Impacts of attitudes, social development, mother’s educational level and self-efficacy on academic achievement in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.34-1.5

Keywords:

secondary education, academic performance, factor analysis, self-concept

Abstract

The document addresses the problem of low academic performance in Mathematics (LPM). Its principal objective is to analyze how academic performance relates to attitudes towards this subject, perceptions of self-efficacy, social development and the educational level of students’ mothers. One hundred and ninety-seven (197) students in the 7th, 8th and 9th grades of middle and high school, between 13 and 16 years old, participated in the study. This correlational study used techniques of exploratory factor analysis and multiple regression to determine the association between the constructs. The results confirm the importance of students trusting in their abilities when performing mathematical tasks, which is reflected on the significant coefficients for the dimensions of confidence (p = 0.001) and master experience (p <0.001), but the educational level of the mother did not have a significant effect on learning outcomes. Unexpected results were also found with respect to social development and some dimensions of the scale of attitudes towards mathematics, but the impacts of these constructs and self-efficacy on LPM were verified. Based on these findings, it is recommended to carry out further research on the effects of these factors.

References

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción: Fundamentos sociales. Barcelona, España: Martínez Roca.

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148. doi: http://dx.doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3

Broadbent, J. y Poon, W. L. (2015). Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. The Internet and Higher Education, 27, 1-13. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.04.007

Bullón, F. F.; Campos, M. M.; Castaño, E. F.; Léon del Barco, B. L. y Polo del Río, M. I. P. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria según las variables familiares. Educación XXI, 20(1), 209-232. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.17509

Camarena, R.; Chávez, A. M. y Gómez, J. (1985). Reflexiones en torno al rendimiento escolar y a la eficiencia terminal. Revista de la educación superior, 53(14), 3-13. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista53_S1A2ES.pdf

Cárdenas, C. (2008). Identificación de tipologías de actitud hacia las matemáticas en estudiantes de séptimo y octavo grados de educación primaria. Perfiles Educativos, 30(122), 94-108. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982008000400005&lng=es&tlng=es

CEPAL. (2018). Hacia una agenda regional de desarrollo social inclusivo: bases y propuesta inicial. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44019/4/S1800662_es.pdf

Chong, G. y Guadalupe, E. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 47(1), 91-108. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27050422005

Da Cuña, I.; Gutiérrez, M.; Barón, F. J. y Labajos, M. T. (2014). Influencia del nivel educativo de los padres en el rendimiento académico, las estrategias de aprendizaje y los estilos de aprendizaje desde la perspectiva de género. Journal of Learning Styles, 7(13), 64-84. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/25/161

Doepken, D.; Lawsky, E. y Padwa, L. (1993). Modified fennema-sherman attitude scales. Recuperado de http://www.academia.edu/download/24153587/Modified_Fennema.docx

Edel, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE, 1(2), 1-15. Recuperado de http://www.redalyc.org.una.idm.oclc.org/pdf/551/55110208.pdf

Giménez, G. y Castro, G. (2017). ¿Por qué los estudiantes de colegios públicos y privados de Costa Rica obtienen distintos resultados académicos? Perfiles latinoamericanos, 25(49), 195-223. doi: https://dx.doi.org/10.18504/pl2549-009-2017

Gómez, H. S. y Barrero, M. S. R. (2016). El sector solidario como alternativa para el desarrollo social e inclusivo en el postconflicto colombiano. Cooperativismo & Desarrollo, 23(107), 53-78. Recuperado de https://revistas.ucc.edu.co/index.php/co/article/view/1250

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México D. F.: McGraw-Hill.

Honicke, T. y Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.11.002

Martínez, O. J. (2008). Actitudes hacia la matemática. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 237-256. Recuperado de http://www.redalyc.org.una.idm.oclc.org/pdf/410/41011135012.pdf

McLeod, D. B. (1989). Beliefs, attitudes, and emotions: New views of affect in mathematics education. In: McLeod D.B., Adams V.M. (eds) Affect and mathematical problem solving (pp. 245-258). New York, USA: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3614-6_17

MIDEPLAN. (2017). Costa Rica Índice de Desarrollo Social (IDS) 2017. Recuperado de https://documentos.mideplan.go.cr/share/s/L0GWBZnfRceDJjpxwm7zFQ

OCDE. (2016). Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe Matemática. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf

Usher, E. L. y Pajares, F. (2009). Sources of self-efficacy in mathematics: A validation study. Contemporary educational psychology, 34(1), 89-101. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2008.09.002

Zalazar, M. F.; Aparicio, M. M. D.; Ramírez, C. M. y Garrido, S. J. (2011). Estudios preliminares de adaptación de la Escala de Fuentes de Autoeficacia para Matemáticas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (RACC), 3(2), 1-6. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/5222

Zamora-Araya, J. A. (2012). Validación de la prueba de diagnóstico en matemática para estudiantes de nuevo ingreso a la Universidad Nacional de Costa Rica, por medio de un modelo de Rasch y de un modelo de ecuaciones estructurales para predecir la nota en el curso de Matemática General (tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José.

Published

2020-01-31

How to Cite

Impacts of attitudes, social development, mother’s educational level and self-efficacy on academic achievement in mathematics. (2020). Uniciencia, 34(1), 74-87. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.5

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Impacts of attitudes, social development, mother’s educational level and self-efficacy on academic achievement in mathematics. (2020). Uniciencia, 34(1), 74-87. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.5

Comentarios (ver términos de uso)