Levels of Physical Activity and Its Relation Between the Distribution by Sex and Academic Program in a University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.16-2.4

Keywords:

Motor Activity, Student, Exercise

Abstract

The purpose of the study was to relate the levels of physical activity identified in university students with their gender and the academic program to which they belong. The cross-sectional methodology with stratified simple random sampling design without replacement, with a sample size of 329 students, was evaluated by probabilistic surveys using the International Physical Activity Questionnaire short version. The Excel program was used to tabulate the data and the statistical software R-project to obtain BoxPlot graphics and Chi2 test, as well as the correspondence analysis for multivariate data representation. The results were that 65.7% of the students are at a low level, 19.8% on a moderate level, 14.6% in a high level of physical activity. The prevalence of low levels of physical activity in men was 55.6% and in women 70.6%. Statistically, the level of physical activity depends on the student's gender (p <0.05), with women obtaining a lower level of physical activity. The level of physical activity also depends on the undergraduate program that the student studies (p <0.05), acquiring higher levels of physical activity those who study Bachelor of Physical Education. In conclusion, most of the university students are in the margin of sedentarism, with a higher prevalence in women and academic programs with few human movement practices. For this reason, it is suggested to encourage strategies that promote the performance of a regular physical activity, independently of the existence of programs, such as Physiotherapy whose object of study is focused on human movement.

References

Alfaro-Ponce, I., Martínez-Díaz, L. y Puerta-Mateus, K. (2017). Voces que cantan voces que sueñan la actividad física como factor transformador. Cartagena, Colombia: Editorial Bonaventuriana.

Aránguiz, H., García, V., Rojas, S., Salas, C., Martínez, R., y Mac Millan, K. (2010). Estudio descriptivo, comparativo y correlacional del estado nutricional y condición cardiorrespiratoria en estudiantes universitarios de Chile. Revista chilena de nutrición, 37(1), 70-78. DOI: 10.4067/S0717-75182010000100007

Ávila, J. (2011). Identificación de factores de riesgo para enfermedad crónica en estudiantes de Medicina de último año de la Facultad de Medicina de la Universidad Militar Nueva Granada (tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Caballero, L. G. R., Sánchez, L. Z. R., y Delgado, E. M. G. (2015). Actividad física y composición corporal en estudiantes universitarios de cultura física, deporte y recreación. Revista Salud UIS, 47(3), 281-290

Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., ... y Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & science in sports & exercise, 35(8), 1381-1395. Doi: 10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB

Cuesta, J. Y. C., Huerta, J. A., Hernández, M. L., Jara, P. G., Ortín, E. J. O., y Alemán, J. A. (2014). Estilos de vida relacionados con el riesgo cardiovascular en estudiantes universitarios. Clínica e investigación en arteriosclerosis, 26(1), 10-16. doi:10.1016/j.arteri.2013.10.007

Díaz-Cárdenas, S., González-Martínez, F., y Arrieta-Vergara, K. (2014). Niveles de actividad física asociados a factores sociodemográficos, antropométricos y conductuales en universitarios de Cartagena (Colombia). Salud Uninorte, 30(3), 405-417. doi: 10.14482/sun.30.3.6199

Donnelly, J. E., Hillman, C. H., Castelli, D., Etnier, J. L., Lee, S., Tomporowski, P., ... y Szabo-Reed, A. N. (2016). Physical activity, fitness, cognitive function, and academic achievement in children: a systematic review. Medicine and science in sports and exercise, 48(6), 1197–1222. doi:10.1249/MSS.0000000000000901

Durán, A. S., Bazaez, D. G., Figueroa, V. K., Berlanga, Z. M., Encina V. C., y Rodríguez, N. M. (2012). Comparación en calidad de vida y estado nutricional entre alumnos de nutrición y dietética y de otras carreras universitarias de la Universidad Santo Tomás de Chile. Nutrición hospitalaria, 27(3), 739-746. DOI: 10.3305/nh.2012.27.3.5746

Durán, S., y Castillo, M. (2009). Diferencias en la calidad de vida de estudiantes universitarios de diferente año de ingreso del campus Antumapu. Revista chilena de nutrición, 36(3), 200-209. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182009000300002.

Elizondo, A. J., Guillén, G. F., y Aguinaga, O. I. (2005). Prevalencia de actividad física y su relación con variables sociodemográficas y estilos de vida en la población de 18 a 65 años de Pamplona. Revista Española de Salud Pública, 79(5), 559-567.

