Teacher Reflection on a Teaching-Learning Situation Regarding the Concept of Relation in Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.36-1.2

Keywords:

Mathematics teachers' specialized knowledge, noticing, relation, narratives, secondary education

Abstract

This study is part of the research in didactics of mathematics on teacher training. In particular, the study focuses on the knowledge of mathematics teachers, taking as a reference the theoretical approaches of the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) model and teacher reflection as a professional competence. The study corresponds to a descriptive-qualitative research, based on an instrumental study of cases, whose purpose is to describe and analyze the manifestations of mathematics teachers of Secondary Education when they observe a teaching-learning situation that shows a teacher of mathematics teaching the concept of relation. For this, narratives written by seven Secondary Education mathematics teachers in service were used, which indicate some aspects identified by them as relevant from the observed situation. The analysis of the gathered information was carried out by defining categories, subcategories, and analysis units based on the components of the MTSK model. The results indicate that participating teachers accentuate, in their manifestations, attributes mainly associated with didactic knowledge of mathematical content. The reflection of this group of teachers is characterized by three specific aspects of the MTSK model: teaching, learning, and knowledge of the topics. It is interpreted that teacher reflection has been influenced by the professional experience of the teachers participating in the study.

References

Abreu, J. L. (2012). Hipótesis, método & diseño de investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 187-197.

Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, (59), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Editorial Akal.

Buendía, L., Colás, M. P. & Fuensanta, P. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill.

Caraballo, R. M. (2014). Diseño de pruebas para la evaluación diagnóstica en matemáticas: Una experiencia con profesores [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, España. https://digibug.ugr.es/handle/10481/35214

Carrillo, J., Contreras, L. C., Climent, N., Escudero-Avila, D., Flores-Medrano, E. & Montes, M. A. (Eds.) (2014). Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Universidad de Huelva Publicaciones.

https://www.researchgate.net/profile/Miguel_Montes/publication/267392675_Un_marco_teorico_para_el_Conocimiento_especializado_del_Profesor_de_Matematicas/links/544e6bd40cf29473161bde8f.pdf

Climent, N. (2002). El desarrollo profesional del maestro de primaria respecto de la enseñanza de la matemática. Un estudio de caso [Tesis doctoral]. Universidad de Huelva, España. http://hdl.handle.net/10272/2742

Climent, N., Romero-Cortés, J. M., Carrillo, J., Muñoz-Catalán, M. C. & Contreras, L. C. (2013). ¿Qué conocimientos y concepciones movilizan futuros maestros analizando un video de aula? Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(1), 13-36. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362013000100002

Dolk, M. (1997). Onmiddellijk onderwijsgedrag: Over denken en handelen van leraren in onmiddellijke onderwijssituaties [Immediate teaching behaviour: On teacher knowledge and behaviour in immediate teaching situations]. WCC.

Escudero, D. I., Carrillo, J., Flores, E., Climent, N., Contreras, L. C. & Montes, M. (2015). El conocimiento especializado del profesor de matemáticas detectado en la resolución del problema de las cuerdas. PNA, 10(1), 53-77. http://pna.es/Numeros2/pdf/Escudero2015PNA10(1)Elconocimiento.pdf

Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, M., Aguilar, A. & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemática, el MTSK. En J. Carrillo, L. C. Contreras-González, N. Climent, D. Escudero-Avila, E. Flores-Medrano y M. A. Montes (Eds), Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemática (pp. 70-92). Universidad de Huelva Publicaciones. https://www.researchgate.net/publication/267392675_Un_marco_teorico_para_el_Conocimiento_especializado_del_Profesor_de_Matematicas

Galleguillos, J., Ribeiro, C. M. & Montes, M. (2015). El conocimiento especializado del profesor de matemática frente a problemas abiertos. En P. Scott y A. Ruíz (Eds.), Actas de la XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Tuxtla Gutiérrez, México: CIAEM-IACME. http://xiv.ciaem-redumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/search/advancedResults

González-Monteagudo, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: Nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas, 15, 227-246. http://hdl.handle.net/11441/12862

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hill, H. C., Ball, D. L. & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372–400. https://pdfs.semanticscholar.org/9a72/f2765a4e0880a413f32e0a7ddc7e53046b60.pdf

Ivars, P., Fernandéz, C. & Llinares, S. (2016). Cómo estudiantes para maestros miran de manera estructurada la enseñanza de las matemáticas al escribir narrativas. La matematica e la sua didattica, 24(1-2), 79-96. https://rsddm.dm.unibo.it/la-rivista-la-matematica-e-la-sua-didattica/la-matematica-e-la-sua-didattica/

Jiménez, R. (1998). Metodología de la investigación: Elementos básicos para la investigación clínica. Editorial Ciencias Médicas.

Llinares, S. (2012). Construcción de conocimiento y desarrollo de una mirada profesional para la práctica de enseñar matemáticas en entornos en línea. Avances de Investigación en Educación Matemática, 2, 53–70. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i2.18

Llinares, S. (2013). El desarrollo de la competencia docente “mirar profesionalmente” la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Educar em Revista, (50), 117-133. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000400009

Llinares, S. (2016). Enseñar matemáticas y aprender a mirar de manera profesional la enseñanza (Del análisis del conocimiento y práctica del profesor al desarrollo de la competencia docente: Mirar profesionalmente). En G. A. Perafán, E. Badillo y A. Aduriz (Coor.), Conocimiento y emociones del profesorado para su desarrollo e implicaciones didácticas (pp. 211-236). Editorial Aula de Humanidades. https://www.researchgate.net/publication/313892381_Conocimiento_y_emociones_el_profesorado_Contribuciones_para_su_desarrollo_e_implicaciones_didacticas

Mason, J. (2002). Researching your own practice: The discipline of noticing. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203471876

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica (2012). Programas de Estudio Matemáticas. Educación General Básica y Ciclo Diversificado. Autor.

Ricoy-Lorenzo, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=117117257002

Rojas, N., Carrillo, J. & Flores, P. (2012). Características para identificar a profesores de matemáticas expertos. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F. J. García y L. Ordóñez (Eds.), Investigación en educación matemática XVI (pp. 479- 485). SEIEM.

Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson y J. Warfield (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (pp. 75-93). Lawrence Erlbaum.

Sherin, M., Jacobs, V. & Philipp, R. (Eds.) (2011). Mathematics teacher noticing. Seeing through teachers’ eyes. Taylor & Pearson. https://doi.org/10.4324/9780203832714

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. American Educational Research Association, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Published

2022-01-31

How to Cite

Teacher Reflection on a Teaching-Learning Situation Regarding the Concept of Relation in Secondary Education. (2022). Uniciencia, 36(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.2

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Teacher Reflection on a Teaching-Learning Situation Regarding the Concept of Relation in Secondary Education. (2022). Uniciencia, 36(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)