Intersecting Flows of Language and Literacy: A Case Study of One Transnational Youth in the Cloud and in the Classroom

  • Elizabeth Dillard-Paltrineri University of Minnesota, Estados Unidos
Palabras clave: Transnational youth, digital literacy, sociocultural mediation, second language acquisition, heritage language maintenance, joven transnacional, alfabetización digital, adquisición y aprendizaje de un segundo idioma, mantenimiento del idioma

Resumen

What youth do online is often dismissed as solely social and superficial a waste of time and certainly not academic. Many transnational youth use sophisticated, multimodal, and multilingual literacy skills to navigate these physical and virtual spaces. Calling on concepts of flows and scapes, as well as sociocultural notions of mediation, this case study investigates the digital literacy practices of transnational youth. A description is provided of see how these practices flow between (and simultaneously mediate further participation in) official and unofficial spaces of learning. Las actividades en línea de los jóvenes se consideran pasatiempos, y no actividades académicas. Muchos jóvenes transnacionales navegan los espacios físicos y virtuales usando destrezas de alfabetización complejas, multimodales y multilingües. Mediante los conceptos de flujos y scapes, mediación y teorías socioculturales, este estudio de caso investiga las prácticas de alfabetización digital de jóvenes transnacionales. Describe las formas en que éstas destrezas fluyen (y, simultáneamente, median más participación) entre espacios de aprendizaje oficiales y no oficiales.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.
Publicado
2012-08-01
Cómo citar
Dillard-Paltrineri, E. (2012). Intersecting Flows of Language and Literacy: A Case Study of One Transnational Youth in the Cloud and in the Classroom. LETRAS, (52), 179-192. Recuperado a partir de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/6304
Sección
Adquisición y aprendizaje de segundas lenguas