Farinola, M. G., Bazán, N. E., Laíño, F. A., y Santa-María, C. J. (2012). Actividad física y conducta sedentaria en estudiantes terciarios y universitarios de la Región Metropolitana de Buenos Aires. Revista Brasilera Ciencia e Movimento, 20, 79-90. Recuperado de http://www.cienciasdelasalud.edu.ar/powerpoints/2012%20RBCM%20GPAQ.pdf

García, H. J., y Fonseca, H. C. (2012). La actividad física en los y las jóvenes mexicanos y mexicanas: un análisis comparativo entre las universidades públicas y privadas. MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 9(2). Recuperado a partir de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/mhsalud/article/view/5002

García, P. F., Herazo, B. Y., y Tuesca, M. R. (2015). Factores sociodemográficos y motivacionales asociados a la actividad física en estudiantes universitarios. Revista médica de Chile, 143(11), 1411-1418. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872015001100006

Greene, G. W., Schembre, S. M., White, A. A., Hoerr, S. L., Lohse, B., Shoff, S., ... y Kattelmann, K. K. (2011). Identifying clusters of college students at elevated health risk based on eating and exercise behaviors and psychosocial determinants of body weight. Journal of the American Dietetic Association, 111(3), 394-400. doi: 10.1016/j.jada.2010.11.011

Haase, A., Steptoe, A., Sallis, J. F., & Wardle, J. (2004). Leisure-time physical activity in university students from 23 countries: associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development. Preventive medicine, 39(1), 182-190. doi: 10.1016/j.ypmed.2004.01.028

Hallal, P. C., Andersen, L. B., Bull, F. C., Guthold, R., Haskell, W., Ekelund, U., & Lancet Physical Activity Series Working Group. (2012). Global physical activity levels: surveillance progress, pitfalls, and prospects. The lancet, 380(9838), 247-257. doi: 10.1016/S0140-6736(12)60646-1

Herazo, B. Y., Hernández, E. J., y Domínguez, A. R. (2012). Etapas de cambio y niveles de actividad física en estudiantes universitarios de Cartagena (Colombia). Salud Uninorte, 28(2), 298-307.

Hernández, J. G., y Portolés, A. (2016). Recomendaciones de actividad física y su relación con el rendimiento académico en adolescentes de la Región de Murcia. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (29), 100-104.

Jerez, A. C. (2004). Sedentarismo, cigarrillo y alcohol en universitarios. Colombia aprende la red de conocimiento. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu. co/html/home/1592/article-81727. html, con acceso el, 21

Khalaf, A., Ekblom, Ö., Berggren, V., Westergren, A., & Al-Hazzaa, H. (2011). Prevalence and determinants of obesity and physical inactivity among female university students in South Western Saudi Arabia. In 33rd ESPEN Congress, Gothenburg, Sweden (Vol. 6, p. 100). doi: 10.1016/S1744-1161(11)70255-1

Kohl, H. W., Craig, C. L., Lambert, E. V., Inoue, S., Alkandari, J. R., Leetongin, G., ... & Lancet Physical Activity Series Working Group. (2012). The pandemic of physical inactivity: global action for public health. The lancet, 380(9838), 294-305. doi: 10.1016/S0140-6736(12)60898-8

Morales, G., del Valle, C., Soto, Á., y Ivanovic, D. (2013). Factores de riesgo cardiovascular en estudiantes universitarios. Revista chilena de nutrición, 40(4), 391-396. DOI: 10.4067/S0717-75182013000400010

Ostos, L. M. (2008). Condición física y nivel de actividad física en estudiantes universitarios. Teoría y praxis investigativa, 3(1), 21-28. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3701051

Práxedes, A., Moreno, A., Sevil, J., Del Villar, F., & García-González, L. (2016). Niveles de actividad física en estudiantes universitarios: diferencias en función del género, la edad y los estados de cambio. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 123 – 132.

Rejali, M., & Mostajeran, M. (2013). Assessment of physical activity in medical and public health students. Journal of education and health promotion, 2(19), 1-3. Doi: 10.4103/2277-9531.112690

Rubio, H. F., y Varela, A. M. (2016). Barreras percibidas en jóvenes universitarios para realizar actividad física. Revista Cubana de Salud Pública, 42(1), 61-69. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662016000100007

Varkevisser, C. M. (2011). Diseño y realización de proyectos de investigación sobre Sistemas de Salud: elaboración de la propuesta de investigación y trabajo de campo. Ottawa, Canadá: IDRC. Vol. n I.

Published

2019-06-17

How to Cite

Puerta Mateus, K. C., De La Rosa Luna, R., & Ramos Vivanco, A. M. (2019). Levels of Physical Activity and Its Relation Between the Distribution by Sex and Academic Program in a University. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 16(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/mhs.16-2.4

How to Cite

Puerta Mateus, K. C., De La Rosa Luna, R., & Ramos Vivanco, A. M. (2019). Levels of Physical Activity and Its Relation Between the Distribution by Sex and Academic Program in a University. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 16(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/mhs.16-2.4

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>