto Tecnológico de Costa Rica.

González de Vallejo, L., Ferrer, M., Ortuño, L. & Oteo, C. (2002). Ingeniería Geológica. Madrid: Editorial Pearson.

Gutiérrez, H. (1981). La ingeniería en Costa Rica: 1502-1903 ensayo histórico. Cartago, Costa Rica: Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Gutiérrez, F. (16 de febrero 2020). Un ‘error de ingeniería’: el puente-túnel de Ujarrás por donde nunca pasó el tren. La Nación. Recuperado de: https://www.nacion.com/el-pais/servicios/un-error-de-ingenieria-el-puente-tunel-de/X2ZHCXBHAND65KO7Z5SDGHD2DA/story/

Hall, C. (1976). Los archivos de Keith: algunos aspectos de la geografía histórica de Costa Rica. 1871-1873. Revista de Costa Rica, (11), 101-127.

Instituto Geográfico Nacional. (IGN, 1945). Proyecto: 732 4-M, Número de Rollo: 95 Número de línea: 1V-A, Número de sobre: 6, Números de fotos: 40 y 41, Año: 1945 Escala 1: 7 000.

JAXA/METI. (2011). ALOS PALSAR Hi-Res Terrain Corrected 2011 (AP 26652 FBS F0190 RT1). Recuperado de: https://www.asf.alaska.edu. https://doi.org/doi:10.5067/Z97HFCNKR6VA

Krushensky, R. (1972). Geology of the Istarú Quadrangle, Costa Rica. U.S. Govt. Print. Off., Geological Survey in 1358.

Kurtze, F. (1866). Informe La ruta ferroviaria interoceánica a través de la República de Costa Rica, 1866. Versión castellana de Ricardo Jiménez. Universidad de Texas. Costa Rica: Imprenta Nacional.

Macune, C. (1982). The Building of the Atlantic Railroad of Costa Rica, 1821-1891, (Tesis de maestría). Faculty of the school of Government of George Washington University.

Murillo, C. (1995). Identidades de hierro y humo la construcción del ferrocarril al Atlántico 1871-1890. San José, Costa Rica: Editorial Porvenir.

Núñez, F. (1924). Iniciación y desarrollo de las vías de comunicación y empresas de transportes en Costa Rica. Estudio sobre el desarrollo de carreteras y empresas de transporte como tributo al centenario del nacimiento del presidente de la República Jesús Jiménez. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional.

Orme, A. R. (2013). Geomorphology for future societies. In: J., Shroder (Editor in Chief), A. R., Orme & D., Sack (Eds.), Treatise on Geomorphology (pp. 377-410). San Diego, CA: Academic Press..

Ortiz, E. & Montoya, C. (2014). Atlas Digital de Costa Rica 2014 [CD-ROM]. Instituto Tecnológico de Costa Rica. Escuela de Ingeniería Forestal.

Peraldo, G. & Rojas, E. (1998). La deslizable historia del ferrocarril al Caribe de Costa Rica. Anuario de Estudios Centroamericanos, 24(1-2), 97-128.

Quesada, R. (1983). Ferrocarriles y crecimiento económico: el caso de la Costa Rica Railway Company, 1871-1905. Anuario de Estudios Centroamericanos, 9(1), 87-119.

Rodríguez, A. & Borge, V. (1979). El ferrocarril al Atlántico en Costa Rica (Tesis de licenciatura). Escuela de Antropología, Universidad de Costa Rica.

Sáenz, M. (1911). Los Ferrocarriles en Costa Rica. San José, Costa Rica: Imprenta del Comercio.

Sanabria, I. (2014). Propuesta de modelo conceptual geotérmico de baja entalpia para el Valle de Orosí, Paraíso, Cartago, Costa Rica (Tesis de licenciatura). Escuela de Geología, Universidad de Costa Rica.

Sanabria-Coto, I. J. & Bonilla-Hidalgo, M. A. (2021). Interpretación geológica de las leyendas del cerro o volcán Santa Lucía al oeste del valle de Ujarrás, Paraíso, Cartago, Costa Rica y su relación con los elementos particulares de su contexto fisiográfico. Revista Geográfica de América Central, 2(67), 30-60. https://doi.org/doi: 10.15359/rgac.67-2.2

Sánchez, J. (2017). El Puente Beeche. El Paraiseño. Recuperado de: https://es.calameo.com/books/0038499877d7dad96b945

Sistema Nacional de Bibliotecas. (SINABI, 2020). Fotografías tomadas por el alemán Otto Siemon entre 1873 y 1874. Recuperado de: https://www.sinabi.go.cr/biblioteca%20digital/fotos/Fotografias%20de%20Otto%20Siemon.aspx#.X4vLi9BKjIV

Sistema Nacional de Información Territorial. (SNIT, 2021). Infraestructura Nacional de Datos Espaciales de Costa Rica. Recuperado de: https://www.snitcr.go.cr/#

Sojo, D., Denyer, P., Gazel, E. & Alvarado, G. (2017). Geología del cuadrante Tapantí (1:50 000), Costa Rica. Revista Geológica de América Central, (56), 83-116. https://doi.org/doi: 10.15517/rgac.v0i56.29238

Sojo, D. (2018). Geología de la hoja Paraíso (1:10 000), Costa Rica. Revista Geológica de América Central, (59), 101-124. https://doi.org/doi: 10.15517/rgac.v59i0.34161

Van Zuidam, R. (1986). Aerial photointerpretation in terrain analysis and geomorphologic mapping; with contributions from F.I. van Zuidam-Cancelado and other members of the International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences (ITC).

Villalobos, O. (2020). Fotografía de Camino a Ujarrás. Recuperado de: https://mapio.net/pic/p-9353393/

VSat Center Co. (2020). Fotografía de Valle de Ujarrás. Recuperado de: https://mapio.net/pic/p-15791956/

Publicado

2022-04-20

Cómo citar

Sanabria-Coto, I. J., Bonilla-Hidalgo, M. A., & Quesada-Román, A. (2022). Historical and geospatial reconstruction of a sector of the alternative route of the railway to the Atlantic (years 1871-1873), called: "Fajardo line", in a geographical area associated with the valleys of Orosi and Ujarrás, Cartago, Costa Rica. Revista Geográfica De América Central, 2(69), 115-153. https://doi.org/10.15359/rgac.69-2.4

Número

Sección

Estudios de Caso (Evaluados por pares)

Cómo citar

Sanabria-Coto, I. J., Bonilla-Hidalgo, M. A., & Quesada-Román, A. (2022). Historical and geospatial reconstruction of a sector of the alternative route of the railway to the Atlantic (years 1871-1873), called: "Fajardo line", in a geographical area associated with the valleys of Orosi and Ujarrás, Cartago, Costa Rica. Revista Geográfica De América Central, 2(69), 115-153. https://doi.org/10.15359/rgac.69-2.4

Artículos más leídos del mismo autor/a