Evaluating specialized knowledge for teaching statistics and probability: construction and validation of an MTSK-Stochastic Questionnaire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.37-1.5

Keywords:

Specialized knowledge, statistics, probability, primary education, evaluation instrument

Abstract

[Objective] This research presents the process of construction and validation of an MTSK-Stochastic Questionnaire. [Methodology] Through a process consisting of three phases – 1) bibliographic review; 2) construction of the initial version; 3) validation through expert judgment and subsequent implementation of the pilot (trial) – an open questionnaire was constructed to assist in gathering data for analysis and evaluation of aspects of specialized knowledge of in-service Primary Education teachers for teaching statistics and probability, based on the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) model and the Mathematics Teaching Itinerary Approach (MTIA). [Results] The evaluations and opinions of the experts were generally positive, although some elements of the initial questionnaire were eliminated and others were reformulated to improve clarity and ease of understanding. [Conclusions] The final version of the questionnaire, which consists of 5 items for the analysis of statistics and 5 items for the evaluation of probability, makes it possible to provide accurate evaluations of mastery of mathematical knowledge: knowledge of topics, mathematical structure, and mathematical practice; and, in the didactic domain, accurate evaluations of knowledge of learning standards and characteristics, as well as knowledge about mathematics teaching.

References

Aguilar-González, Á., Muñoz, C., Carrillo, J. y Rodríguez-Muñiz, L. J. (2018). ¿Cómo establecer relaciones entre conocimiento especializado y concepciones del profesorado de matemáticas? PNA, 13(1), 41-61. https://doi.org/10.30827/pna.v13i1.7944

Alsina, Á. (2010). La 'pirámide de la educación matemática': Una herramienta para ayudar a desarrollar la competencia matemática. Aula de innovación educativa, 12-16. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/9481/PiramideEducacion.pdf?sequence=

Alsina, Á. (2018). Seis lecciones de educación matemática en tiempos de cambio. Itinerarios didácticos para aprender más y mejor. Padres y Maestros, 376, 13-20. https://doi.org/10.14422/pym.i376.y2018.002

Alsina, Á. (2019). La estadística y la probabilidad en educación infantil: Un itinerario de enseñanza. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 1-16. www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html

Alsina, Á. (2020a). Enseñar estadística en Educación Primaria: Primeras recomendaciones desde el enfoque de los itinerarios de enseñanza de las matemáticas. En C. Ribeiro y A. Pavan (Eds.). Investigações hispanobrasileiras em Educação Estatística, 107-112. Editora Akademy.

Alsina, A. (2020b). El enfoque de los itinerarios de enseñanza de las matemáticas: ¿Por qué?, ¿para qué? y ¿cómo aplicarlo en el aula? TANGRAM-Revista de Educação Matemática, 3(2), 127-158. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12018

Anasagasti, J. y Berciano, A. (2016). El aprendizaje de la estadística a través de PBL con futuros profesores de primaria. Contextos Educativos: Revista de Educación, número extraordinario 1, 31-43. https://doi.org/10.18172/con.2699

Azcárate, P., Cardeñoso, J. M. y Porlán, R. (1998). Concepciones de futuros profesores de primaria sobre la noción de aleatoriedad. Enseñanza de las Ciencias, 16(1), 85-97. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4146

Ball, D., Thames, M. H. y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Batanero, C. (2009). Retos para la formación estadística de los profesores. II Encontro de Probabilidade e Estatística na Scola, 1-24. https://www.researchgate.net/publication/257295767_retos_para_la_formacion_estadistica_de_los_profesores

Batanero, C. (2019). Thirty years of stochastics education research: Reflections and Challenges. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 1-15. https://www.ugr.es/~fqm126/civeest/ponencias/batanero_ing.pdf

Batanero, C., Díaz, C., Contreras, J. M. y Roa, R. (2013). El sentido estadístico y su desarrollo. Números, 83, 7-18.

Batanero, C., Godino, J. D. y Navas, F. (1997). Concepciones de maestros de primaria en formación sobre los promedios. VII Jornadas LOGSE: Evaluación Educativa, 1-10. http://www.cvrecursosdidacticos.com/web/repository/1294692536_Sobre%20la%20media%20aritmetica.pdf

Begg, A. y Edwards, R. (1999). Teachers' Ideas about Teaching Statistics. En AARE y NZARE (Eds.), Proceedings of the 1999 combined conference of the Australian Association for Research in Education and the New Zealand Association for Research in Education (pp. 1-9).

Cabero, J., Duarte, A. y Barroso, J. (1989). La formación del profesorado en nuevas tecnologías: Retos hacia el futuro. En J. Ferrés y P. Marqués (Eds.), Comunicación educativa y nuevas tecnología (pp. 21-32). Praxis.

Cardeñoso, J. M. y Azcárate, P. (2004). Las concepciones de los profesores de Primaria ante el conocimiento probabilístico: implicaciones para su formación. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 17, 11-35.

Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores, E., Escudero, D., Muñoz-Catalán, Mª. C. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20, 236–253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Carrillo, J., Montes, M. A., Contreras, L. C. y Climent, N. (2017). Les connaissances du professeur dans une perspective basée sur leur spécialisation: MTSK. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 22, 185–205. https://doi.org/10.4000/adsc.748

Catalán, M. C., Contreras, L. C., Carrillo, J., Rojas, N., Montes, M. Á. y Climent, N. (2015). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas (MTSK): Un modelo analítico para el estudio del conocimiento del profesor de matemáticas. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 18(3), 1801-1817.

Climent, N. y Martín-Díaz, J. P. (2022). Una aproximación al estudio del conocimiento del profesor de matemáticas. El modelo MTSK. CEDE-LICH-UNSAM, 7-16.

Estrella, S. (2010) Conocimiento pedagógico del contenido y su incidencia en la enseñanza de la estadística, nivel de 4o a 7o año de educación básica [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica de Chile].

Estrella, S., Olfos, R. y Mena-Lorca, A. (2015). El conocimiento pedagógico del contenido de estadística en profesores de primaria. Educação e Pesquisa, 41(2), 477-493. https://doi.org/10.1590/S1517-97022015041858

Franco, J. y Alsina, Á. (2022). El conocimiento del profesorado de Educación Primaria para enseñar estadística y probabilidad: Una revisión sistemática. Aula Abierta, 51(1), 7-16. https://doi.org/10.17811/rifie.51.1.2022.7-16

Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Kluwer Academic Publishers.

Flores-Medrano, E., Montes, M. A., Carrillo, J., Contreras, L. C., Muñoz-Catalán, M. y Liñán, M. (2016). El papel del MTSK como modelo de conocimiento del profesor en las interrelaciones entre los espacios de trabajo matemático. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30, 204-221. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n54a10

García Mateos, A. y Caballero García, P. A. (2005). La tecnología digital en el aula: Un instrumento al servicio de los procesos de enseñanza-aprendizaje. Universidad Camilo José Cela. https://doi.org/10.56162/transdigitalb4

Gea, Mª. M. y Fernandes, J. A. (2018). Conocimiento de futuros profesores de los primeros años escolares para enseñar probabilidad. Avances de Investigación en Educación Matemática, 14, 15-30. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i14.213

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C. y Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05

Jiménez, L. y Jiménez, J. R. (2005). Enseñar probabilidad en primaria y secundaria ¿Para qué y por qué? Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 6, 1-14.

Koleza, E. y Kontogianni, A. (2012). Statistics in Primary Education in Greece: How Ready Are Primary Teachers? En D. Ben-Zvi y K. Makar (Eds.), The Teaching and Learning of Statistic (pp. 2544-2553). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23470-0_34

Melief, K., Tigchelaar, A. y Korthagen, K. (2010). Aprender de la práctica. En O. Esteve, K. Melief. y Á. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 19-38). Octaedro.

Muñiz, J. (2017). Teoría clásica de los test. Pirámide.

Ortiz, J. J., Mohamed, N., Batanero, C., Serrano, L. y Rodríguez, J. D. (2006). Comparación de probabilidades en maestros en formación. En P. Bolea, M. Moreno y M. J. González y N. Moreno (Eds.), Investigación en Educación Matemática. Actas del X Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (267-276). SEIEM.

Pinheiro, M., Serrazina, M. y Silva, A. (2019). Desenvolvimento Profissional de uma Professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental no Tema Probabilidade. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 33(65), 1175-1194. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n65a10

Shulman, L. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189x015002004

Shulman, L. (1987). Knowlendge and Teaching Fundations of the new reform. Harvard Educational Review, 52(1), 1-30.

Siswono, T. Y. E., Kohar, A. W. y Hartono, S. (2018). Designing Tasks to Examine Mathematical Knowledge for Teaching Statistics for Primary Teachers. Journal of Physics Conference Series, 947(1), 1-6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/947/1/012008

Tigchelaar, A., Melief, K., Van Rijswijk, M. y Korthagen, K. (2010). Elementos de una posible estructura del aprendizaje realista en la formación inicial y permanente del profesorado. En O. Esteve, K. Melief. y Á. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 39-64). Octaedro.

Vásquez, C. y Alsina, Á. (2015). Conocimiento didáctico-matemático del profesorado de Educación Primaria sobre probabilidad: Diseño, construcción y validación de un instrumento de evaluación. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(52), 681-703. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a13

Vásquez, C. y Alsina, Á. (2017). Aproximación al conocimiento común del contenido para enseñar probabilidad desde el modelo del conocimiento didáctico-matemático. Educación Matemática, 29(3), 79-108. https://doi.org/10.24844/em2903.03

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Published

2023-03-06

How to Cite

Evaluating specialized knowledge for teaching statistics and probability: construction and validation of an MTSK-Stochastic Questionnaire. (2023). Uniciencia, 37(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ru.37-1.5

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Evaluating specialized knowledge for teaching statistics and probability: construction and validation of an MTSK-Stochastic Questionnaire. (2023). Uniciencia, 37(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ru.37-1.5

Comentarios (ver términos de uso)