Knowledge of prospective mathematics teachers on notable products

Keywords: mathematical knowledge for teaching, mathematics education, teacher training, notable product, preservice teachers, knowledge of mathematics

Abstract

This paper studies preservice math teachers' knowledge regarding notable products. The qualitative and descriptive study is conducted with university students in a program for high school mathematics teachers. The theoretical elements used were analysis criteria related to Mathematical Knowledge for Teaching. This theoretical foundation allowed the analysis of the preservice teachers' knowledge through a questionnaire. The paper presents evidence of the mathematical activity of preservice teachers when solving tasks and lessons involving notable products. Results report the inconsistencies in preservice teachers' knowledge and the strengths that they manifest in the subdomains of Mathematical Knowledge for Teaching. These results suggest areas of development necessary for teacher training.

References

Ball, D. L.; Lubienski, S. & Mewborn. D. (2001). Research on Teaching mathematics: The unsolve problema of teachers’ mathematical knowledge. In V. Richarson (Ed.), Hanbook of research on teaching, Vol. 4 (pp. 433-456). New York, USA: Macmilian.
Ball, D. L.; Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching. What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Chang, C. & Tsai, Y. (2005). An alternative Approach for the Learning of (a+b)2= a2+2ab+b2. The 3er East Asia Regional Conference in Mathematics Education. Conferencia presentada en: The National Changhua University, Shanghai. Retrieved from http://ir.ncue.edu.tw/ir/handle/987654321/14569
Creswell, J. W. (2009). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3.ª ed.). Londres: Sage
Dolores, C. (2013). La formación de profesores de matemáticas en México desde el currículum oficial. En C. Dolores, M. García, J. Hernández y L. Sosa (Eds.) Matemática educativa: la formación de profesores (pp. 13-25). Guerrero, México: Díaz de Santos Ediciones, S. A.
Godino, J. D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31. Retrieved from https://www.ugr.es/~jgodino/eos/JDGodino%20Union_020%202009.pdf
Gómez-Chacón, I. (2005). Tendencias y retos en formación de profesores en Matemáticas. Vivir el presente y crear futuro en la cooperación Europa-Latinoamérica. En I. Gómez-Chacón y E. Planchart (Eds.), Educación matemática y formación de profesores (pp. 15-32). Bilbao, España: Universidad de Deusto.
Graciano J. & Aké L. P. (2017). Conocimiento común y especializado de productos notables de los futuros profesores de matemáticas. En Serna, Luis Arturo (Ed.), Acta latinoamericana de matemática educativa (pp. 1320-1329). México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Retrieved from http://funes.uniandes.edu.co/12359/1/Graciano2017Conocimiento.pdf
Graciano J. & Aké L. P. (2019). Conocimiento matemático para la enseñanza de productos notables: un estudio de tres casos. Revista Electrónica Investigación e Innovación en Matemática Educativa, 4(2)-Número especial, 192-201. Retrieved from http://revistaiime.org/index.php/IIME/article/view/55/20
Hill, H. C.; Ball, D. L. & Schilling, S. G. (2008). Unpacking Pedagogical Content Knowledge Conceptualizing and Measuring Teachers’ Topic-Specific Knowledge of Students. Journal of Research in Mathematics Education, 39(4), 372 - 400.
Hill, H. C.; Rowan, B. & Ball, D. L. (2005). Effects of Teachers' Mathematical Knowledge for Teaching on Student Achievement. American educational research journal, 42(2), 371- 406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371
León, O. G. & Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación. (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill.
López, E. (2008). Productos notables, factorización y ecuaciones de segundo grado con una incógnita, una propuesta didáctica para el bachillerato del colegio de ciencias y humanidades. (Tesis de maestría). Facultad de Estudios Superiores Acatlán, Universidad Nacional Autónoma de México, México. Retrieved from https://repositorio.unam.mx/contenidos/76286
Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: teachers’ understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Navarrete-Cazales, Z. (2015). Formación de profesores en las Escuelas Normales de México. Siglo XX. Revista historia de la educación latinoamericana, 17(25), 17-34. https://doi.org/10.19053/01227238.3805
Sosa, L. (2011). Conocimiento matemático para la enseñanza en bachillerato: un estudio de dos casos. (Tesis doctoral). Facultad de Educación, Universidad de Huelva, España. Retrieved from http://hdl.handle.net/10272/4509
Tzur, R. (2018). Profound awareness of the learning paradox (PALP). In B. Jaworski and T.Wood (Eds.), The Mathematics Teacher Educator as a Developing Professional, (pp. 137-156). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Vega, D. C. (2013). Perfiles de alumnos de educación secundaria relacionados con el sentido estructural manifestado en experiencias con expresiones algebraicas. (Tesis doctoral). Facultad de Educación, Universidad de Granada, España. Retrieved from http://hdl.handle.net/10481/31311
Vega-Gil, L. (2005). Los sistemas educativos europeos y la formación de profesores. Los casos de Francia, Reino Unido, España y Finlandia. Revista de Educación, 336, 169-187. Retrieved from http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re336/re336_10.pdf
Wu, H. H. (2018). The content knowledge mathematics teachers need. Mathematics Matters in Education (pp. 43-91). Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-61434-2_4
Published
2021-01-31
How to Cite
Graciano-Barragan, J., & Aké, L. (2021). Knowledge of prospective mathematics teachers on notable products. Uniciencia, 35(1), 90-107. https://doi.org/10.15359/ru.35-1.6
Section
Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)