The Hemingway Narrative in the Spanish Civil War and Its Historical and Political Implications from Edward Said’s Theory
DOI:
https://doi.org/10.15359/rh.89.1Keywords:
Ernest Hemingway, Edward Said, literature, historical narratives, history, Spanish Civil WarAbstract
This article consists in an historical analysis of three works by Ernest Hemingway that are set in the Spanish Civil War. The analysis is complemented by Edward Said’s theory called Orientalism to extract the narrative that the author proposes to be contrasted with the historical events to see how it is that the narrative that sought to unite the United States with the USSR to go together against fascism contributed to the illusion in which republican and democratic Spain of has being seen as a satellite state of the Soviet Union and, therefore, an enemy of the United States in the framework of the recently begun Cold War.
References
Arendt, H., Applebaum, A. The origins of totalitarianism. Nueva York: Houghton Mifflin Harcourt, 2022.
Burns, T. «Ernest Hemingway e a Guerra Civil Espanhola». Aletria Revista de Estudios de Literatura, n. 19 (2009). https://doi.org/10.17851/2317-2096.19.2.225-236
Bolloten, B. La guerra civil española: revolución y contrarrevolución, versión española de Belén Urrutia, prólogos de Stanley G. Payne y H. R. Madrid: Trevor-Roper, 1989.
Fanjul, Serafín. La quimera de al-Andalus. Madrid: Siglo XXI, 2010.
García López, Sonia. «Imágenes en migración: iconos de la guerra civil española». Archivos de la filmoteca: Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen, n. 2. (2008).
Greenspan, A. «Ernest Hemingway and His Growth as a Political Activist in the 1930s». Journal of Arts and Humanities, vol. 6, n. 5. (2017). https://doi.org/10.18533/journal.v6i4.1163
Hemingway, Ernest. The Fifth Column: And Four Stories of the Spanish Civil War. New York: Scribner. 1938.
Hemingway, Ernest. For Whom the Bell Tolls. Hammondsworth: Penguin. 1942.
Ivens, J. Dir. The Spanish Earth. 1937.
Kale, V. «Review of the book The Fifth Column: A Play by Ernest Hemingway. The Hemingway Review». University of Idaho Departament of English, vol. 27, n. 2 (2008): 131-134. https://doi.org/10.1353/hem.0.0010
Kowalsky, Daniel. La Unión Soviética y la guerra civil española: una revisión crítica. Barcelona: Crítica: 2003.
Marín Ruiz, R.. «A Spanish portrait: Spain and its connections with the thematic and structural dimensions of “For whom the bell tolls”». Journal of English Studies, vol. 8, n. 103 (2010). https://doi.org/10.18172/jes.152
Munilla Cabrillana Gloria y Francesc Gracia Alonso. Tesoro del “Vita”. La protección y el expolio del patrimonio histórico-arqueológico durante la Guerra Civil, 3.ª edición, Spanish Edition, Barcelona: Edicions de la Universitat at Barcelona, 2013.
Payne, S. The Soviet Union, communism, and the Spanish Revolution. New Haven: Yale University Press. 2004.
Reynolds, Nicholas. Ernest Hemingway, Secret adventures 1935-1961 writer, soldier, sailor and spy. New York: HarperCollins, 2017.
Rodríguez Alcázar, M. «Don Roberto y sus gitanos: El ensalzamiento de Robert Jordan como héroe en For Whom The Bell Tolls». ODISEA. Revista de Estudios Ingleses, n. 11 (2017). https://doi.org/10.25115/odisea.v0i11.329
Said, Edward. Orientalismo. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 1979.
Said, Edward. Cultura imperialismo. New York: Vintage Books a Division of Random House Inc, 1993.
Sánchez-Biosca, Vicente. «Propaganda y mitografia en el cine de la guerra civil española (1936-1939)», Gale OneFile: Informe Académico. Universidad Complutense de Madrid. Vol. 12. (2007).
Sardar, Z. Extraño Oriente. Historia de un prejuicio. Barcelona: Gedisa, 2004.
Schlögel, Karl. El siglo soviético. Arqueología de un mundo perdido. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2021.
Sontag, Susan. Ante el dolor de los demás. Madrid: Santillana, 2004.
Vassiliev, Alexander. Apud. Spies: The Rise and Fall of the KGB in America, New Haven, CT: Yale University Press, 2009.
Viñas, Ángel. et al. Los mitos del 18 de julio. Barcelona: Editorial Planeta, 2013.
Viñas, Ángel. La República española en la guerra, trilogía. Barcelona: Editorial Crítica, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista (componente BY o atribución). Coincidente con la política de Acceso Abierto, no se podrán hacer usos comerciales de los contenidos publicados por esta revista (componente NC). Se permitirán las obras derivadas (remezcla, transformación o creación a partir de la obra original) siempre y cuando sean distribuidas bajo la misma licencia de la obra original (componente SA).
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión original de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), siempre y cuando: a) sea reconocida la publicación original en esta revista (componente BY); b) no se haga uso del material de reuso con propósitos comerciales (componente NC); c) el material de reuso sea distribuido bajo la misma licencia de la obra original (componente SA).
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).